سفر هوشمند برای واکسینه شده‌ها

۱۴۰۰/۰۶/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۹۲۸
سفر هوشمند برای واکسینه شده‌ها

گروه راه و شهرسازی|

  با افزایش تعداد افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند، مسوولان بهداشتی و ترابری در تلاشند که برخی از محدودیت‌های مربوط به سفرهای داخلی و خارجی را به صورت هوشمند کاهش دهند. به نظر می‌رسد، اولین و جدی‌ترین عرصه بروز و ظهور «سفر هوشمند» در ایام اربعین و در جریان سفر به عتبات عالیات رقم بخورد. چه آنکه هم اینک برخی از ویژگی‌های سفر هوشمند در برنامه‌های اعلامی از سوی عراق و ایران مشهود است. آنگونه که مقام‌های عراقی اعلام کرده‌اند، در سال جاری تنها 30 هزار زایر ایرانی از سوی این کشور و از طریق حمل و نقل هوایی پذیرش خواهند شد. همچنین همه زایران می‌بایست هر دو دز واکسن کرونا را دریافت کرده باشند و برای استفاده از هواپیما نیز آزمایش پی. سی. آر منفی به همراه خود داشته باشند.  در شرایطی که واکسیناسیون کرونا بر اساس آخرین آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بیش از ۲۹ میلیون و ۴۵۳ هزار دز رسیده است، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افزایش سرعت واکسیناسیون تا دو میلیون دز در روز و لغو ممنوعیت سفر و محدودیت‌های کرونایی برای کسانی که هر دو دز واکسن را دریافت کرده‌اند، خبر داد. چرا که به گفته او قرار است محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های هوشمند پس از واکسیناسیون اجرا شود. رضا نفیسی، رییس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل و نقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اجرای سیستم هوشمند کرونا مدتی است مورد بحث و بررسی قرار گرفته و بر اساس آن مقرر شده، اطلاعات افرادی که هر دو دز واکسن را دریافت کرده‌اند، وارد این سیستم شود و محدودیت‌های کرونایی مانند ممنوعیت‌های سفر برای آنها لغو شده و کاهش یابد. وی افزود: به گونه‌ای که اگر این افراد واکسینه شده خواستند برای سفر با وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند قطار، اتوبوس، هواپیما یا خودروی شخصی خود اقدام کنند، مشکلی برای آنها وجود نداشته باشد بتوانند این کار را انجام دهند و حتی بدون مشکل به سفرهای خارجی بروند. رییس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل و نقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی، ادامه داد: یکی دیگر از مزایای سیستم هوشمند کرونا این است که به عنوان مثال، اگر فردی در هواپیما با وجود واکسینه شدن یا علیرغم منفی شدن تست کرونا، به این بیماری مبتلا شد به سرعت وضعیت بقیه مسافران در هواپیما از وضعیت سفید به نارنجی یا قرمز تغییر می‌کند و به آنها هشدار می‌دهیم که مراقب باشند و پروتکل‌های احتیاطی را رعایت کنند. نفیسی گفت: بر این اساس مقرر شده تا اطلاعات همه مسافران را در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار دهیم و از سوی دیگر وزارت بهداشت نیز اطلاعات واکسینه‌شده‌ها و مبتلایان کرونایی را در اختیار سیستم حمل و نقل قرار دهد تا مانند سامانه ماسک از آن استفاده کنند. وی گفت: سیستم هوشمند کرونا در حال بحث و بررسی نهایی است و هر زمانی که به ما دستور دهند آن را اجرایی خواهیم کرد تا بتوانیم با سرعت و دقت بیشتری ویروس کرونا را در کشور رصد کنترل کنیم. البته در صورت اجرای آن، مانند سامانه ماسک به بخش‌های مختلف حمل و نقل اعلام شده و آنها نیز موظف به اجرای آن خواهند شد.

  فروش تور زمینی اربعین کلاهبرداری است

داریوش باقرجوان، مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه امسال حتی به سمت مقاصد مرزهای چهارگانه با عراق هم بلیتی فروخته نمی‌شود، گفت: مردم فریب تبلیغات تورهای زمینی اربعین را نخورند تمام تورهای زمینی کلاهبرداری است. باقرجوان در گفت‌وگو با ایلنا درباره آگهی‌ها و تبلیغات کاروان عتبات عالیات در ایام اربعین اظهار کرد: تمام تصمیمات در حوزه سفرها و جابه‌جایی زائران در ایام اربعین تابع ابلاغیه‌ها و بخشنامه‌های ستاد مرکزی اربعین است. هر چند تصمیمات شناور است اما تا این لحظه قرار نیست هیچ‌گونه تردد زمینی وجود داشته باشد. وی با تاکید بر اینکه مرزهای زمینی مسافری ایران و عراق در این ایام بسته است، ادامه داد: به هیچ‌وجه فروش بلیت اتوبوس، سواری کرایه و ...به عراق در ایام اربعین نداریم. او گفت: هر گونه فروش بلیت به مقاصد عراق برای ایام اربعین غیرقانونی است و شرکت‌های حمل و نقل هیچ فروشی ندارند و اساسا امکان خروج از مرزها وجود ندارد. وی تاکید کرد: مردم فریب تبلیغات و آگهی‌های تورهای زمینی و کاروان به سمت عراق در ایام اربعین را نخورند و فروش تور زمینی و فروش بلیت به مقاصد عراق به‌طور قطع کلاهبرداری است و از مردم تقاضا داریم نسبت به خرید بلیت اتوبوس یا تور زمینی و کاروان به مقاصد عراق اقدام نکنند. پیش از این تمام ثبت نامی‌ها از طریق سامانه مربوط به سازمان حجم و زیارت انجام می‌شد و این سامانه هم در شرایط حال حاضر به دلیل ممنوعیت سفرهای زمینی غیر فعال است.  باقرجوان با بیان اینکه امسال حتی به سمت مرزهای چهارگانه عراق بلیتی فروخته نمی‌شود، گفت: آنچیزی که تا به این لحظه به سازمان راهداری اعلام شده این است که اربعین امسال تردد زمینی نخواهیم داشت و حتی به سمت مرزهای عراق هم بلیتی برای فروش نداریم .

  انجام تست کرونا برای زائران اربعین  قطعی است

در این حال، محمد حسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: زائران اربعین برای سفر هوایی نیازمند انجام تست پی. سی. آر ۷۲ ساعت قبل از پرواز هستند. ذیبخش روز سه شنبه در گفت‌وگو با ایرنا در پاسخ به این سوال که آیا عراق تنها مسافران واکسینه شده را در فرودگاه‌های خود می‌پذیرد، گفت: به همراه داشتن تست پی. سی. آر منفی برای ورود مسافران به عراق قطعی است اما در خصوص اینکه فقط مسافران واکسینه شده می‌توانند به همراه تست پی. سی. آر به عراق سفر کنند در حال رایزنی هستیم.

  400 پرواز به مقصد عتبات

وی در خصوص وضعیت پروازها و فرودگاه‌های ایران در ایام اربعین برای جابه‌جایی زائران، گفت: برای جابه‌جایی ۳۰ هزار زائر اربعین که سهمیه امسال ایران است، ۴۰۰ پرواز به مقصد عتبات عالیات نیاز است که با توجه به پیش بینی کاهش سفرها به دلیل وجود ویروس کرونا پروازهای برنامه‌ای موجود می‌توانند این تعداد مسافر را جابه‌جا کنند. به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری پروازهای اربعین از ۲۸ شهریور تا ۱۰ مهرماه از ۶ فرودگاه امام خمینی (ره)، مشهد، شیراز، اهواز، تبریز و اصفهان انجام می‌شود و در صورت اضافه شدن فرودگاه‌های دیگر برای انجام پروازها، اطلاع‌رسانی خواهد شد. وی درباره تعیین قیمتِ ثابت برای بلیت پروازهای اربعین نیز افزود: برای کنترل قیمت بلیت هواپیما در ایام اربعین دو سیاست دنبال می‌شود که به زودی اعلام خواهد شد. هدف اصلی، عدم افزایش قیمت‌ها در ایام سفر به عراق است. ذیبخش با تاکید بر اینکه عراق امسال ویزای فرودگاهی صادر نمی‌کند از تمام مسافران عراق خواست که قبل از خرید بلیت هواپیما، حتما از اخذ ویزا مطمئن باشند تا در فرودگاه‌های نجف و بغداد سرگردان نشوند. بر اساس این گزارش، وزارت کشور در خصوص سهمیه پروازهای اربعین اعلام کرده است: بر اساس سیاست دولت عراق به ایران ۳۰ هزار سهمیه بیشتر داده نمی‌شود که همین سهمیه هم موکول به چند شرط از جمله به همراه داشتن برگه پی. سی. آر منفی برای ورود به عراق است. اکنون قیمت بلیت پرواز تهران-نجف با شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در دامنه قیمتی ۳ میلیون تا ۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد و سفر با ایرلاین خارجی از ایران به عراق از کف قیمتی ۱۵ میلیون تا ۱۷ میلیون و ۵۳۸ هزار تومان است.

  چه کسانی می‌توانند برای اربعین به عراق بروند؟

در تحولی دیگر، حسن خوشخو، مدیرکل نظارت بر شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌های سازمان هواپیمایی کشوری آخرین جزئیات از ۳۰ هزار سهمیه زائران ایرانی پروازهای اربعین را تشریح کرد. حسن خوشخو در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: بر اساس اعلام دولت عراق، تردد زائران ایرانی اربعین به عراق صرفاً با پرواز و سفرهای هوایی انجام می‌شود؛ دوم اینکه همه متقاضیان سفر به عراق در ایام اربعین باید هر دو دوز واکسن را زده و کارت واکسیناسیون را همراه داشته باشند. سوم اینکه همه زائرانی که ذیل سهمیه ۳۰ هزار نفری قرار است به عتبات عالیات سفر کنند، تست پی سی آر منفی با تاریخ حداکثر ۷۲ ساعت قبل پرواز داشته باشند؛ چهارم اینکه باید متقاضیان یک به یک از طریق سفارت عراق در ایران تقاضای ویزا کرده و رأسا روادید دریافت کنند بنابراین با مانیفست دسته جمعی، عراق هیچ زائری را راه نمی‌دهد.


 

ارسال نظر