در شهر

۱۴۰۰/۰۸/۰۳ - ۰۲:۰۰:۱۵
کد خبر: ۱۸۳۲۸۰

فرونشست سالانه تهران  ۶ برابر استاندارد جهانی

مدیر امور حفاظت از منابع آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران از فرونشست سالانه ۱۸ تا ۲۵ سانتی متری در دشت‌های استان تهران خبر داد. به گزارش مهر، حسن زحمتکش با اشاره به اینکه استاندار جهانی در خصوص فرونشست ۴ سانتی متر در سال است افزود: بر اساس آمار سازمان زمین شناسی سالانه در استان تهران بیش از ۱۸ تا ۲۵ سانتی متر فرونشست اتفاق می‌افتد که این رقم بسیار بیشتر از استاندارهای جهانی است. وی با بیان اینکه فرونشست‌های استان تهران به علت برداشت‌های بی رویه از سفره‌های آبی زیرزمینی است گفت: میانگین افت سطح سفره‌های زیرزمینی یک متر است که این رقم در مناطقی مانند دشت ورامین به ۳ تا ۴ متر نیز می‌رسد. مدیر امور حفاظت از منابع آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران فرونشست را خطری جدی برای زیرساخت‌ها دانست و گفت: این پدیده زیرساخت‌هایی مانند راه آهن، اتوبان تهران -قم، خطوط انتقال گاز و آب را با مخاطره و خطر تخریب مواجه می‌کند. زحمتکش با تاکید بر اینکه فرونشست سبب شدت گرفتن پدیده بیابان زایی می‌شود گفت: فرونشست سبب بروز شکاف‌های عمیق و ایجاد اختلال در آبیاری دشت می‌شود که این رویه بیابان زایی را بسیار افزایش خواهد داد. وی افزود: فرونشست را زلزله خاموش می‌نامند به نحوی که آرام ساختمان‌های شهری را دچار ترک‌های ریز کرده و اگر زلزله‌ای در آن مناطق رخ دهد خسارات را چند برابر می‌کند.

تامین ناوگان حمل و نقل شهری با تهاتر نفت

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از ارایه پیشنهادهایی به دولت برای تامین سهم ۱۵ درصدی دولت در زمینه تامین ۶۳۰ دستگاه واگن خبر داد. سید مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به این سوال که با توجه به همسو بودن دولت و شهرداری در این دوره آیا برای رفع مشکل حمل و نقل شهر تهران با دولت تعامل بهتری خواهد شد که به نفع شهر تهران باشد، اظهار کرد: تعامل مثبتی که بین دولت و شهرداری و مجلس وجود دارد، حتما بر حوزه حمل و نقل شهری نیز اثرگذار خواهد بود.  او ادامه داد: در این خصوص برنامه‌هایی را شروع و مکاتباتی را تنظیم کردیم که مجوزهای خاص و حمایت‌هایی را در موضوعات مختلف از دولت دریافت کنیم. برای مثال پیشنهاد تامین ۱۵ درصد سهم دولت در زمینه تامین ۶۳۰ دستگاه واگن را مطرح کردیم. در این زمینه جلساتی را داشتیم و دولت نیز جلساتی را تشکیل داده‌اند و عزم دولت بر این است که این پیش پرداخت انجام شود و طبق برنامه زمان‌بندی قرارداد کار تحویل رام‌های قطار شروع شود.  شفیعی گفت: مورد دیگر، مجوز خاصی است که شهرداری تهران از دولت خواسته است تا بتواند بخشی از ناوگان حمل ونقل عمومی از جمله اتوبوس و مترو را از محل تهاتر نفت تامین کند. این درخواست در حال تدوین است.  او درباره تعداد و جزئیات این درخواست گفت: ستاد کرونا مصوبه‌ای را داشته است برای تامین اتوبوس؛ که این مصوبه در اختیار وزارت کشور است و براساس آن باید ۵ هزار دستگاه برای کل کشور تامین شود و اگر حدود دو هزار دستگاه به تهران تعلق بگیرد، مناسب همان درخواست خود را تنظیم کردیم که اگر دولت موافقت کند شهرداری تهران راسا وارد این موضوع شود. معاون شهردار تهران درباره درخواست به تعویق افتادن بررسی طرح کمیسیون عمران و حمل و نقل در صحن شورا به درخواست معاونت حمل و نقل گفت: با توجه به اینکه حدود دو سال تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی را به صورت حضوری داشتیم و قرار است که به تدریج مدارس تدریجا بازگشایی شود، باید تمهیداتی را طبق سنوات گذشته داشته باشیم.  او گفت: مشکلات ناوگان حمل و نقل عمومی هم اقتضا می‌کرد که توجه ویژه‌ای به همه ابعاد این قضیه برای افزایش ظرفیت سیستم حمل و نقل عمومی شهر تهران داشته باشیم. پیشنهادهایی در غالب یک طرح ارایه شده است که برخی باید به صورت روتین انجام شود و برای برخی نیاز به بررسی بودجه است و به مدت یک هفته درباره تامین اعتبارات کار خواهیم کرد و سپس طرح مجددا در صحن مطرح خواهد شد.

5 انتصاب جدید  در شهرداری تهران

شهردار تهران در احکامی جداگانه روسای سه سازمان شهرداری تهران، یکی از مشاوران شهردار و رییس مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران را منصوب کرد. به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی شهردار تهران در احکامی جداگانه روسای سه سازمان شهرداری تهران را منصوب کرد. او محمد مهدی عزیزی را به عنوان سرپرست سازمان پسماند شهرداری تهران منصوب کرده و به این ترتیب عزیزی جایگزین صدرالدین علیپور شد. زاکانی همچنین دکتر امیر حاجی نورمحمدی معاون پیشین بهداشت و پیشگیری شرکت شهر سالم را به عنوان سرپرست شرکت شهر سالم منصوب کرد تا نورمحمدی جایگزین چوبینه شود. او همچنین در حکمی دیگر رضا صیادی مشاور رییس اسبق سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مشاور عالی رسانه و مدیر روابط عمومی سازمان تبلیغات را به عنوان سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری تهران منصوب کرد. از سوی دیگر مجید شاکری مشاور سابق فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران با حکم شهردار تهران به عنوان مشاور ایثارگران شهردار تهران منصوب شد. همچنین محمد علی الفت‌پور از سوی شهردار تهران به عنوان مسوول مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران منصوب شد.

 

ارسال نظر