سهم صفر ایران از بازار ۷۰ میلیاردی فنی - مهندسی شانگهای

۱۴۰۰/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۲۵۹

در حالی که کشورهای عضو سازمان شانگهای و آسیای میانه بازاری ۷۰ میلیارد دلاری برای خدمات فنی مهندسی دارند، سهم ایران از این بازار تاکنون تقریبا هیچ بوده است. در این میان، ترکیه با 450 میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی رقیب اصلی ایران در بازار صادرات خدمات فنی و مهندسی به شمار می‌رود. به گزارش مهر، ایران به عنوان یکی از کشورهای پیشرفته در حوزه خدمات فنی - مهندسی که در سال‌های اخیر پروژه‌های مهمی چون آزادراه تهران-شمال با ویژگی‌های پیچیده آن، آزادراه غدیر، سدهای کارون ۳ و ۴، خط آهن قزوین-رشت که از روی بخشی از دریاچه سد منجیل عبور کرده و یک شاهکار زیبای مهندسی است، بزرگراه دو طبقه صدر، تونل توحید، تونل البرز در قطعه ۲ آزادراه تهران -شمال و بسیاری پروژه‌های دیگر از سوی مهندسان ایرانی را به جهانیان معرفی کرده است، می‌تواند سهم بزرگی از پروژه‌های عمرانی مهم دنیا اخذ کند. اینک با الحاق به سازمان شانگهای به عنوان عضو اصلی، فرصت مناسبی فراهم شده تا ظرفیت‌های پیمانکاران ایرانی، در صدور خدمات فنی-مهندسی در بازار کشورهای عضو سازمان فعال شود. به‌خصوص که چین در اجرای پروژه کمربند-راه مصمم‌تر شده و می‌توانیم بخشی از فعالیت‌های عمرانی و زیرساختی این ابتکار را به سمت شرکت‌های ساختمانی ایرانی منتقل کنیم.

      ظرفیت ۱۵۰ میلیارد دلاری  صادرات فنی- مهندسی 

ایرج گلابتونچی، دبیر سندیکای شرکت‌های ساختمانی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به سفر هفته جاری رییس‌جمهور به تاجیکستان برای حضور در اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای درباره صادرات خدمات فنی-مهندسی به حوزه کشورهای CIS، آسیای میانه و روسیه اظهار کرد: بازارهای اطراف ما مانند آسیای میانه و بازارهای منطقه‌ای در شرق و غرب کشورمان، بازارهای اصلی و هدف ما هستند. وی افزود: در حوزه آسیای میانه، کشورهای محصور در محدوده CIS همگی در بخش توسعه زیرساخت‌ها مانند راهسازی، راه آهن، جاده، ساختمان‌سازی و سد‌سازی، با کمبودهایی مواجهند که بازار خوبی برای صادرات خدمات فنی-مهندسی ما ایجاد کرده اند؛ برای دستیابی به بازارهای فنی مهندسی هر یک از این کشورها، باید مختصات و ویژگی‌هایی را در نظر گرفت که از جمله آنها، اختلافات درونی برخی از این کشورها با یکدیگر است. وی گفت: ظرفیت کل شرکت‌های فنی مهندسی ایران ۲.۵ میلیون میلیارد تومان معادل ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیارد دلار است که بخشی از آن می‌تواند به کشورهای عضو اجلاس شانگهای هدایت شود. دبیر انجمن شرکت‌های ساختمانی گفت: با توجه به روابط خوب و نزدیک اقتصادی - سیاسی که برخی کشورهای حوزه CIS و اتحادیه اوراسیا مانند ارمنستان با ایران دارند، پیمانکاران ما می‌توانند به بازار توسعه زیرساخت‌های این کشور وارد شوند؛ در ازبکستان به عنوان عضو سازمان شانگهای هم مشکلی برای ورود نداریم و شرکت‌های پیمانکاری ایرانی به راحتی ورود می‌کنند و شرایط پذیرش شرکت‌های ساخت و ساز ایرانی سریع‌تر انجام می‌شود. اما در قزاقستان و آذربایجان به دلیل آنکه تأثیرپذیری آنها از کشورهای دیگر بیشتر است، تحریم‌های ایران را جدی‌تر می‌گیرند و شرایط ورود شرکت‌های پیمانکاری ایرانی سخت‌تر شده است. اگرچه در قزاقستان به خصوص در حوزه راهسازی پیمانکارانی از ایران پروژه‌های نسبتاً مهمی را به انتها رسانده‌اند در حال حاضر هم در قزاقستان پروژه‌های عمرانی داریم اما ورود به بازار خدمات فنی - مهندسی آنها به دلیل اینکه باید مجدداً تأیید صلاحیت شوند، با مشکلات ناشی از تحریم‌ها روبرو است که کار را سخت کرده است. وی ادامه داد: در تاجیکستان، پیمانکاران ایرانی بیشتر در حوزه آب، انتقال خط لوله آب و سدسازی ورود کرده اند؛ قبلاً ورود به تاجیکستان و صادرات خدمات مهندسی به این کشور راحت‌تر بود. گلابتونچی درباره بازار خدمات فنی مهندسی ترکمنستان اظهار کرد: این کشور به دلیل داشتن دسترسی راحت‌تر و نیز داشتن مرز مشترک با کشورمان، قرابت بیشتری با پیمانکاران ایرانی دارد نسبت به کشورهای پیرامونی خود هم در خصوص راهسازی، مستعدتر است؛ با این حال اختلافات گازی ایران و ترکمنستان مانع از آن شده که ما در بازار ترکمنستان به خصوص راهسازی ورود کنیم.

      جایگاه عجیب ترکیه در صادرات خدمات مهندسی 

وی رقیب اصلی ایران در حوزه CIS را ترکیه دانست و یادآور شد: در طول ۴۰ سال اخیر، بیشترین صادرات خدمات فنی - مهندسی ترکیه به روسیه بوده است؛ ترکیه حدود ۴۵۰ میلیارد دلار حجم خدمات فنی- مهندسی در طول ۴۰ سال داشته است که ۲۰ درصد آن را به روسیه صادر کرده است. ترکیه ۱۹۳۰ پروژه عمرانی در روسیه انجام داده است که حجم مبادلات آنها ۶۶ میلیارد دلار بوده است. در قزاقستان ۲۸۰ پروژه با ۲۱.۵ میلیارد دلار اجرا کرده است؛ این کشور در آذربایجان ۳۶۳ پروژه عمرانی به ارزش ۱۱.۵ میلیارد دلار اجرا کرده است؛ ترکیه ۲۰۵ پروژه در گرجستان با ارزش ۴.۵ میلیارد دلار معادل یک و نیم درصد صادرات خدمات فنی مهندسی آنهاست؛ ترکیه ۹۸۷ پروژه عمرانی به ارزش ۴۷ میلیارد دلار در ترکمنستان اجرا کرده که معادل حدود ۱۴ درصد کل صادرات خدمات فنی مهندسی این کشور بوده است؛ ترکیه‌ای‌ها مجموعاً ۷ هزار و ۹۵۰ پروژه در دنیا اجرا کرده‌اند. ۴۰ شرکت مهندسی ترکیه در میان ۲۰۰ شرکت برتر مهندسی دنیا قرار دارند؛ این کشور توانسته دومین صادرکننده مصالح ساختمانی شود. گلابتونچی گفت: بنابراین بازاری که در حوزه صدور خدمات فنی-مهندسی در بالای سر ما وجود دارد، ظرفیتی بین ۵۰ تا ۷۰ میلیارد دلاری است. وی تأکید کرد: شرکت‌های مهندسی ایران در ۴۰ سال اخیر در ازبکستان ۳ پروژه، در تاجیکستان ۶ پروژه عمرانی، در قزاقستان ۷ پروژه و در ترکمنستان و آذربایجان هر کدام تنها یک پروژه اجرا شده است. در فدراسیون روسیه هم هیچ پروژه‌ای نداشته‌ایم که این موضوع با روابط خوب سیاسی ما با روس‌ها در تناقض است اما با وجود آنکه روابط سیاسی ترکیه و روسیه مانند روابط تهران-مسکو نیست، اما توانسته‌اند در بازار روسیه ورود کرده و حدود ۲ هزار پروژه عمرانی اجرا کنند.

   ۳   دلیل برای عدم توفیق ایران 

عضو هیات‌مدیره انجمن صادرکنندگان خدمات فنی - مهندسی درباره علت عدم توفیق ایران در کسب بازار این خدمات اظهار کرد: یکی از دلایل آن نبود حمایت از طرف دولت‌ها بوده است البته به نظر می‌رسد دولت سیزدهم به دنبال احیای این بخش است؛ علت دیگر این است که صادرات خدمات فنی - مهندسی در اولویت‌های صادراتی کشور قرار نداشته است؛ علت سوم هم این است که باید به شرکت‌های مهندسی خود کمک کنیم تا با ارتقای سطح کیفی و سازمانی خود بتوانند با رقبای اصلی شامل ترکیه و چین رقابت کنند.

     ۵۴ هزار شرکت خدمات فنی- مهندسی  داریم!

وی با بیان اینکه ما در سال بیش از ۲۰۰ هزار فارغ‌التحصیل مهندسی داریم که در قالب شرکت‌های جدید، بنگاه‌های خدمات فنی مهندسی ایجاد می‌کنند؛ در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار شرکت پیمانکاری رتبه‌بندی شده در سازمان برنامه و بودجه و ۳۵۰۰ شرکت مشاور داریم که حدود ۵۴ هزار شرکت خدمات فنی مهندسی تأیید صلاحیت شده و دارای رتبه هستند تعدادی هم تأیید صلاحیت نشده هستند؛ بنابراین در داخل کشور برای این حجم شرکت دیگر کار نیست و چاره‌ای جز صادرات خدمات فنی مهندسی به حوزه CIS، افغانستان، پاکستان، عراق و جنوب خلیج فارس نداریم. گلابتونچی نقش دولت را برداشتن موانع حضور شرکت‌های مهندسی در بازارهای خدمات فنی مهندسی منطقه عنوان و تصریح کرد: از سال ۱۳۷۳ که شروع فعالیت صادرات خدمات فنی مهندسی بعد از انقلاب به صورت رسمی است تا سال ۱۳۹۸، کل صادرات خدمات فنی مهندسی ما ۳۲ میلیارد دلار در قالب ۹۰۰ پروژه بوده است.

 

ارسال نظر