در شهر

۱۴۰۰/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۸۴۸

کاهش غلظت آلاینده ازن در تهران نسبت به 99

شاخص آلاینده ازن در ۳ماه گرم سال جاری کاهش چشمگیری نسبت به سال‌های ۹۸ و ۹۹ در تهران داشته است.

به گزارش مهر، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره گفت: گاز ازن (O۳)، اصلی‌ترین آلاینده فصول گرم سال در شهر تهران است. مسوول اصلی تشکیل ازن، دو آلاینده‌اکسیدهای نیتروژن (NOX) و ترکیبات آلی فرار (VOCs) است و علاوه بر آنها، گازهای CH۴ و CO نیز می‌توانند در تشکیل ازن در مقیاس بزرگ، نقش داشته باشند.

حسین شهیدزاده درباره روند انتشار ازن اعلام کرد: آلاینده ازن به صورت مستقیم در هوا منتشر نمی‌شود، بلکه توسط واکنش‌های شیمیایی بین اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرّار در حضور نور خورشید ایجاد می‌شود و به همین علت، میزان ازن در ماه‌های گرم سال و در وسط روز، بیش از سایر مواقع است. پتانسیل اکسیدکنندگی بالای ازن، مشکلات جدی تنفسی، درد سینه، سوزش گلو و چشم، حملات آسمی، برونشیت، آمفیزم، سردرد و … را در پی دارد. علاوه بر افراد فعال در فضای باز، کودکان بیشتر از سایر افراد در معرض مخاطرات این آلاینده قرار دارند، زیرا ریه‌های اطفال هنوز در حال رشد و تکامل بوده و فعالیت آنها در خارج از منزل، درزمانی که سطح ازن بالاست، معمولاً زیاد است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره ارزیابی روند ازن در سال جاری گفت: هوای تهران از منظر آلاینده ازن در سال جاری (تا ۱۰ شهریور)، ۹ روز در وضعیت پاک، ۱۳۳ روز در وضعیت قابل قبول، ۲۲ روز در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز نیز در وضعیت ناسالم برای عموم افراد جامعه قرار داشته است. تمامی روزهای با وضعیت پاک به جز یک روز (در خردادماه) مربوط به فروردین‌ماه است و در دو ماهه ابتدایی سال جاری با وجود متعادل بودن دمای هوا، هیچیک از روزها از منظر این آلاینده ثانویه، فراتر از حد سلامت قرار نداشتند. در خردادماه و همزمان با افزایش تدریجی دمای هوا، روند افزایش شاخص آلاینده ازن در شهر تهران نیز به تدریج آغاز شد و اولین روز آلوده به لحاظ این آلاینده در روز چهاردهم خرداد ثبت شد و شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس تا پایان فصل بهار در مجموع به ۶ روز رسید.

اما به گفته شهیدزاده، با شروع فصل تابستان، این وضعیت تشدید شد و تیرماه با ثبت ۱۰ روز آلوده، آلوده‌ترین ماه امسال از منظر این آلاینده ثانویه بود. همچنین، آلوده‌ترین روز سال جاری به لحاظ این آلاینده با شاخص ۱۶۲ در ۱۸ تیرماه ثبت شد که تنها روز ناسالم ثبت شده از ابتدای سال ۱۴۰۰ بوده است. تقلیل نسبی دمای هوا در مردادماه، منجر به کاهش تدریجی غلظت آلاینده ازن و تعداد روزهای نامطلوب شد، به گونه‌ای که طی این ماه، تعداد روزهای آلوده به ۵ روز ناسالم برای گروه‌های حساس رسید. هر چند طی ۱۰ روز ابتدایی آخرین ماه تابستان تاکنون، ۲ روز ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شده است اما پیش‌بینی می‌شود با کاهش دمای هوا و ساعات آفتابی، از غلظت آلاینده ازن کاسته شده و شاهد کاهش تدریجی غلظت این آلاینده در شهر تهران باشیم.

کاهش روشنایی ایستگاه‌های مترو در راستای کاهش مصرف انرژی

علی عبداله پور، نایب‌رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه گفت: در راستای کاهش مصرف انرژی شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه اقدام به کاهش روشنایی ایستگاه‌های خطوط هفتگانه مترو کرده است.

به گزارش ایلنا، عبداله پور در این باره افزود: به منظور کاهش مصرف انرژی، روشنایی ایستگاه‌های مترو به نحوی که دید مسافر دچار مشکل نشود و در انجام کارها اختلالی ایجاد نشود کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: خاموشی‌ها و روشنایی‌ها و سایر تجهیزات در راستای صرفه جویی انجام شده و خرابی محسوب نمی‌شود.

 

ارسال نظر