رشد شکننده ساخت و ساز در مهر

۱۴۰۰/۰۸/۱۳ - ۰۳:۰۸:۱۶
کد خبر: ۱۸۳۶۲۱
رشد شکننده ساخت و ساز در مهر

گروه راه و شهرسازی|

برای سومین ماه متوالی، شامخ ساختمان در مهرماه سال جاری صعودی شد و به قله 56.92 واحد رسید. در عین حال، فعالیت‌های ساختمانی همچنان رکودی ارزیابی می‌شوند و بهبودی شامخ صرفا اصلاح روند گذشته، کاهش عمق رکود ساخت و ساز و تغییر جهت انتظارات فعالان ساختمانی ارزیابی می‌شود. گو اینکه عدد شاخص «انتظار بهبود فعالیت‌های کسب و کار» در بین فعالان بخش ساختمان با کاهش نسبی نسبت به ماه قبل به مقدار ٤٥,٣٨ رسیده است. اما باتوجه به شاخص «انتظارات در ارتباط با فعالیت‌های شرکت درماه آینده» و نشانه‌های ثبات قیمت بازار در مهرماه در صورتی که برنامه‌ریزی و تصمیمات جدید دولت در قالب تحریک بازار مسکن صورت نپذیرد، رکود دوباره صنعت ساخت و ساز دور از ذهن نخواهد بود. بی‌گمان، شرایط حاکم بر بازار معاملاتی و بازار ساخت و ساز ناشی از شرایط کلی اقتصاد است. شرایطی که از سویی سایه رشد نقدینگی و تورم را بر سر خود حس می‌کند و از سوی دیگر، معطل ارایه برنامه و راهکارهای عملیاتی از سوی دولت جدید به انتظار مانده است. آنگونه که اتاق تعاون ایران با استناد به مجموع اظهارات فعالان ساختمانی ١٣٠ شرکت بزرگ در گروه‌های ساخت بنا، مهندسی عمران و فعالیت‌های ساخت وساز تخصصی ساختمان گزارش کرده است، عدد شاخص در مهرماه به عدد (٥٦,٩٢) به ثبت رسید که با توجه به اینکه این شاخص در شهریور ماه 47.73 واحد بوده است، نشان‌دهنده سیر صعودی فعالیت‌ها است، که از مردادماه شروع شده و همچنان ادامه دارد. 

مولفه‌های میزان سفارشات جدید، سرعت انجام و تحویل سفارش، مواد اولیه خریداری شده، میزان استخدام نیز نسبت به ماه قبل افزایش نسبی داشتند. شاخص میزان قیمت مواد اولیه با ثبت عدد ٧٢,٦٩ نسبت به ماه قبل کاهش داشت که نشان‌دهنده کاهش احتمالی روند صعودی قیمت‌ها و حرکت به سمت ثبات نسبی قیمت مصالح پایه است . با این حال همچنان تورم قیمت‌ها در بخش صنعت ساختمان وجود دارد.

به گزارش «تعادل»، طی ماه‌های خرداد و تیر، رشد سرسام آور مصالح ساختمانی باعث گلایه و شکایت انبوه‌سازان شده بود و آن را مهم‌ترین مانع برای آغاز و انجام پروژه‌های ساختمانی اعلام کرده بودند. در نخستین روزهای تابستان، با اوجگیری مصرف برق در کشور، دولت با هدف کاهش خاموشی‌ها، به تعطیلی کارخانجات مختلف از جمله تولیدکنندگان مصالح ساختمانی رای داد و به همین دلیل، قیمت مصالح از جمله سیمان به‌شدت افزایش یافت. به نظر می‌رسد، با عبور از پیک مصرف و بازگشایی کارخانجات و همچنین انجام برخی تمهیدات دولتی برای مهار قیمت مصالح ساختمانی، این مانع موقت بر سر راه ساخت وساز برداشته شده است. در عین حال، با توجه به کمبود و افت فشار گاز در ماه‌های سرد سال، به نظر می‌رسد، کارخانجات تولید سیمان بار دیگر در زمستان مجبور به تعطیلی شوند. 

بر اساس گزارش اتاق تعاون ایران، قیمت محصولات تولید شده (یا خدمات ارایه شده) با کاهش شاخص نسبت به ماه قبل به ثبت رسید و این دومین ماه متوالی کاهش این مولفه است. شاخص میزان فروش با ثبت عدد ٥٣,٠٧ نسبت به ماه قبل کاهش بسیار جزئی داشته است. 

براساس این گزارش، در طرح شامخ، از پاسخ‌دهندگان خواسته می‌شود به 12 پرسش مطرح شده در قالب سه معیار وضعیت نسبت به ماه پیش (بهتر شده، بدتر شده یا تغییری نکرده است) پاسخ دهند. در صورت انتخاب گزینه بیشتر از ماه قبل: عدد 1، گزینه بدون تغییر: عدد 0.5 و گزینه کمتر از ماه قبل: عدد صفر برای آن پرسش ثبت می‌شود. مجموع حاصل ضرب درصد پاسخگویان به هر یک از گزینه‌های در عدد همان گزینه، مبین عدد شامخ درآن پرسش است. در نهایت، معیار سنجش این شاخص عددی بین صفر و 100 است که به ترتیب به معنای آن است که 100 درصد پاسخگویان گزینه «بدتر شده است» و «بهتر شده است» را انتخاب کرده‌اند. عدد 50 نشان‌دهنده عدم تغییر وضعیت نسبت به ماه قبل، بالای 50 نشانه بهبود وضعیت نسبت به ماه قبل و زیر 50 به معنای بدتر شدن وضعیت نسبت به ماه قبل است.

     افت جذابیت مسکن برای سرمایه‌گذاران

به گزارش «تعادل»، آمار تحولات بازار مسکن شهر تهران در مهرماه سال جاری حاکی از افت (0.2 درصدی) میانگین قیمت مسکن و افول قابل توجه معاملات به میزان ۲۹.۸ درصد است. به این ترتیب، میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران که در انتهای اسفند سال گذشته به قله 30 میلیون و 274 هزار تومان رسیده بود، در پایان مهر ماه سال جاری با حدود 4.38 درصد ارتفاع‌گیری در قله 31 میلیون و 600 هزار تومان فرود آمده است. این در حالی است که بازده بازار سهام طی 7 ماهه نخست سال جاری در حدود 9.8 درصد بوده است. در طول همین مدت دلار حدود 10.4 درصد افزایش قیمت داشته و سکه نیز با رشد 7.1 درصدی همراه شده است. از این رو، بازار مسکن با کمترین بازدهی طی 7 ماهه گذشته در قعر جدول بازدهی دارایی‌ها نشسته است. البته باید به این نکته توجه داشت که وزن ریالی هر درصد تغییر قیمت مسکن بسیار بیشتر از وزن ریالی سایر دارایی‌ها به شمار می‌رود و از همین رو، مقایسه بازار مسکن با سایر بازارها که معمولا آهن ربای سرمایه‌های خرد هستند، قابل قیاس نیست، چرا که ورود به باشگاه مالکان مسکن در حکم ورود به «بازی بزرگان» است. هر چند با بررسی کیفیت معاملات صورت گرفته در مهرماه و سایر ماه‌های گذشته از سال، این نکته هویدا می‌شود که بازار مسکن به دلیل جهش قیمت‌ها و همچنین وجود برخی نااطمینانی‌های غیراقتصادی، همچون گذشته قدرت جذب سرمایه‌های بزرگ را ندارد و ارزش ریالی معاملات ملکی اغلب کمی بیش از یک میلیارد تومان است و حول و حوش آپارتمان‌های نقلی قدیمی جنوب شهر تهران می‌گردد.

از این رو، افت جذب سرمایه در بازار مسکن به عینه مشهود است و به نظر می‌رسد، دست کم این افت قدرت جذب تا پایان برطرف شدن شرایط مه آلود در فضای اقتصاد و سیاست خارجی ایران تداوم داشته باشد. در واقع، در شرایطی که انتظارات تورمی تحت تاثیر افزایش احتمال برگزاری مذاکرات هسته‌ای و رفع یا لغو تحریم‌ها و همچنین برخی تغییرات جزیی در کیفیت رشد پایه پولی و تورم، کاهش یافته است، بازیگران بازار مسکن نیز از فعالیت‌های غیرضروری در این بازار اجتناب می‌کنند تا با برگشت ثبات، دوباره فعالیت‌های خود را رونق دهند. اما در عین حال، از آنجا که همچنان سیاست‌های پولی و مالی دولت جدید غیرشفاف است و موتور رشد نقدینگی و تورم همچنان با شتاب به حرکت خود ادامه می‌دهد، به نظر نمی‌رسد که رشد ارزش ریالی دارایی‌ها در برابر رشد نقدینگی دچار سستی و عقب ماندگی شوند. به عبارت روشن‌تر، همچنان عوامل و عناصر بنیادین رشد قیمت دارایی‌ها و از جمله ملک فعال است، به همین دلیل، سکوت و توقف رشد قیمت‌ها دایمی نخواهد بود، مگر اینکه تحولات اساسی در مذاکرات هسته‌ای و چشم‌انداز کوتاه‌مدت اقتصاد متاثر از تحولات سیاسی رخ دهد.

Taadol-05-3

Taadol-05-2

 

ارسال نظر