ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۳۰۸۹

علت گرمای بیشتر پاییز امسال 

احد وظیفه، رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: خشکسالی دلیل عمده احساس گرمای بیشتر در پاییز ۱۴۰۰ است و کم‌بارشی در آبان و آذر امسال نیز مثل مهرماه ادامه خواهد داشت. وظیفه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بارش‌های پاییز امسال کمتر از نرمال و بارش‌های مهرماه نیز محدود به نوار شمالی و استان‌های گیلان، مازندران، شمال آذربایجان شرقی، غربی، گلستان و خراسان شمالی بود. معمولا در مهرماه بارشی در دیگر نقاط کشور نداریم، اما احتمال بارش پراکنده در دامنه‌های البرز، شمال استان‌های قزوین و سمنان نیز پیش‌بینی می‌شود که باز هم چشمگیر نیست. وظیفه درباره اینکه چرا در پاییز امسال احساس گرمای بیشتری داریم، توضیح داد: بارندگی کمتر از نرمال که برای پاییز امسال پیش‌بینی کردیم به معنای آب کمتر و دوره خشکسالی بیشتر است. سال قبل که وضعیت بارندگی‌ها بسیار اسفبار بود و بسیاری از استان‌ها بارندگی کمتر از نرمال داشتند، در برخی استان‌ها نیز شدت خشکسالی بسیار شدید بود طوری که کمتر از نصف بارش‌های نرمال را در سال گذشته در بسیاری از استان‌ها داشتیم. وی گفت: سال گذشته استان کرمانشاه ۵۲ درصد کم‌بارشی و ایلام، لرستان و چهارمحال و بختیاری کمبود تا ۵۰ درصدی بارش را داشتند، این‌ وضعیت کم‌بارشی اثر خود را بر خشکسالی می‌گذارد و انتظار بارندگی کمتر از نرمال در پاییز امسال هم این شرایط را تشدید کرد. به گفته رییس مرکز خشکسالی سازمان هواشناسی، کاهش آب رودخانه‌ها موجب کشت نامناسب پاییزه شده است و کم‌آبی حتی در فلات مرکزی ایران اثرات خود را نشان داده است. وی با تاکید بر اینکه خشکسالی دلیل عمده احساس گرما در بین ساکنان بسیاری از استان‌ها از جمله استان تهران است، ادامه‌داد: این احساس در تهران بیشتر است، به دلیل ویژگی‌های تهران از جمله کلانشهر بودن آن، اثرات گرمایشی مربوط به شهرنشینی قابل ملاحظه است، جذب انرژی خورشیدی نیز بیشتر بوده و همواره دما بالاتر است و از طرفی با توجه به مصرف روزانه آب در شهر کمبود آب تاثیر گذاسته است. وظیفه ادامه‌داد: آبان‌ماه امسال هم شرایط کم بارشی ادامه دارد و در آذرماه شرایط قدری بهتر است، در واقع از انتهای آذرماه بارش‌ها آغازخواهد شد و در زمستان به شرایط نرمال می‌رسیم. به گفته وی، زمستان ۱۴۰۰ به بدی زمستان سال قبل که بارش‌ها زیرنرمال بود، نیست. این مسوول ادامه‌داد: از آنجایی که ۴۵ درصد از بارش‌های سالانه در زمستان اتفاق می‌افتد، امیدواریم حاصل سال آبی امسال طوری باشد که به‌شدت خشکی سال قبل نباشد. بر اساس این گزارش مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی بیانگر آن است که از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۱۳۹۹) تا هفتم تیرماه امسال ۱۲۹.۹ میلی‌متر بارش رخ داده و این درحالی است که در دوره بلندمدت ۲۲۴.۳ میلیمتر بارندگی اتفاق افتاده است و این موضوع کاهشی به میزان ۴۲.۱ درصد را نشان می‌دهد. این میزان کاهش بارش اثر منفی خود را بر روی موجودی مخازن سدها گذاشته و سبب کاهش بیش از ۴۹ درصدی آب موجود در مخازن سدها شده که همین امر تامین آب را با چالش‌های جدی همراه کرده است.

آهن قراضه‌ها به کمک راهسازی آمد

رضا اکبری، معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: در یک سال گذشته با نصب، مونتاژ و تأمین قطعات فلزی پل‌ها از قطعات فولادی باقی مانده پل‌های فلزی، ۱۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی شد. به گزارش مهر، اکبری گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده در حوزه راهداری کشور، تعداد قابل توجهی قطعات و اعضای فولادی مربوط به باقی مانده پل‌های فلزی که در چند دهه گذشته در سطح کشور در انبارهای ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سراسر کشور موجود بود، به چند پایگاه مرکزی در سطح کشور انتقال داده شد و با نصب و مونتاژ و تأمین نواقص قطعات مورد نیاز، عرشه‌های فلزی قریب به ۲۸ دستگاه پل بزرگ در بازه زمانی شهریور ۱۳۹۹ تا شهریور ۱۴۰۰ تأمین و به محل اجرای پروژه‌ها در سطح کشور انتقال داده شد. اکبری اظهار کرد: طول کل پل‌های ساخته شده از این قطعات حدود ۸۲۰ متر و وزن قطعات در حدود ۲ هزار تن برآورد شده است.

جزییات بازگشایی مرزهای ایران و ترکمنستان

جواد هدایتی، مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد: در حال حاضر مرزهای زمینی چهارگانه ایران و ترکمنستان با محدودیت‌هایی بازگشایی شدند و امیدواریم مشکلات کامیون‌داران در تبادلات تجاری با این کشور برطرف شود. هدایتی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت پایانه‌های مرزی مشترک ایران و ترکمنستان اظهار کرد: پس از نشست آنلاینی که بین سازمان راهداری و آژانس حمل‌ونقل بین‌المللی ترکمنستان در شهریورماه برگزار شد، به تازگی سومین گذرگاه مرزی ایران و ترکمنستان در مرز اینچه‌برون در استان گلستان بازگشایی شد. وی افزود: ایران و ترکمنستان چهار پایانه مرزی مشترک دارند که گذرگاه‌های سرخس، لطف‌آباد و باجگیران در خراسان رضوی و گذرگاه مرزی اینچه‌برون در گلستان فعالیت می‌کردند اما از آنجایی که در دوران شیوع ویروس کرونا ترکمنستان پروتکل‌ها و سیاست‌های منحصر به فردی در مواجه با این ویروس داشت برای ورود اتباع خارجی و ترددهای مرزی، همه مرزهای زمینی و هوایی خود را بست که البته سیاست سختگیرانه‌ای بود اما سبب شد تا مرزهای ما با این کشور مانند دیگر همسایگان ترکمنستان بسته شود.

 

ارسال نظر