نرخ پرواز به نجف 5 تا 6 میلیون تومان

۱۴۰۰/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۱۸۶
نرخ پرواز به نجف 5 تا 6 میلیون تومان

گروه راه و شهرسازی| 

در پی توافق سازمان هواپیمایی کشوری با ایرلاین‌های داخلی، نرخ پرواز به نجف از 28 شهریور تا 10 مهر سال جاری از 9 مبدا مشخص شد. به این ترتیب، بلیت رفت و برگشت از تهران، شیراز، اصفهان، تبریز و اهواز به مقصد نجف 5 میلیون تومان و از مشهد، کرمان، زاهدان و یزد به مقصد نجف نیز 6 میلیون تومان تعیین و اعلام شد. در حالی که قرار است، این نرخ‌ها از امروز اجرایی شوند، نرخ‌های اعلامی ایرلاین‌های داخلی در روز چهارشنبه بسیار فراتر از رقم‌های یادشده بود و به 9 میلیون تومان نیز می‌رسید. در همین حال، نرخ بلیت ایرلاین‌های خارجی از مبادی داخل ایران به نجف و بالعکس (با توقف در کشور ثالث) حدود 20 میلیون تومان است. همزمان تبلیغ برخی تورهای سه روزه به کربلا با قیمت 15 میلیون تومان نیز مشاهده شد.  آنگونه که فارس گزارش کرده است، محمد حسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری دیروز بعد از ظهر، پس از جلسه هماهنگی پروازهای اربعین که در سازمان هواپیمایی کشوری و با حضور 12 ایرلاین داخلی تشکیل شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در این جلسه مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی، انجمن شرکت‌های هواپیمایی، نماینده فرودگاه امام خمینی (ره) و نماینده سازمان حج و زیارت حضور داشتند. او اظهار کرد: با مساعدت ویژه انجمن شرکت‌های هواپیمایی نرخ‌های نهایی پروازهای اربعین مصوب شد که در این راستا در مسیر مشهد - نجف - مشهد 6 میلیون تومان و یکطرفه 4 میلیون تومان و در مسیرهای تهران، شیراز، اصفهان، تبریز و اهواز به فرودگاه نجف رفت و برگشت 5 میلیون تومان و یکطرفه 3.2 میلیون تومان تعیین شد.

     الزام ثبت نام در سامانه سماح

ذیبخش ادامه داد: زواری که قصد تهیه بلیت پروازهای اربعین را دارند، باید حتما در سامانه سماح ثبت نام کرده باشند و از داشتن ویزای خود اطمینان قطعی حاصل کنند و اگر بدون ویزا بلیت تهیه کنند، امکان انتقال آنها وجود ندارد و کنسلی بلیت آنها بر اساس مقررات پروازهای خارجی انجام می‌شود. وی افزود: توافق در مورد نرخ‌ها انجام شده است و شرکت‌های هواپیمایی داخلی موظف هستند نسبت به ارایه بلیت با این نرخ‌ها اقدام کنند و هر کدام از شرکت‌ها که از مبالغ عنوان‌شده عدول کنند، از طریق سامان هواپیمایی کشوری جریمه خواهند شد، ضمن اینکه مسافران می‌توانند شکایات خود را در سایت سازمان هواپیمایی درج کنند که قطعا رسیدگی می‌شود. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری تأکید کرد: زوار اربعین به هیچ عنوان بلیت با قیمت گران‌تر از نرخ‌های تعیین شده را خریداری نکنند. ذیبخش ادامه داد: البته قیمت بلیت شرکت‌های هواپیمایی خارجی، خارج از این مصوبه است و این توافق بین سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌های هواپیمایی داخلی انجام شده است و ظرفیت هم به اندازه کافی برای اعزام 60 هزار زائر موجود است. وی اضافه کرد: نرخ‌گذاری اعلام شده فقط برای بازه زمانی 28 شهریور تا 10 مهر 1400 اعتبار دارد.

      تغییر قیمت پروازهای اربعین  در برخی مسیرها 

در همین رابطه، مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز گفت: از فرودگاه‌های کرمان، زاهدان و یزد به نجف و سپس برگشت قیمت بلیت پروازها 6 میلیون تومان است و در بقیه فرودگاه‌ها قیمت بلیت در مسیر رفت و برگشت 5 میلیون تومان تعیین شده است. وی تأکید کرد: این نرخ‌ها فقط مربوط به پروازها در ایام اربعین از 28 شهریور تا 10 مهر 1400 است و نرخ‌های بلیت پیش و بعد از این بازه زمانی تابع عرضه و تقاضا است. اسعدی‌سامانی گفت: تاکنون 550 مجوز پروازهای اربعین برای شرکت‌های هواپیمایی داخلی و 142 مجوز پرواز برای شرکت‌های هواپیمایی عراقی صادر شده است. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در پاسخ به این سوال که هما به دلیل بدهی به فرودگاه نجف مشکلی برای پروازهای اربعین ندارد گفت: ‌طی رایزنی‌های انجام شده مقرر شد ایران‌ایر با وجود بدهی پروازهای اربعین را انجام دهد. وی با تأکید بر اینکه نرخ‌های تعیین شده مربوط به صندلی‌های اکونومی است و قیمت صندلی‌های تجاری تابع عرضه و تقاضا و آزاد است گفت: 12 شرکت هواپیمایی در پروازهای اربعین امسال مشارکت می‌کنند.

     ر‌فع مشکل بدهی به فرودگاه نجف

در همین حال، حسن خوشخو، مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی گفت: پیگیری‌‌ها از مسوولان فرودگاه نجف برای رفع موقت مشکل بدهی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انجام شد و این شرکت دولتی نیز در پروازهای اربعین مشارکت می‌کند. خوشخو در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اینکه آیا شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران کماکان به دلیل بدهی به فرودگاه خصوصی نجف، امکان فرود در فرودگاه نجف را ندارد؟ اظهار داشت: در حال حاضر سه شرکت هواپیمایی ایرانی به فرودگاه نجف بدهی دارند که این بدهی‌ها از گذشته تاکنون جمع شده است. وی با اشاره به اینکه فرودگاه نجف کاملا خصوصی است، اظهار کرد: سازمان هواپیمایی کشوری‌ با توجه به آنکه سفرهای اربعین را پیشِ رو داریم، در این باره مذاکراتی با مسوولان فرودگاه نجف انجام داد. مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم مشکلات این سه شرکت هواپیمایی تا یکی دو روز آینده رفع شود و شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی و دو شرکت دیگر امکان پرواز به فرودگاه نجف را داشته باشند.  ‌پیش از این یک منبع آگاه در این باره گفته بود: به دلیل بدهی سنگین شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به فرودگاه‌ نجف، این شرکت هواپیمایی دولتی امسال هم امکان اعزام زوار اربعین را ندارد. به گفته وی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بدهی میلیون دلاری ‌به فرودگاه خصوصی نجف دارد و در این‌ راستا مجوز فرود هواپیماهای هما در فرودگاه نجف صادر نشده است. ‌طبق اعلام قبلی مسوولان صنعت هوایی، فرودگاه نجف ‌خصوصی است و عوارضی که در این فرودگاه وضع می‌شود، در برخی شرایط از تعرفه‌های معمولی بیشتر است؛ فرودگاه نجف در ازای پروازهایی که به این فرودگاه انجام می‌شود، به ازای هر صندلی، مبلغی از شرکت‌های ایرانی دریافت می‌کند، ضمن آنکه مبلغی هم از مسافران در فرودگاه دریافت می‌کند که همه به دلار است؛ همچنین هزینه هندلینگ پرواز و سوخت نیز در فرودگاه نجف چندین برابر هزینه هندلینگ پرواز در فرودگاه‌های ایران است، ضمن آنکه هزینه سوخت در فرودگاه نجف چندین برابر هزینه سوخت شرکت هواپیمایی در ایران است.

     پیامد تاخیر در فروش بلیت اربعین

در حالی که سازمان هواپیمایی پیش‌تر از ۵ میلیون تومانی بودن هزینه بلیت رفت و برگشت اربعین خبر داده بود، اما تاخیر در فروش بلیت اربعین، موجب شده اکنون بلیت تا دو برابر این رقم به فروش برسد. بررسی‌های میدانی مهر حاکی است کیش ایر پرواز ۷ صبح دوشنبه ۲۹ شهریور تهران نجف (رفت و برگشت) را ۸ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان عرضه می‌کند. پرواز ۶ صبح تهران نجف (رفت و برگشت) روز دوشنبه ۲۹ شهریور از سوی معراج ۹ میلیون تومان برای هر نفر تعیین شده است. همین ایرلاین (معراج) پرواز ساعت ۱۸: ۱۵ همان روز (دوشنبه ۲۹ شهریور) به صورت رفت و برگشت را ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌فروشد. یک ایرلاین اماراتی نیز مسیر رفت و برگشت تهران - نجف برای روز دوشنبه ۲۹ شهریور با اقامت چند ساعته در دوبی به قیمت ۲۱ میلیون تومان عرضه کرده است.ایرلاین قطری نیز بلیت مسیر تهران-دوحه-نجف در روز دوشنبه ۲۹ شهریور را به صورت رفت و برگشت، حدود ۴۴ میلیون تومان به فروش می‌رساند. این در حالی است که به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی، قیمت‌های 5 و 6 میلیون تومانی بلیت پرواز اربعین در توافق با ایرلاین‌های داخلی – نه خارجی- به دست آمده است و قیمت بلیت شرکت‌های خارجی به مقصد نجف تابع عوامل دیگری است. همچنین ایرلاین العراقیه نیز تا حدود نرخ ایرلاین‌های ایرانی اقدام به عرضه بلیت پروازهای اربعین به مقاصد فرودگاه‌های بغداد و نجف همراه با تهیه ویزا (روادید) می‌کند. ضمن اینکه برخی آژانس‌های هواپیمایی همراه با بلیت، شرایط اقامت را هم برای زائران مهیا کرده‌اند که برای مسافرخانه‌های درجه چندم، شبی ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان و برای هتل‌های معمولی برای هر شب اقامت تا ۱.۵ میلیون تومان هزینه اخذ می‌شود؛ هزینه اقامت در هتل‌های ۴ ستاره یا کمی لوکس‌تر نجف و کربلا هم شبی از ۲ تا ۲.۵ میلیون تومان است. در حال حاضر برخی آژانس‌های هواپیمایی اقدام به عرضه بلیت پرواز رفت و برگشت به علاوه اقامت کربلا و نجف به مدت ۳ شب با هزینه ۱۵ میلیون تومان می‌کنند.


 

ارسال نظر