تصویب پرحاشیه سیاست‌های بودجه 1401 تهران

۱۴۰۰/۰۸/۱۲ - ۰۳:۱۸:۰۷
کد خبر: ۱۸۳۵۸۲
تصویب پرحاشیه سیاست‌های بودجه 1401 تهران

گروه راه و شهرسازی|

پارلمان شهری پایتخت دیروز یک فوریت «طرح سند سیاست‌های حاکم بر تدوین برنامه و بودجه سال ۱۴۰۱» را تصویب کردند. بررسی این سند اما با حاشیه‌هایی از جمله اختلاف بر سر چیستی محتوای این سند همراه شد. اینکه در این سند دیدگاه‌های بسیار کلی مطرح شده که بیشتر شبیه راهبرد و رهنمود است تا شبیه سیاست‌های اجرایی برای بودجه سال آتی شهر تهران. مساله استفاده از شعار انتخاباتی شهردار مبنی بر «تهران، کلانشهر الگوی جهان اسلام» در این سند نیز محل مناقشه بود که در نهایت، اعضای شورای شهر به جای حذف این عبارت، به حذف کلمه «شعار» رای دادند.در جلسه دیروز شورای شهر، محمد آخوندی، با اشاره به به اولویت‌های مطرح شده در این سند گفت: ارتقاء مشارکت‌های اجتماعی، زیست‌پذیری شهر، عدالت شهری، تحقق شهری پیشرفته با هویت ایرانی - اسلامی، ارتقاء فرهنگ زندگی شهری، خانواده محوری، ایجاد قرارگاه ساماندهی آسیب‌های اجتماعی با کمک سایر دستگاه‌ها، مطلوب‌سازی حمل و نقل عمومی با اتکا بر نوسازی وسایل حمل و نقل، به روزرسانی طرح جامع حمل و نقل TOD، حل مشکل کسری پارکینگ و توسعه حمل و نقل پاک از جمله سیاست‌هایی از سند پیش رو است. 

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران افزود: توسعه بوستان‌ها، توجه به  جمع آوری آب‌های سطحی، لایروبی مسیل‌ها، گسترش خدمات مکانیزه، امکان‌سنجی آرامستان‌های محلی، مدیریت بحران، افزایش تاب آوری تهران بر اساس اصول پدافند غیر عامل، صیانت از باغات، ساماندهی سیما و منظر شهری بر اساس معماری ایرانی – اسلامی، هوشمندسازی و شفافیت، نظام مندی املاک و مولد سازی، اتمام پروژه‌های نیمه تمام و جذب بخش خصوصی برای اعتبار پروژه‌های نیمه تمام و پروژه‌های جدید از سیاست‌های اصلی این سند است که با رعایت صرفه جویی، توجه به شرایط اقتصادی و بخشنامه‌های کشوری و برنامه سوم توسعه شهر تهران عملیاتی می‌شود تا شهرداری تهران بتواند حداکثر تا ۳۰ دیماه لایحه بودجه را به شورای شهر بیاورد. 

    توضیحات تکمیلی درباره چیستی سند

در ادامه میثم مظفر عضو دیگر شورای شهر تهران درباره این سند توضیحات تکمیلی را ارایه کرد و گفت: ایجاد آرامش در شهر و مکانی برای آرامش خانواده موضوعی است که در این سند باید مورد توجه قرار گیرد. مشارکت فراگیر شهروندان و ذی نفعان برای تحقق رشد اجتماعی پایدار مورد نظر است. موضوع عدالت شهری در منظومه حکمرانی اسلامی مد نظر است. 

در بند ج این سند ده مورد کلی به عنوان رویکردهای کلی در نظر است که شامل فرصت ایجاد رشد برابر، حفظ کرامت انسانی شهروندان در شهر، تقویت فرهنگ جهادی و بازآفرینی اعتماد عمومی، حکمرانی مشارکتی و دخیل کردن مردم در اداره شهر، رویکرد هوشمندسازی و شفافیت در همه عرصه‌ها، فساد ستیزی و رفع تعارض منافع، ارتقای کیفیت کالبد و زیرساخت‌های شهری، توانمندسازی و کاهش آسیب‌های اجتماعی، ارتقای فرهنگ رفتاری و حس تعلق خاطر به شهر و ارتقای نظام مدیریت سازمانی از موارد مندرج در بند ج این طرح است. 

    بی توجهی به سلامت و عمران

سوده نجفی پس از قرائت گزارش کمیسیون بودجه در تذکر به طرح ارایه شده گفت: موضوع سلامت در این سند مغفول مانده و به‌طور کلی دیده شده است. 

سید محمد آقامیری نیز درباره حوزه منابع انسانی و عمرانی تذکر داد و گفت: در بندهای شش‌گانه این سند حوزه منابع انسانی و عمران دیده نشده است. با توجه به اینکه پروژه‌های نیمه تمام زیادی داریم اما به حوزه عمران توجه کافی نشده است. سید جعفر تشکری هاشمی با اشاره به مبانی این سند گفت: مطالب باید مربوط به ساختارهای شهرداری باشد یا مبنای ماموریت‌ها باشد. این الگو به‌طور کامل در این سند اجرا نشده و نه منطبق بر ساختار شهرداری است و نه منطبق بر ماموریت‌های آن و باید آن را تعیین تکلیف کنیم. 

    حاشیه‌های تصویب سیاست‌های بودجه

تصویب طرح سند سیاست‌های حاکم بر تدوین برنامه و بودجه سال ۱۴۰۱ در جلسه دیروز شورای شهر تهران با حاشیه‌هایی همراه بود. حاشیه و اختلافاتی که در جریان بررسی سیاست‌های بودجه ۱۴۰۱ مشخص شد، مربوط به این بود که اعضای قدیمی این طرح را «راهبرد» می‌دانستند و اعضای جوان آن را «سیاست» قلمداد می‌کردند. ناصر امانی جدی‌ترین منتقد این طرح بود. او با بیان اینکه چشم‌انداز، راهبرد، اهداف و برنامه‌ها سلسله موضوعات مهم در بحث برنامه‌ریزی هستند، گفت: این سند منشوری از چشم‌اندازها، راهبردها، هدف‌ها و برنامه‌ها است اما تعداد کمی سیاست در آن دیده شده است. لذا اصلا معنا ندارد اسم این سند را ما سیاست بگذاریم. 

من سیاست را از برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری تهران برای شما تعریف می‌کنم. امانی ادامه داد: این برنامه می‌گوید سیاست؛ اصول و قواعد باثبات و مرتبی هستند که ذیل راهبردها قرار گرفته و چارچوب و نظام فکری و اجرایی سازمان شهرداری تهران را مشخص می‌کند. این می‌شود تعریف سیاست. معنای آن چیست؟ سال آینده ما چقدر بودجه داریم؟ امسال نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده و احتمالا سال آینده ۷۵ یا ۸۰ هزار میلیارد تومان است. ما به عنوان شورای شهر باید سیاستی تعریف کنیم حول محور شهرداری با نیازهای فراوان و منابع محدود. او گفت: اگر شما قرار بود برنامه تنظیم کنید که ما برنامه دوم و سوم را داریم. دیگر لازم نبود اینجا تکرار بشود. اگر قرار بود سیاست تعیین کنید، بیایید بگویید شهرداری تهران منابع محدودی دارد و سال آینده فلان پروژه‌های نیمه تمام باید در اولویت گذاشته شود، این می‌شود سیاست. 

    شعار انتخاباتی زاکانی بر تارک سند شورا

این عضو شورا اضافه کرد: اشاره شده تحقق شعار تهران، کلانشهر الگوی جهان اسلام. شعار انتخاباتی شهردار تهران را در بالای برنامه سیاست‌های بودجه‌ای سال ۱۴۰۱ گذاشتیم. ما شورا هستیم نه شهرداری. ما باید سیاست اجرایی برای شهرداری تهران تعریف کنیم که فردا بتوانیم در کمیسیون‌ها و در صحن بگوییم چرا در لایحه بودجه این سیاست رعایت نشده است. ما ۸۰۰ محله محروم در شهر تهران داریم. سهم محلات محروم در بودجه سال ۱۴۰۱ را در سیاست‌هایمان تعیین کنیم؛ این می‌شود سیاست.  امانی گفت: نمی‌خواهم زحمات دوستان را نادیده بگیرم. سند خوبی تنظیم شده است، اما این سند، سند سیاست نیست. این سند هم چشم‌انداز، راهبرد، هدف و برنامه است. چه کسی می‌خواهد این ملغمه را کنترل و رعایت کند. اگر قرار است برنامه باشد، اینها دیده نشده است. 

    توصیه به شهردار 

امانی به شهردار توصیه کرد: شهردار در سال ۱۴۰۱ اولویت‌اش را رسیدگی به درون شهرداری تهران بگذارد. اگر عدالت را در درون شهرداری تهران اجرا کردید می‌توانید در شهر هم اجرا کنید. پرسنل ناراضی هستند. دریافتی پرسنل کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد. بستر فساد در شهرداری گسترش پیدا کرده است. این موضوعات سیاست شود. مباحث مهم حوزه فنی و عمرانی را در این سند در قالب فقط یک بند نشان دهید، در حوزه سرمایه‌گذاری و غیره. اگر قرار است برنامه اعلام کنید، در حوزه شهر دوستدار کودک، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، رضایت شهروندان، ارتقای کیفیت زندگی شهری محلات محروم، ارایه کنید، این موضوعات سیاست است. 

او تاکید کرد که باید سیاست‌های الزام‌آور کمّی (درصدی و عددی) مشخص شده و شهرداری موظف به اجرای آن بر اساس بودجه سال آینده باشد. 

    سیاست اجرایی یا سیاست کلی؟

در ادامه بررسی این طرح میثم مظفر که از طراحان اصلی سند بوده در واکنش به صحبت‌های امانی گفت: تعجب می‌کنم از آقای امانی که در محل خودشان که در کمیسیون است سکوت مطلق می‌کنند و به بند الف ایراد می‌گیرند و تاکیدی داشتند که اولویت به پروژه‌های نیمه تمام داده شود که قید شد و هیچ نکته دیگری نگفتند. ایشان به آیات قرآن اشاره می‌کنند و در راستای اتمام حجت دینی سخنرانی قرایی می‌کنند که به نظر من جای آن در فضای کارشناسی این بود که به‌جای آن از نقطه نظر کارشناسی ایشان استفاده کنیم.  مظفر همچنین در واکنش به صحبت‌های تشکری گفت که تخفیف دادن این سند به رهنمود درست نیست و گفت: ما سیاست‌های کلی نوشتیم و نه سیاست اجرایی و در سیاست کلی به چشم‌انداز اشاره نمی‌شود. 

   آستانه تحمل خود را بالا ببرید

امانی در واکنش به صحبت‌های مظفر گفت: دوستان آستانه تحمل خود را بالا ببرند. من با ۴۰ سال سابقه اجرایی به عنوان یک انسان معمولی در جلسات می‌نشینم. به من نگویید که سکوت مطلق کرد. آقای فروزنده حداقل شاهد است و اولین ایرادی که گرفتم این بود که اینها سیاست نیست، راهبرد و هدف است و به خاطر آورید که من حرفم را در کمیسیون گفتم. 

امانی تاکید کرد: گفته شده «ایجاد قرارگاه ساماندهی آسیب‌های اجتماعی.» این یعنی اگر در تهران هر آسیبی دیده شد، شهردار تهران باید پاسخگو باشد در حالی که وظیفه صفر تا صد ساماندهی آسیب‌ها در چارچوب وظایف شهرداری نیست و کار اضافه می‌خواهید انجام بدهید. 

    چمران: با کنایه حرف نزنید

در ادامه چمران گفت که به آقای امانی حق می‌دهم و نباید با کنایه حرف بزنید و اگر کسی قشنگ صحبت می‌کند حسن اوست نه اینکه بگوییم چرا اینگونه صحبت می‌کنید. 

چمران گفت: باید بر پروژه‌های نیمه تمام تاکید بیشتری شود و در اولویت‌های بالاتری قرار گیرد. او همچنین با اشاره به شعاری که در ابتدای این سند با عنوان تهران کلانشهر الگوی جهان اسلام، شهرداری را موظف به اجرای برنامه‌ها می‌کند گفت: با حذف شعار انتخاباتی موافقم و شعار انتخاباتی از مسائل اساسی و اصولی ما است و چون ممکن است عده دیگری ایراد بگیرند برای حذف آن رای بگیریم. پیشنهاد داد که برای حذف شعار ذکر شده در ابتدای طرح رای‌گیری شود و گفت: تحقق شعار نیازی ندارد و ضرورتی ندارد که شعار را بگذاریم و آن را به عنوان یکی از مسائل و نه شعار مطرح کنیم. سوده نجفی در واکنش گفت: اگر قرار است شعاری بگذاریم شعار ائتلاف باشد که چمران در واکنش گفت: از شعار و ائتلاف و انتخابات باید فاصله بگیریم چرا که مساله عملیاتی است و بودجه‌نویسی است. مهدی عباسی پیشنهاد داد تا شعار و عبارت الگوی تهران کلانشهر جهان اسلام حذف شود که با ۶ موافق به تصویب نرسید. چمران نیز پیشنهاد داد که بحث شعار آن برداشته شود. صادقی نیز پیشنهاد داد که شعار به چشم‌انداز تغییر یابد که چمران گفت این چشم‌انداز نیست. در نهایت کلمه شعار از این سند برداشته شد.

 

ارسال نظر