روایت جدید از بدهی‌های شهرداری

۱۴۰۰/۰۸/۱۰ - ۰۲:۰۶:۴۲
کد خبر: ۱۸۳۵۰۸
روایت جدید از بدهی‌های شهرداری

در سال‌های ۹۳، ۹۴ و بالاخص ۹۵ تسهیلات عمده‌ای از سوی شهرداری برای کارهای عمرانی دریافت شده است

گروه راه و شهرسازی|

طی 4 سال گذشته، میزان بدهی‌های شهرداری تهران همواره یکی از مسائل مبهم و غیرشفاف بوده است. با روی کار آمدن پنجمین مدیریت شهری در سال 96، اعضای شورای شهر و همچنین شهرداران این دوره یعنی محمد علی نجفی، محمد علی افشانی و پیروز حناچی، تلاش کردند تا با گزارش دهی درباره نقاط تاریک و مبهم دوره مدیریتی قبل از خود، فضای کار را برای شهروندان شفاف کنند. البته هر بار گزارش‌های آنان با پاسخ‌های رسانه‌ای مدیران سابق شهرداری مواجه می‌شد. در آخرین مورد، چند ماه پیش، حناچی به‌طور رسمی میزان بدهی‌های شهرداری تهران را 66 هزار میلیارد تومان اعلام و جزییات آن را تشریح کرد. علیرضا زاکانی، شهردار جدید تهران نیز در روزهای نخست فعالیت خود به عنوان شهردار منتخب، همین عدد 66 هزار میلیارد تومان را در اظهارات و سخنرانی‌های خود عنوان می‌کرد و می‌افزود که این همه ماجرا نیست و این سکه روی دیگری هم دارد و آن این است که شهرداری تهران حدود 30 هزار میلیارد تومان نیز از دستگاه‌ها و سازمان مطالبه دارد. در روزهای پایانی شهریور ماه سال جاری اما زاکانی در دیدار با سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی کشور اظهار کرد که شهرداری تهران ۸۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد که ۱۲.۵ هزار میلیارد باید بابت آن سود بانکی پرداخت شود. در واکنشی فوری به اختلاف 14 هزار میلیاردتومانی میان 66 هزار میلیارد تومان و 80 هزار میلیارد تومان، دو نفر از اعضای کنونی شورای شهر تهران اظهارنظر کرده‌اند. اظهارنظرهایی کاملا متفاوت و متضاد که بر ابهام و پیچیدگی مساله بدهی‌های شهرداری تهران افزود. یکی از اعضای شورای ششم گفت«در دوره قبل می‌خواستند بدهی را بالا ببرند و بگویند آقای قالیباف آنقدر بدهی بالا آورده است و هرچه توانستند در رقم بدهی آب بستند» و از همین رو، 20 تا 30 درصد بدهی‌های اعلامی شهرداری «حباب» دارد. در این حال، یکی دیگر از اعضای شورای شهر ششم اظهار کرد «میزان بدهی‌های پنهان هنوز بررسی نشده و اگر اعتبارسنجی شود قطعاً میزان بدهی‌ها فراتر از معوقات مربوط به تسهیلات دریافتی از بانک‌ها است.»

    رقم جدید بدهی؛ 72 هزار میلیارد تومان

در چنین شرایطی دیروز معاون مالی شهرداری تهران در پارلمان شهری پایتخت رقم 72 هزار میلیارد تومان را به عنوان بدهی شهرداری تهران بدون در نظر گرفتن بدهی به تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی اعلام کرد.مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران اما در واکنش به گزارش معاون مالی شهرداری تهران گفت: همان‌گونه که از ابتدای ورود و حضور ما به مدیریت شهری مطرح شد بدهی شهرداری بالغ بر ۶۵ هزار میلیارد تومان بود که بنا بر گزارش امروز ۷۲ هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری احصا شده و ممکن است اضافه هم بشود. البته بخش اعظمی از بدهی‌ها به بانک‌ها است و سالی ۱۰ هزار میلیارد تومان تنها باید برای پرداخت سود بانک‌ها هزینه شود و این کمر بودجه شهرداری را می‌شکند. وی افزود: ما وقتی در پایان دوره چهارم شهرداری را تحویل دادیم بر اساس حسابرسی رسمی که شده بود 15.5 هزار میلیارد تومان بدهی داشتیم و این پرداخت نشده و سال به سال به آن اضافه شده تا امروز به بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده و برای دوره جدید به ارث گذاشته شده است که این اداره دوره جدید را خیلی سخت می‌کند.رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: البته در بحث طلب شهرداری نیز باید گفت که باید این طلب‌ها احصا شود. امروز مطالبات به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. به هر روی شرایط بحرانی وجود دارد ولی می‌توانیم از این شرایط عبور کنیم و باید عبور کنیم تا برای کارهای عمرانی مانند مترو، حمل و نقل و ترافیک و پروژه‌هایی که نیمه کاره باقی مانده است، هزینه کنیم.

    بدهی ۵۶ هزارمیلیاردی شهرداری  به بانک‌ها

ابوالفضل فلاح، معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران دیروز در صحن علنی شورای شهر در خصوص وضعیت مالی این نهاد توضیحاتی ارایه کرد و گفت: تا پایان شهریور ۱۴۰۰، ۷2 هزار میلیارد تومان بدهی ناشی از دعاوی، بیمه، مالیات، توافقات داخلی و نهادها را احصا کردیم که این با جمع بدهی بانک‌ها است.فلاح با بیان اینکه در بازه زمانی سال ۹۰ تا ۹۹ آمارها نشان می‌دهد که درآمدها بر اساس قیمت روز روند کاهشی داشته است، تصریح کرد: در بررسی سهم اجزای درآمدها می‌بینیم که شهرسازی ۵۰ درصد، تسهیلات ۱۰ درصد، اوراق مشارکت ۷ درصد، اسناد دریافتی ۶ درصد و سایر درآمدها ۴ درصد بوده است و میزان درآمد پایدار نیز ۲۳ درصد بوده است. وی گفت: بررسی‌ها در زمینه دریافت تسهیلات از سوی شهرداری تهران نشان می‌دهد از سال ۹۶ به بعد جرایم و بدهی از اصل تسهیلات پیشی گرفته و به خصوص در سال‌های ۹۳، ۹۴ و بالاخص ۹۵ تسهیلات عمده‌ای از سوی شهرداری تهران برای کارهای عمرانی دریافت شده است که بر همین اساس تا پایان شهریور ماه ۵۶ هزار میلیارد تومان انباشت بدهی بانکی با در نظر گرفتن اصل و فرع آن را داریم که عدد قابل توجهی است.فلاح با بیان اینکه در دو سال اخیر استفاده از اوراق مشارکت افزایش یافته است، افزود: با اینکه اوراق مشارکت به دیون ما اضافه می‌کند اما ابزار خوبی برای تامین مالی است و در حوزه هزینه‌ای نیز باید بگویم که هزینه‌های جاری شهرداری در بازه ۱۰ سال به قیمت ثابت تقریبا با نمودار کندی تغییر نکرده اما این در حالی است که درآمدها کاهش یافته است.معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران با بیان اینکه هنوز اقدامات در حوزه مالی دستی است و نتوانستیم رقم دقیقی از بدهی در خصوص طلب پیمانکاران به دست بیاوریم که در این خصوص مکاتبه کردیم، گفت: اگر سامانه بدهی‌ها ایجاد شود عدد مطالبات و بدهی‌ها دقیق شده و سامانه به صورت هوشمند به روزرسانی می‌شود و برای پرداخت بدهی‌ها راهکار ارایه می‌شود.

     6  هزار میلیارد تومان مطالبه تامین اجتماعی

او درباره بدهی به تامین اجتماعی نیز گفت: از روز اول بدهی به تامین اجتماعی مطرح شد به گونه‌ای که حساب‌ها را می‌بستند اما به دستور زاکانی کارگروهی تشکیل شد تا میزان بدهی و طلب‌ها از تامین اجتماعی مشخص شود و ادعای اولیه تامین اجتماعی طلب ۶۰۰۰ میلیارد تومانی از شهرداری بود که برگ به برگ اسناد را بررسی می‌کنیم و به عدد نهایی نزدیک شدیم که به نظر می‌رسد تا دو هفته دیگر بتوانیم به عدد نهایی برسیم.وی با بیان اینکه برای جلوگیری از بدهی جدید در این حوزه دستور دادیم که بدون کسورات قانونی هیچ سندی پرداخت نشود، گفت: متاسفانه در گذشته بدون پرداخت کسورات قانونی، اسناد را پرداخت می‌کردند که این رویه تغییر خواهد کرد.

    شهرداری فاقد سیستم مدیریت بدهی و مطالبات

فلاح پس از استماع نظرات اعضای شورای شهر با بیان اینکه اطلاعات مالی بر اساس آمار و اطلاعات مستند ارایه شده است، ادامه داد: باور کنید که شهرداری تهران فاقد سیستم مدیریت بدهی و مطالبات است و بر همین اساس در این مدت کوتاه اطلاعات‌مان را صرفا بر اساس اطلاعات بانکی و به اضافه اجزای قطعی اعلام کردیم که به عدد ۷۲ هزار میلیارد تومان رسیدیم.وی با بیان اینکه بدهی‌های ما به تامین اجتماعی هنوز قطعی نشده، گفت: باید بگویم که بخش زیادی از مطالبات ادعایی تامین اجتماعی که بعضا مربوط به ۱۰ تا ۱۵ سال پیش است مستند نیست و این به دلیل فقدان سیستم مدیریت بدهی و مطالبات است.وی با بیان اینکه ۱۰، ۱۵ کارشناس در حال احصای عدد دقیق بدهی و مطالبات هستند، افزود: من به عنوان مسوول مالی شهرداری می‌گویم که رقم بدهی‌ها ۷۲ هزار میلیارد تومان است؛ اما هنوز عدد بدهی به پیمانکاران، تامین اجتماعی و اداره مالیات مشخص نیست که باید بگویم اداره مالیات ادعای ۳۰۰۰ میلیارد تومانی مطرح می‌کند اما هنوز مورد تایید نیست.

    ماجرای بسته شدن 1200 حساب بانکی!

ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه پس از استماع گزارش مالی شهرداری تهران با بیان اینکه ایجاد خزانه واحد کار خوبی است، گفت: زاکانی اعلام کرده که ۱۲۰۰ حساب بانکی را در شهرداری بسته است اما از همان زمان کارشناسان مالی با ما تماس می‌گیرند که این حساب‌ها کجا بوده که بسته شده است؟ چرا که هیچ‌وقت شهرداری ۱۲۰۰ حساب فعال نداشته است.وی با بیان اینکه از شورای شهر سوم بحث ایجاد خزانه واحد مطرح است اما برخی شرکت‌ها و سازمان‌ها درآمدهایشان را به خزانه نمی‌ریختند، گفت: اینکه بتوانیم این خزانه را واحد کنیم جای تقدیر دارد اما در شهرداری سیستم فاینانس وجود دارد و بهتر است که مبنا همین سیستم موجود باشد و اشکالات را رفع کنیم. وی با بیان اینکه زاکانی معتقد است که ۸۰ هزار میلیارد تومان بدهی داریم و حالا شما عدد ۷۲ هزار میلیارد تومان را مطرح می‌کنید، گفت: قرار بود سند تحویل بدهید تا رقم بدهی و مطالبات شفاف شود و حالا سردرگم شده‌ایم که رقم دقیق بدهی چقدر است؟

 

ارسال نظر