ساخت مسکن با طلای سیاه

۱۴۰۰/۰۷/۲۷ - ۰۲:۴۸:۴۷
کد خبر: ۱۸۳۱۲۳
ساخت مسکن با طلای سیاه

گروه راه و شهرسازی |

این روزها گویی «نفت» به «پول» رایج کشور تبدیل شده است، به گونه‌ای که هر مسوول دولتی می‌خواهد تنگنای مالی طرح‌های زیرمجموعه خود را از طریق «تهاتر نفت» تامین کند. 

شاید تحریم فروش نفت کشور از سوی امریکا، مسوولان را به این فکر واداشته است تا با یک تیر دو نشان بزنند. هم به نوعی نفت کشور را عرضه کنند و هم مشکلات مالی را از طریق ورود کالا و خدمات به کشور رفع کنند. در ظاهر، این تفکر، مثبت و سازنده است اما در عمل با اما و اگرهای زیادی مواجه است. رستم قاسمی در همان روزهای نخست فعالیت خود به عنوان وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد، این وزارتخانه آمادگی دارد، ساخت و انجام پروژه‌های ریلی، جاده‌ای و دریایی را با نفت تهاتر کند. او با تاکید بر روش تهاتر برای افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی گفته، به دنبال تهاتر نفت با ساخت و انجام انواع پروژه‌های ریلی، جاده‌ای و دریایی هستیم. دیروز اما بار دیگر، قاسمی از «صنعتی‌سازی مسکن با تهاتر نفت» سخن به میان آورد. عرضه نفت به چین در قبال ورود صنایع مرتبط با ساخت مسکن. این همه در حالی است که نمایندگان مجلس و به ویژه اعضای کمیسیون عمران مجلس با توجه به امکانات داخلی کشور اصرار دارند که برای ساخت یک میلیون مسکن در یک سال، از ظرفیت‌های داخلی استفاده شده و پای خارجی‌ها (ترکیه و چین) به این معادله وارد نشود.

 در همین حال، روز شنبه هفته جاری، مرکز پژوهش‌های مجلس در ارزیابی طرح چینی کمربند- راه و هزینه و فایده این طرح برای ایران، در انتهای گزارش پژوهشی خود شروطی را برای عقد هر گونه قرارداد اجرایی با چین پیشنهاد کرد، از جمله اینکه «موضع کشوری نظیر چین در قبال مسائل سیاسی به ویژه در موضوع تحریم‌های غرب مهم و اثرگذار است و باید قبل از عقد هرگونه موافقتنامه همکاری اجرایی، نسبت به شفاف‌سازی این موارد اقدام لازم صورت گیرد و سپس وارد قراردادهای عملیاتی با توجه به منافع طرفین در زمینه‌های مختلف شد.»

     توزیع مدیریت ساخت مسکن 

دیروز اما رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: موضوع بسیار مهم این است که این واحدهای مسکونی از طریق دولت ساخته نمی‌شوند بلکه توزیع مدیریت ساخت این 4 میلیون واحد بین دستگاه‌ها تقسیم خواهد شد. قرار بر این است که انبوه‌سازان با همکاری تعاونی‌ها وارد این پروژه شوند که برخی از این واحدها خودمالکی هستند و تمام سازندگان تعهد 1.5 ساله برای ساخت گرفته می‌شود.

به گزارش ایلنا، قاسمی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل راه‌آهن در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه‌های مسکن در دولت سیزدهم اظهار کرد: ساخت 4 میلیون واحد مسکونی در 4 سال به معنای ساخت هر سال یک میلیون واحد نیست و قرار بر این شده که در فاز اول ساخت بیش از 2 میلیون واحد مسکونی را آغاز کنیم و تفاهمنامه‌هایی هم در این زمینه امضا شده است. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تامین زمین برای ساخت این 4 میلیون واحد مسکونی گفت: صبح امروز آخرین اطلاعات را از سازمان ملی و زمین گرفتم که بر اساس آن در بیش از 800 شهر، زمین برای اجرای این پروژه تامین شده است و مهم‌ترین سیاست ما ایجاد بانک زمین در وزارت راه و شهرسازی است که اقدامات آن را انجام داده‌ایم. برای آغاز 2 میلیون واحد مسکونی پروژه جهش تولید مسکن در بسیاری از شهرها، زمین آماده شده است.

وی با اشاره به سهم بانک‌ها در تامین مالی این پروژه یادآور شد: 20 درصد از تسهیلات بانکی تا سقف 360 هزار میلیارد تومان به این پروژه اختصاص پیدا می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی از تعیین سقف وام پروژه جهش تولید مسکن خبر داد و گفت: وام حدود 400 میلیون تومانی برای مراکز استان‌ها در نظر گرفته‌ایم که این مبلغ برای روستاها 250 میلیون تومان است و قرار بر این است که فردا در جلسه شورای عالی پول و اعتبار این موضوعات تصویب شود.

قاسمی تاکید کرد: پس از آن تمام واجدان شرایط و خانه اولی‌ها می‌توانند در سامانه جدید ثبت‌نام کنند و بخشی از سخت‌گیری‌ها و شرایط هم برای ثبت‌نام اصلاح یا حذف می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا چینی‌ها وارد ساخت و ساز مسکن دولتی در ایران می‌شوند، گفت: موضوع بسیار مهم این است که این واحدهای مسکونی از طریق دولت ساخته نمی‌شوند بلکه توزیع مدیریت ساخت این 4 میلیون واحد بین دستگاه‌ها تقسیم خواهد شد. قرار بر این است که انبوه‌سازان با همکاری تعاونی‌ها وارد این پروژه شوند که برخی از این واحدها خودمالکی هستند و از تمام سازندگان تعهد 1.5 ساله برای ساخت گرفته می‌شود. وزیر راه و شهرسازی افزود: با برخی از کشورها برای صنعتی‌سازی این 4 میلیون واحد مسکونی وارد مذاکره شدیم که روش همکاری با آنها از طریق تهاتر با نفت فاینانس یا پرداخت خواهد بود.

     خساست نکنیم

وزیر راه و شهرسازی همچنین اظهار کرد: به دنبال روش‌هایی هستیم تا بتوانیم از منابع مردم در ایران و ایرانی‌های خارج از کشور آزادراه، راه‌آهن و بندر بسازیم. قاسمی در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در حال حاضر گسست‌هایی در شبکه حمل و نقل داخلی وجود دارد که در ابتدا باید این گسست‌ها را برطرف‌سازیم، بتوانیم با یک سیستم حمل و نقل یکپارچه سهم خود را از تجارت بین‌الملل افزایش دهیم که البته این نیاز به دیپلماسی اقتصادی محکم است. از این رو آینده روشنی برای حمل و نقل کشور می‌بینم.

این مقام مسوول با بیان اینکه بخش خصوصی در اجرای این پروژه‌ها می‌تواند تاثیرگذار باشد، ادامه داد: کشور بسیاری ثروتمندی داریم و هر کجای کشورمان روی ثروت راه می‌رویم. می‌توان بسیاری از مگاپروژه‌های وزارت راه و شهرسازی را بدون اعتبارات جاری و بودجه‌ای به اجرا رساند و نباید از منابع دولتی خرج پروژه‌های عمرانی کنیم.

قاسمی تاکید کرد: به دنبال روش‌هایی هستیم تا بتوانیم از منابع مردم در ایران و ایرانی‌های خارج از کشور آزادراه، راه‌آهن و بندر بسازیم. همانطور که گفتم نباید در نرخ اوراق خساست به خرج دهیم. مردم در حال حاضر پول خود را در بانک سپرده‌گذاری می‌کنند و سود آن را می‌گیرند بنابراین برای هدایت نقدینگی به سمت اوراق باید نرخ سود اوراق را افزایش دهیم.

     عبور اولین قطار کریدور شمال -  جنوب  از ایران 

سعید رسولی، مدیرعامل سابق شرکت راه‌آهن نیز در این مراسم اظهار کرد: ماه گذشته توانستیم اولین قطار ترانزیتی کریدور شمال - جنوب را از اروپا به هندوستان عبور دهیم.

رسولی با اشاره به انتقادات رییس کمیسیون عمران مبنی بر اینکه چرا قانون سهم 30 درصدی حمل بار از راه‌آهن به اجرا نرسیده است، گفت هرچه جلوتر می‌رویم و به انتهای سال برنامه نزدیکتر می‌شویم درباره تکلیف 20 درصد حمل مسافر و 30 درصد حمل بار از راه‌آهن بیشتر می‌شود اما پاسخ من به این سوال این است که از سربازی سوال می‌شود چرا در جنگ شلیک نکردی؟ پاسخ داد: به هزار و یک دلیل که اولین دلیل این بوده که فشنگ نداشتم. درباره تعهدات راه‌آهن نسبت به حمل بار و مسافر هم همین اتفاق افتاده است.

مدیرعامل سابق شرکت راه‌آهن افزود: بند الف ماده 52 قانون برنامه ششم می‌گوید یک درصد از فروش نفت و گاز به بخش راه‌آهن اختصاص پیدا کند و پس از آن بند ب ادامه می‌دهد که از این محل سهم راه‌آهن در جابه‌جایی بار و مسافر افزایش یابد. در این مدت شرایط سخت تحریم‌ها امکان تامین مالی از محل این قانون وجود نداشت هر چند که اجرای قانون واجب شرعی است اما درآمدی وجود نداشت که از محل آن منابعی به راه‌آهن اختصاص پیدا کند.

رسولی با تاکید بر اینکه در دوران سخت تحریم و کرونا خوشبختانه کشور اخبار خوبی از راه‌آهن شنید، گفت: ماه گذشته توانستیم اولین قطار ترانزیتی کریدور شمال - جنوب را از اروپا به هندوستان عبور دهیم.

وی تاکید کرد: همچنین در سال گذشته 2100 دستگاه ناوگان ریلی در داخل کشور نوسازی و بازسازی شدند.

مدیرعامل سابق شرکت راه‌آهن با اشاره به ضرورت ایجاد مزیت رقابتی ریل نسبت به جاده اظهار داشت: در بند 24 قانون برنامه ششم، رهبری فرمودند که مزیت رقابتی برای راه‌آهن ایجاد شود که این فقط تکلیف دولت نبوده و نیست و تمام نظام و قوا باید برای تحقق این فرمایش رهبری اقدام کنند. در بحث رقابت با جاده، راه‌آهن شاه‌کلیدهایی دارد که باید به آنها پرداخته شود.

رسولی افزود: بحث قیمت سوخت در ایران اجازه نمی‌دهد صرفه‌جویی‌های سوختی در بخش راه‌آهن دیده شود. همچنین این میزان تصادفات جاده‌ای و مرگ و میر ناشی از این تصادفات زیبنده کشورمان نیست و رفع این مشکل در گرو توسعه حمل و نقل ریلی است.

وی با بیان اینکه در شرکت راه‌آهن بهره‌وری را در اولویت قرار دادیم، افزود: با انواع قراردادهای استخدامی مواجه شدیم که وقتی علت سوانح به وقوع پیوسته در راه‌آهن را ریشه‌یابی می‌کردیم به این نتیجه می‌رسیدیم که استخدامی‌ها در طبقات مختلف با دریافتی‌های متفاوت در وقوع این سوانح نقش داشتند. از این رو برای رفع این مشکل، با سازمان امور استخدامی جلسات متعددی برگزار کردیم.

مدیرعامل سابق شرکت راه‌آهن تاکید کرد: تنها در یک اقدام 350 قرارداد را به 32 قرارداد رساندیم که در این اقدام دریافتی و حقوق 4170 نفر تغییر کرد و افزایش یافت و این افراد مشمول بیمه تکمیلی شدند.

رسولی خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که برخی از مشاغل در راه‌آهن مشاغل حاکمیتی هستند که باید توجه ویژه‌ای به آنها داشته باشیم.

وی با اشاره به رکوردزنی‌ها در حمل بار گفت: در سال گذشته رکورد حمل بار را شکستیم و همچنین در سال 98 هم در میزان حمل بار داخلی رکوردزنی داشتیم.

مدیرعامل سابق شرکت راه‌آهن با تشکر از همکاری شرکت‌های حمل و نقل ریلی مسافری برای جابه‌جایی مسافر در شرایط کرونایی اظهار کرد: سال گذشته در شرایط سخت کرونا، شرکت‌های حمل و نقل مسافری علی‌رغم کاهش درآمدها با احساس مسوولیت بسیار سرافرازانه عمل کردند و با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی بدون ایجاد نگرانی تمام مسافران و مخاطبان از طریق حمل و نقل ریلی جابه‌جا شدند.

رسولی یادآور شد: امروز در شرکت راه‌آهن برای استقرار گام دوم انقلاب، بسترها فراهم شده است و جوانان می‌توانند در سطوح مختلف مدیریتی حضور داشته باشند.


 

ارسال نظر