در شهر

۱۴۰۰/۰۸/۱۳ - ۰۳:۱۲:۰۲
کد خبر: ۱۸۳۶۲۴

رفت و برگشت آلودگی هوا امروز در پایتخت

در پی چند روز آلودگی هوا در پایتخت، سرانجام وزش باد به کمک هوای تهران آمد و قدری از میزان آلاینده‌های هوا را کاهش داد. با توجه به اینکه سازمان هواشناسی برای تهران طی روزهای آینده وزش باد و باران را پیش بینی کرده است، انتظار می‌رود طی چند روز آینده هوای تهران از حالت «ناسالم» برای تمام گروه‌ها خارج شود و در سطوح پایین‌تر آلودگی قرار بگیرد. با اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، صبح دیروز (۱۲ آبان ماه) با افزایش پایداری جو و انباشت آلاینده‌ها، در بیشتر مناطق کیفیت هوا در محدوده ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفته است. اما به‌تدریج در طول روز به دلیل وزش باد تند آلاینده‌ها پراکنده شدند، هرچند با وزش باد نسبتاً شدید احتمال گسیل گردوخاک در مناطق مستعد و کاهش کیفیت هوا را به همراه آورد. با این حال، وزش باد موثر تا اواخر شامگاه دیروز شرایط مساعد برای پراکندگی آلاینده‌ها را فراهم کرد، هرچند همزمان با افزایش ترافیک شامگاهی تجمع آلاینده‌ها و برقراری وضعیت نامطلوب کیفیت هوا در برخی مناطق پرتردد صورت گرفت.

در عین حال، با کاهش تندی وزش باد تا صبح امروز (۱۳ آبان ماه) همزمان با ترافیک صبحگاهی، کیفیت هوا در مناطق پرتردد در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار خواهد گرفت. ناپایداری جوی همراه با رشد ابر و احتمال بارش در طول روز به‌تدریج شرایط مناسب برای پراکندگی آلاینده‌ها را فراهم خواهد کرد. همچنین تداوم این شرایط جوی و بارش پراکنده تا شامگاه امروز (۱۳ آبان ماه) سبب خواهد شد که از غلظت ذرات معلق کاسته شود و به تبع آن کیفیت هوا در بیشتر مناطق در محدوده قابل‌ قبول قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت منتهی به دیروز صبح «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۱۳۹ بود و کیفیت هوای پایتخت در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت. آلاینده شاخص دیروز بعدازظهر «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۱۱۹ و کیفیت هوا در محدوده ‌ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت.

در این حال، بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، تا پنجشنبه شب، در پاره‌ای نقاط گاهی وزش باد نسبتا شدید تا شدید با احتمال خیزش گرد و خاک موقت و از بعد از ظهر امروز تا یکشنبه (۱۳ تا ۱۶ آبان ماه) در بعضی ساعات بارش باران پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، وضعیت جوی استان تهران، طی پنج روز آینده آسمانی نیمه ابری تا ابری و از بعد از ظهر امروز تا یکشنبه (۱۳ تا ۱۶ آبان ماه) در بعضی ساعات بارش باران به‌ویژه در نیمه غربی و شمالی استان، در ارتفاعات و دامنه‌ها بارش باران و برف پیش‌بینی می‌شود. همچنین تا پنجشنبه شب (۱۲ تا ۱۳ آبان ماه) در پاره‌ای نقاط به‌ویژه در نواحی جنوب غربی و غربی گاهی وزش باد نسبتا شدید تا شدید با احتمال خیزش گرد و خاک موقت و در پاره‌ای نقاط نیمه شمالی گاهی رگبار باران و رعد و برق مورد انتظار است. با افزایش رطوبت نسبی از بامداد جمعه تا یکشنبه (۱۴ تا ۱۶ آبان ماه) در نواحی شمالی و مرکزی گاهی مه رقیق و در ارتفاعات گاهی مه غلیظ و کاهش دید پیش‌بینی می‌شود همچنین طی این مدت در نواحی شمالی گاهی بارش باران و برف و ارتفاعات بارش برف و کولاک مورد انتظار است. از امروز تا یکشنبه (۱۳ تا ۱۶ آبان ماه) کاهش قابل ملاحظه دما به‌طور میانگین ۸ تا ۱۳ درجه سلسیوس و در ارتفاعات و دامنه‌های کوهستانی یخبندان شبانه سطح زمین پیش بینی می‌شود. بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ایستگاه فیروزکوه - امین‌آباد با دمای ۱۰ درجه سانتیگراد سردترین نقطه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است. آسمان تهران نیز امروز (۱۳ آبان‌ماه) قسمتی ابری، در بعداز ظهر ابری و وزش باد به‌تدریج بارش باران گاهی رگبار و رعد و برق با بیشترین و کمترین دمای ۲۰ و ۱۱ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. آسمان پایتخت در روز جمعه (14 آبان ماه) ابری همراه با مه رقیق و بارش باران و گاهی وزش باد خواهد بود و دمای هوا در گرم‌ترین و سردترین زمان به ۱۴ و۹ درجه سانتیگراد می‌رسد.

جلسه شورای شهری‌ها با رییس‌جمهور

رییس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه به گفته آقای زاکانی انتصابات شهرداری تا پایان آبان به اتمام می‌رسد، گفت: برنامه‌ریزی داریم جلسه‌ای با آیت‌الله رییسی، داشته باشیم. مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران در گفت‌وگو با فارس، درباره سرانجام انتصابات در شهرداری تهران گفت: انتصابات همچنان ادامه دارد و ابتدا قرار بوده که شهرداران مناطق، معاونین و مدیران منصوب شوند. وی گفت: انتصاب مدیران، معاونان و شهرداران مناطق به گفته آقای زاکانی تا پایان آبان به اتمام می‌رسد و ما هم فکر می‌کنیم به زودی این موضوع به اتمام برسد. رییس شورای شهر تهران گفت: جلسات هم‌اندیشی شورای شهری‌ها با شهردار به صورت مداوم برگزار شده و ادامه خواهد داشت همچنین برنامه‌ریزی داریم جلسه‌ای با آیت‌الله رییسی، رییس‌جمهور داشته باشیم. چمران گفت: البته در حال حاضر منتظر مانده‌ایم اندکی برنامه‌ها به پیش رود و پس از آن درخواست جلسه با آیت‌الله رییسی داشته باشیم.

 

ارسال نظر