ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۷/۲۷ - ۰۲:۵۰:۵۸
کد خبر: ۱۸۳۱۲۶

احیای سفرهای زمینی خارجی  با پروتکل‌های جدید

جواد هدایتی، مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد: با توجه به سرعت گرفتن واکسیناسیون در کشور درصدد تدوین پروتکل‌های جدیدی توسط ستاد ملی مقابله با کرونا برای احیای سفرهای مرزی و گردشگری از طریق مرزهای زمینی هستیم.

هدایتی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: درمورد ورود گردشگر و مسافر از مرزهای زمینی به تازگی ستاد ملی مقابله با کرونا مصوباتی داشته و قرار شده پروتکل‌هایی با محوریت پیشنهاد فنی و کارشناسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین و تصویب و به وزارت امور خارجه ابلاغ شود تا با توجه به واکسیناسیون صورت گرفته در ایران و سایر کشورهای دنیا، ترددها و سفرهای زمینی با تسهیلاتی رو به رو شده و برای افراد واکسینه شده به حالت عادی برگردد.

وی با بیان اینکه باید از فرصت‌های گردشگری ایران استفاده شود، افزود: از آنجا که در دوران شیوع کرونا پذیرش گردشگر و مسافر از مرزهای زمینی نداشتیم و ترددهای مرزی محدود به دیپلمات‌ها و برخی گروه‌های خاص بود، بسیاری از هتل‌ها، موزه‌ها و اماکن گردشگری و زیارتی کشور در دوران شیوع ویروس کرونا تقریبا تعطیل بود و تصمیم‌گیری‌های جدید هم به منظور احیای تدریجی صنعت گردشگری است که باید در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: با این پروتکل‌های جدید مسافران می‌توانند با پروتکل‌های مشخصی و با داشتن کارت واکسن بیایند و ‌می‌توانیم تردد از مرزهای زمینی را نیز مانند مرزهای هوایی فعال کنیم، چرا که در این زمینه تناقض‌هایی وجود داشت و مسافران با تست PCR می‌توانستند از مرزهای هوایی وارد کشور شده یا از ایران خارج شوند اما این امکان برای مرزهای زمینی فراهم نبود و مثال آن زائران اربعین امسال است که برای رفتن به عراق تنها از مرزهای هوایی می‌توانستند، استفاده کنند.

هدایتی گفت: امیدواریم این مشکلات به زودی حل و فصل شود و بر اساس پیشنهاد وزارت بهداشت، افراد واکسینه شد بتوانند با تست منفی PCR وارد کشور شوند و برای خروج زمینی مسافران ایرانی هم با کشورهای همسایه و بر اساس نحوه پذیرش کشور مقابل مرزها بازگشایی خواهد شد و امکان عبور و تردد زمینی را فراهم خواهیم کرد.

تکذیب توقف تجارت دریایی ایران و چین

در حالی که اظهارات مختلفی درباره برقرار نبودن مبادلات تجاری دریایی ایران و چین و عدم اجازه به کشتی‌های ایرانی برای ورود به بنادر این کشور مطرح شده است، مدیرکل بندری سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد که تجارت دریایی دو کشور برقرار است و مشکل خاصی در این زمینه نداریم.

به گزارش ایسنا، به تازگی برخی اظهارات در فضای مجازی درباره اینکه خطوط منظم کشتیرانی خارجی یا همان لاینرهای خارجی (حتی شرکت‌های چینی) در ایران فعالیت نمی‌کنند مطرح شده بود و بعضی فعالان رسانه‌ای اینگونه واکنش نشان داده بودند که کشتی‌های چینی وارد ایران نمی‌شوند و این کشور اجازه ورود کشتی‌های ایرانی را به بنادرش را هم نمی‌دهد.

البته مسعود دانشمند، عضو کانون موسسات حمل و نقل نیز به تازگی در این باره گفته بود که با تشدید تحریم‌ها علیه ایران لاینرهای خارجی دیگر به ایران نمی‌آیند. تعداد بسیاری از بنادر ایران از جمله بندر عباس، بندر امام خمینی، بندر بوشهر و ... تحریم هستند و تنها بندر چابهار مستثنی از تحریم‌ها شده است. بنابراین کشتی‌هایی که در این بنادر پهلو بگیرند باید ریسک ورود به لیست تحریم‌ها را قبول کنند.

وی افزود: به همین دلیل در حال حاضر تمام کشتی‌های خارجی به صورت یک سفره وارد کشور می‌شوند اما خطوط کانتینری منظم و معتبر خارجی این ریسک را نمی‌پذیرند و حتی شرکت‌های چینی و لاینرهایی مانند کاسکو هم وارد بنادر ایران نمی‌شوند. همچنین لاینرهای خارجی بار ایران را در بنادری مانند دوبی و... تخلیه می‌کنند و کشتی‌های ایرانی این‌بار را از بنادر دوبی به بنادر کشورمان منتقل می‌کند.

اما روانبخش بهزادیان، مدیرکل بندری سازمان بنادر و دریانوردی در این باره به ایسنا گفت: روابط تجاری بین ایران و چین برقرار است و مشکلی در این زمینه نداریم اما در گذشته ۲۱ لاینر خارجی (خطوط کشتیرانی منظم) داشتیم که چند لاینر متعلق به شرکت‌های چینی بود که در دوران تحریم‌های ظالمانه امریکا از ایران رفتند و دیگر لاینر خارجی در بنادر ایران تردد نداشتند.

وی با بیان اینکه کالاهای کانتینری از چین به ایران آمده و کانتینرهای ایران نیز به چین می‌رود، افزود: این به این معنی نیست که ما تجارت دریایی نداریم و تجارت دریایی ما انجام می‌شود و کشتی‌های چینی و دیگر کشتی‌های خارجی به ایران می‌آیند و کشتی‌های ما هم می‌توانند به چین بروند و روند بارگیری و تخلیه کالا هم انجام می‌شود. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که پیگیری‌های ایسنا هم گویای این مساله است که طی حدود یکسال اخیر محدودیت‌هایی برای ورود کشتی‌های تجاری ایران به برخی از بنادر چین به وجود آمده است.

 

ارسال نظر