ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۶۸۹

تخلیه یک شهرک در اصفهان به دلیل فرونشست زمین

گروه راه و شهرسازی| فرونشست زمین در ایران ابعاد تازه‌ای پیدا کرده است، به گونه‌ای که ساکنان شهرک نیرو هوایی اصفهان به دلیل نبود امنیت، خانه و کاشانه خود را ترک کرده‌اند. دیروز کلیپی از این شهرک در فضای مجازی دست به دست می‌شد که نشان می‌داد تمام ساکنان شهرک یاد شده در پی بروز آثار فرونشست زمین در آن شهرک، محل زندگی خود را ترک کرده‌اند. به گفته دکتر علیرضا شهیدی، رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با بیان اینکه میزان آبی که درون زمین فرو می‌رود، با میزان آب استخراج شده متناسب نیست، گفت: همین امر باعث بروز پدیده فرونشست در همه جای کشور به جز استان‌های گیلان و مازندران شده است. به گزارش ایسنا، شهیدی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی می‌شود استان‌های گیلان و مازندران نیز طی سال‎های آینده دچار فرونشست شوند، افزود: از ۶۰۶ دشت موجود در کشور بیش از ۳۰۰ دشت ممنوعه هستند، به گونه‌ای که این دشت‌ها دچار وضعیت قرمز شده‌اند و بقیه دشت‌ها نیز شرایط مناسبی ندارند. وی دشت‌های استان اصفهان را یکی از بحرانی‌ترین مناطق کشور دانست که با فرونشست جدی مواجه است، اظهار کرد: میزان فرونشست در شهر اصفهان حدود ۱۶ سانتی‌متر است و متاسفانه زبانه‌های فرونشست وارد شهر شده و قسمت‌های مرکزی و بافت تاریخی شهر نیز تحت تاثیر قرار گرفته است. شهیدی با بیان اینکه در تهران نیز میزان فرونشست بسیار زیاد است، گفت: گفته می‌شود تهران روزی یک میلیمتر دچار فرونشست می‌شود که عدد بسیار زیادی است. رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور یادآور شد: بر اساس آمارهای موجود در اتحادیه اروپا اگر در منطقه‌ای ۴ میلیمتر فرونشست ایجاد شود، آن منطقه وارد شرایط بحرانی می‌شود و وقتی ما در ایران صحبت از سانتی‌متر می‌کنیم، باید متوجه شویم که دچار شرایط بسیار حادی شده‌ایم.

12مهر توفان حاره‌ای از کشور خارج می‌شود

صادق ضیاییان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدارسازمان هواشناسی با بیان اینکه توفان حاره‌ای از جمعه شب وارد سیستان و بلوچستان شد، گفت: فعالیت این چرخند تا شرق هرمزگان هم کشیده می‌شود و بارش‌های خوبی در جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان خواهیم داشت. ضیاییان در گفت‌وگو با فارس، درباره آخرین وضعیت فعالیت توفان حاره‌ای در مکران و دریای عمان همچنین نقاط ساحلی و جنوب سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: این سامانه جوی از روزهای گذشته مدام رصد می‌شد و رصد آن ادامه دارد. در جنوب سیستان و بلوچستان تا ساعت 6:30 روز شنبه، 44 میلیمتر بارش ثبت‌ شد و البته بارش‌ها ادامه دارد. انتظار داریم، فعالیت این چرخند حاره‌ای تا شرق هرمزگان هم کشیده شود و بارش‌های خوبی در جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان خواهیم داشت. ضیاییان افزود: در روز یکشنبه 11 مهر شدت فعالیت این چرخند حاره‌ای روی سیستان و بلوچستان کاهش می‌یابد، اما در شرق هرمزگان کماکان بارش‌ها ادامه دارد و روز 12 مهر بارش‌ها به پایان می‌رسد.  وی اظهار کرد: این سامانه جوی در مناطق ساحلی و فراساحل موجب ایجاد موج شده است، در ساحل با موج‌های تا 3 متر و اواسط دریا با موج‌های تا 6 متر مواجه هستیم و امروز تعداد موج‌ها بیشتر خواهد بود.  مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی با بیان اینکه این سامانه روز 12 مهر کاملا از منطقه ما خارج می‌شود، گفت: این سامانه 11 مهر روی دریای عمان، شرق هرمزگان و بخش‌هایی از جنوب سیستان و بلوچستان فعال خواهد بود. ضیاییان یادآور شد: هشدارهای قبلی درباره این سامانه جوی، کماکان معتبر است و پیش‌بینی وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی، خسارت ناشی از وزش باد شدید، آبگرفتگی گسترده معابر، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌ها وجود دارد.  وی تأکید کرد: توصیه می‌شود ممانعت از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها در دستور کار باشد و کماکان از تردد و چرای دام در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری شود و در کنار بازگشایی دهانه پل‌ها و آبروها، در ترددهای جاده‌ای احتیاط شود.

کاهش اندک سفرهای جاده‌ای 

سفرهای جاده‌ای مردم در هفته گذشته‌گر چه همچنان در مقایسه با هفته پایانی شهریور در بالاترین میزان خود قرار دارد، اما نسبت به هفته پایانی شهریور ماه کاهش جزئی را تجربه کرده است. به گزارش ایسنا، سفرهای جاده‌ای در نخستین هفته پاییز و همزمان با بازگشایی مدارس همچنان در بالاترین میزان خود قرار دارد اما نسبت به هفته پایانی شهریور ماه کاهش جزئی یک درصدی را تجربه کرده است. چرا که بر اساس جدیدترین گزارش مرکز مدیریت راه‌های کشور از تحلیل وضعیت تردد در روزهای دوم تا هشتم مهر ماه، متوسط تردد بین استانی به یک میلیون و ۹۰۳ هزار و ۷۲ وسیله نقلیه رسیده که نسبت به مدت مشابه در هفته قبل از این گزارش یک درصد کاهش یافته اما در قیاس با بازه زمانی مشابه در سال گذشته شش درصد رشد داشته است. البته در این بازه زمانی ۹ میلیون و ۱۸۶ هزار خودرو در محورهای برون شهری مشاهده شدند که بیش از ۵۰۰ هزار خودور بیشتر از هفته قبل از این گزارش بوده و رشد قابل توجهی در این زمینه به حساب می‌آید. در این میان خودروهای تهران و البرز با سهمی حدود ۲۵ درصد صدرنشین سفرهای جاده‌ای هستند و پس از آن وسایل نقلیه با پلاک استان‌های اصفهان، فارس، خراسان رضوی و مازندران در در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 

ارسال نظر