ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۹۸۷

تبدیل روستاهای حاشیه تهران به خوابگاه مهاجران  

علی خوئینی، معاون عمران روستایی اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران گفت: روستاهای پرجمعیت حریم شهرهای بزرگ استان عمدتا به محلی برای تجمع و خوابگاه تبدیل شده‌اند. خوئینی در گفت‌وگو با مهر، درباره اینکه طرح‌های هادی مصوب شده در کمیته تصویب، چه تناسبی با نیازهای روز روستا دارد؟ تصریح کرد: در تهیه طرح هادی هر روستا مبتنی بر تأمین نیاز توسعه روستا در تأمین فضای‌های خدماتی و مسکونی مبتنی بر جمعیت خانوار بومی ساکن روستاست، لیکن استان تهران تقریباً یک درصد از وسعت کل کشور را دارد که تقریبآ ۱۶ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است؛ همین تراکم جمعیت نشانگر مهاجرپذیر بودن استان و به تبع آن روستاهای استان است؛ از طرفی بخش عمده روستاهای پر جمعیت در حریم شهرها واقع شده‌اند که به ناچار جهت رعایت الزامات قانونی نرخ رشد اینگونه روستا می‌بایست در حد نرخ رشد طبیعی لحاظ شود. در حالی که این روستاها کانون تجمع و عمدتاً نقش خوابگاهی دارند و از این رو، سطوح پیش بینی شده برای جمعیت فرآیند این روستاها نا کافی است؛ ضمناً خدمات دهی دستگاه‌های خدمات رسان و خدمات عمومی به صورت قابل قبولی ارایه نمی‌شود. در روستاهای استان تهران علت اصلی عدم انطباق سطح‌های تصویب شده با نیاز روز روستاست. او همچنین تأکید کرد: ساخت و سازهای غیرمجاز در کاربری‌های خدمات عمومی و فضاهای پیرامونی روستاها چالش جدی است؛ کاهش حریم کیفی رودخانه‌ها، ممانعت از توسعه کالبدی روستا و حتی تخریب و نوسازی بناهای قدیمی موجود از نتایج جدی این چالش است که نیازمند چاره‌اندیشی است؛ دستگاه‌های متولی باید مسوولانه دنبال راهکار مناسب جهت رعایت حقوق مکتسبه ساکنان روستاها باشند.

تعلیق 55 عضو هیات‌مدیره نظام مهندسی استان‌ها  

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان با اشاره به تعلیق ۵۵ نفر از اعضای هیات‌مدیره سازمان نظام استان‌ها گفت: تخلفات اعضای نظام در شورای انتظامی پیگیری می‌شود. به گزارش مهر، علی‌محمد عبدی‌قهرودی مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان در خصوص تعلیق تعدادی از اعضای هیات‌مدیره‌های سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها و دلایل تعلیق آنها، گفت: حدود ۵۵ نفر از اعضای نظام مهندسی ساختمان کشور که داوطلب انتخابات نهمین دوره بودند به دلیل نقض قوانین و مقررات با حکم وزیر راه و شهرسازی تعلیق شدند. مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان با تاکید بر اینکه تعلیق‌هایی که انجام گرفت صرفاً به دلیل نقض ضوابط و بخشنامه‌های وزارتی بوده و تخلف از بخشنامه‌های وزارتخانه، پیگیری می‌شود، افزود: وزارتخانه به واسطه قانون و نظارت عالیه بر انتخابات و فرآیند برگزاری قانونی آن، به تعلیق برخی از اعضای سازمان‌های نظام مهندسی اقدام کرد که صرفاً ناقض بخشنامه‌های وزارت راه و شهرسازی بود و اینها دلیلی بر فساد مالی افراد تعلیق شده نبوده و نیست.

تداوم افزایش دما در کشور  تا روز جمعه  

فریبا گودرزی، کارشناس سازمان هواشناسی از ادامه روند افزایش دمای کشور خبر داد و گفت: افزایش دما تا روز جمعه ادامه دارد، اما با نفوذ هوای خنک به شمال کشور، کاهش مجدد دما را پیش‌بینی می‌کنیم. گودرزی در گفت‌وگو با ایرنا درباره وضعیت هوا افزود: امروز بارش‌های پراکنده در مناطق شمال و شمال‌غربی کشور پیش‌بینی می‌شود. در سایر نقاط کشور انتظار جوی آرام داریم، از این رو افزایش آلودگی جوی را در برخی مناطق پر تردد تهران، مرکزی و البرز احتمال می‌رود. کارشناس سازمان هواشناسی ادامه‌داد: در برخی نقاط استان‌های واقع در شمال غرب و غرب کشور افزایش ابر و در آذربایجان‌غربی بارش پراکنده گاهی با رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود. امروز در استان‌های گیلان و در غرب مازندران بارش پراکنده رخ می‌دهد که تا روز شنبه ادامه خواهد داشت. وی گفت: در نوار شرقی کشور همراه با نوار شمالی، افزایش نسبی دما رخ می‌دهد و وزش بادهای موقتی شدید نیز ادامه خواهد داشت.

 

ارسال نظر