ورود LRT به پایتخت نیازمند یک میلیارد یورو

۱۴۰۰/۰۸/۱۷ - ۰۳:۳۴:۳۷
کد خبر: ۱۸۳۷۵۳

گروه راه و شهرسازی|

عباس شعبانی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران دیروز در جلسه علنی شورای شهر «مگا پروژه‌های شهری» مورد نظر تیم جدید مدیریت شهری را معرفی کرد. راه‌اندازی قطار سبک شهری (LRT) در سه بزرگراه به‌طور 50 کیلومتر و اتصال بزرگراه امام علی (ع) 

از طریق تونل زیرزمینی به آزاد راه تهران- شمال از جمله این مگاپروژه‌ها هستند. سخنان دیروز شعبانی دیروز اما باعث جدال لفظی میان او و یکی از اعضای شورای شهر شد و نشست دیروز را برای لحظاتی تحت تاثیر قرار داد. او در ابتدای سخنان خود خطاب به اعضای شورای شهر تهران گفت: بنده تذکری را می‌خواهم به اعضا شورای شهر تهران و البته خودم بدهم. تذکر بنده اخلاقی است و به اعضا و به خودم مطرح می‌کنم.

در پی این اظهارات معاون شهردار تهران، مهدی اقراریان عضو شورای شهر تهران خطاب به معاون شهردار تهران گفت: شما در جایگاهی قرار ندارید که به اعضا تذکر بدهید. در ادامه نیز شعبانی معاون شهردار تهران تاکید کرد بنده می‌توانم این تذکر را که تذکر اخلاقی است هم به شما (اعضا) و هم به خودم بدهم. پس از این درگیری‌های لفظی و ادامه آن مهدی اقراریان عضو شورای شهر تهران در واکنش به اظهارات معاون شهردار تهران صحن علنی را ترک کرد.

در ادامه اما معاون عمرانی شهرداری تهران از اعضا خواست تا سکوت کنند تا جلسه ادامه پیدا کند که این مساله نیز منجر به واکنش حبیب کاشانی شد و او خطاب به معاون شهردار تهران گفت: شما نمی‌توانید این مساله را مطرح کنید. در ادامه مهدی چمران ریاست شورای شهر تهران خطاب به معاون شهردار تهران گفت: اگر شما احساس می‌کنید آمادگی ارایه گزارش را ندارید این موضوع را به جلسه بعد موکول کنید، اما شعبانی اصرار کرد که آمادگی دارد و گزارش خود را ارایه خواهد کرد.

   2  شرط برای اجرای پروژه‌های جدید

معاون شهردار اما در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه شهردار تهران در بازه‌های زمانی متعدد اعم از شش ماهه، یک‌ساله و نهایتا چهار ساله وظایف کاری به ما محول کرده است، گفت: اولویت ما اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است. به عنوان مثال پروژه شهید شوشتری ۱۲ سال است که نیمه کاره مانده و از سویی دیگر اجرای پروژه‌های تقاطعی و بزرگراهی را در دستور کار قرار داده‌ایم. او با بیان اینکه ما برای اجرای پروژه‌های جدید دو شرط داریم، تصریح کرد: تکمیل پیوست‌های مطالعاتی و همچنین تامین اعتبار دو شرط اجرای پروژه‌های جدید هستند. وی با بیان اینکه پروژه LRT بزرگراه همت، خرازی و زین الدین را در دستور کار قرار می‌دهیم، گفت: ساخت تونل شهید متوسلیان و اتصال بزرگراه امام علی به آزاد راه تهران - شمال به شرط تامین فاینانس محقق می‌شود. شعبانی با بیان اینکه بودجه معاونت فنی و عمرانی ۱۵۰۰ میلیارد تومان بوده است، افزود: این در حالی است که ما برای انجام پروژه‌ها و برنامه هایمان در ۴ سال به ۷۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که نمی‌گوییم به صورت نقد پرداخت شود اما می‌توانیم به روش‌های مختلف آن را تامین کنیم.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به پروژه LRT گفت: این پروژه می‌تواند سه بزرگراه را به طول ۵۰ کیلومتر پوشش دهد و در یک مقاطعی دو طبقه خواهد شد که از پایانه شرق آغاز و تا شهربازی هزار و یک شهر امتداد خواهد داشت و ۵۰ ایستگاه دارد و می‌توان ظرف یک ساعت با سرفاصله مشخص این مسیر را طی کرد و تقریبا ۲۵ مرکز اصلی شهر را در بر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه امکان ساخت، نصب و اجرای این پروژه در ایران وجود دارد، گفت: طبق مطالعات نیمی از این پروژه نیاز به رفع معارض ندارد و محدودیت اجرایی و معارض نداریم و می‌توانیم با سرعت ادامه دهیم اما یک میلیارد یورو اعتبار لازم دارد که مطالعات اقتصادی آن نشان می‌دهد که در یک بازه زمانی مشخص به سودآوری می‌رسد.

وی با بیان اینکه از صیاد تا شیخ فضل‌الله اوج ترافیک است که در این مقطع LRT دو طبقه می‌شود، گفت: ما دو پروژه شهید شوشتری و همچنین اتصال یادگار امام به بزرگراه بروجردی و اتصال به مسیر تهران – ساوه را نیز به عنوان اولویت در دستور کار قرار داده‌ایم.

 

ارسال نظر