معمای بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی بدون منابع مالی

۱۴۰۰/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۳۰۸۶

گروه راه و شهرسازی|

یک فوریت طرح بهبود وضعیت حمل و نقل با بازگشایی مدارس در شرایط کاهش شیوع کرونا دیروز در صحن شورا مورد بحث قرار گرفت و به تصویب اکثر اعضای شورای شهر رسید. دو فوریت طرح بهبود وضعیت حمل و نقل با بازگشایی مدارس در شرایط کاهش شیوع کرونا در صحن شورای شهر مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت و اعضای شورا نظرات مختلفی در این زمینه مطرح کردند و سرانجام یک فوریت طرح با 12 رأی موافق تصویب شد.  در همین رابطه، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به اینکه افزایش ظرفیت ناوگان حمل و نقل نیاز به هزینه بالاتری دارد که باید اصلاحاتی در بودجه صورت گیرد، گفت: خرید واگن دو سال زمان می‌برد بنابراین باید واگن‌ها اورهال شوند. سید مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در حاشیه صحن دیروز شورای شهر در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: طرح دو فوریتی توسط کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران به صحن ارایه شد که این طرح درباره پیش‌بینی‌های لازم برای ایام بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی بود. وی افزود: اجرای تعدادی از موارد این طرح نیاز به اصلاح بودجه و تأمین منابع ملی دارد و وظایف کلانی را برعهده شهرداری تهران می‌گذارد و باید منابع لازم پیش‌بینی شود. او با بیان اینکه این موضوع نیاز به هماهنگی‌های بیشتر با کمیسیون برنامه و بودجه شورا داشت، گفت: بر همین اساس اعضای شورا تصمیم گرفتند که یک هفته دیگر روی این طرح کار شود تا با دقت بیشتری به تصویب برسد. شفیعی درباره بهبود وضعیت حمل و نقل با بازگشایی مدارس در شرایط کاهش شیوع کرونا، گفت: بخشی از ماهیت این طرح اقداماتی است که سالانه برای ایام بازگشایی مدارس توسط معاونت حمل و نقل انجام می‌شود و باتوجه به اینکه طی دوسال گذشته این اقدامات انجام نشده ممکن است که پروژه‌های امسال سنگین‌تر باشد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران درباره موارد دیگر این طرح، گفت: همچنین موارد دیگری درباره افزایش ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی در مدهای مختلف است که نیاز به کاهش سر فاصله زمانی، افزایش ناوگان مترو و اتوبوسرانی دارد.

شفیعی با اشاره به فرسودگی شدید ناوگان حمل و نقل عمومی، عنوان کرد: افزایش ظرفیت ناوگان نیاز به هزینه بالاتری دارد که باید اصلاحاتی در بودجه صورت گیرد. وی با بیان اینکه برای انجام طرح‌ها باید تعدادی اتوبوس اورهال و خریداری شود، گفت: خریداری واگن دوسال زمان می‌برد بنابراین باید واگن‌ها اورهال شوند. همچنین ظرفیت ناوگانی که نیاز به اورهال دارند باید بررسی شود.

    تشدید مشکلات بودجه‌ای در شهرداری

شورای شهر تهران دیروز در حالی به طرح بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی با بازگشایی مدارس در دوران کرونا رای داد که طی سال‌های گذشته و به ویژه از زمان شیوع ویروس کرونا در تهران، مسوولان وقت مدیریت شهری و از جمله محسن هاشمی، رییس وقت شورای شهر بارها و بارها درباره لزوم انجام تعهدات دولت در قبال تامین ناوگان مترو و اتوبوس سخن گفت و انجام این تعهدات را از دولت مطالبه کرد اما هیچ یک محقق نشد. البته دلیل این عدم تحقق تعهدات به شرایط کلی اقتصاد تحریم زده و وضعیت بغرنج تنگنای مالی دولت باز می‌گردد به گونه‌ای که هم اینک نیز با تغییر دولت، تاکنون دولت سیزدهم نیز نتوانسته است به تعهدات ارزی و ریالی خود در این باره عمل کند. این همه در حالی است که وضعیت مالی شهرداری تهران در پی بروز کرونا - که از سویی هزینه‌های این سازمان را افزایش داده و از سوی دیگر به دلیل رکود اصناف که منجر به کاهش درآمدهای شهرداری شده است- سیر نزولی داشته است و به گفته مهدی چمران، درآمدهای پیش‌بینی شده در بودجه سال جاری شهرداری محقق نشده است.  چمران دیروز در حاشیه صحن شورای شهر در جمع خبرنگاران درباره مشکلات بودجه‌ای در مدیریت شهری، گفت: مشکلات بودجه‌ای مربوط به زمان کنونی نیست و همیشه وجود داشته البته در حال حاضر تشدید شده است.

وی افزود: دلیل این مساله این بوده که بودجه پیش‌بینی شده محقق نشده است و امیدواریم در ادامه با تمهیداتی که اندیشیده شده شاهد تحقق بیشتر بودجه باشیم. هر طرحی که در صحن شورا ارایه می‌شود اگر بار مالی داشته باشد باید منابع مالی آن را پیش‌بینی کنیم که از چه محلی تامین خواهد شد.


 

ارسال نظر