حکم زاکانی آمد، آغاز فعالیت رسمی از فردا

۱۴۰۰/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۷۵۸
حکم زاکانی آمد، آغاز فعالیت رسمی از فردا

گروه راه و شهرسازی|

سرانجام پس از گذشت 25 روز، وزیر کشور روز پنجشنبه 11 شهریور حکم شهرداری علیرضا زاکانی را امضا کرد. در عین حال، آنگونه که مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران گفته شهردار جدید تهران روز یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ در صحن شورا حاضر و رسماً فعالیت خود را در شهرداری آغاز می‌کند. بر اساس این گزارش، طبق روال قانونی، پس از انتخاب شهردار از سوی اعضای شورای شهر، وزارت کشور از مراجع مختلف امنیتی و قضایی درباره صلاحیت شهردار منتخب استعلام می‌کند و پس از دریافت پاسخ این استعلامات، طی حکمی، فرد مورد نظر را به عنوان شهردار پایتخت منصوب می‌کند. در این حال، با توجه به مدرک تحصیلی زاکانی در حوزه پزشکی و عدم سنخیت با امور شهرداری، اما و اگرهایی در این زمینه مطرح شده بود و حتی گروهی بحث تغییر آیین نامه استخدام شهردار را مطرح کرده بودند. اما با وجود این مسائل، هیات وزیران در پاسخ به استعلام وزیر کشور، تصدی پست شهرداری تهران برای زاکانی را با توجه به همترازی شهردار کلان‌شهرها با مقامات بلااشکال دانست. مهدی جمالی‌نژاد، رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به روند صدور حکم شهرداران منتخب شوراهای شهر گفت: آقای وحیدی، وزیر محترم کشور، حکم شهرداری برخی از شهرهای بزرگ کشور مانند تهران، قم و ساری را صادر کرد و طی هفته آینده نیز احکام شهرداران برخی از شهرهای بزرگ دیگر را صادر خواهد کرد. رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با اشاره به امضای حکم شهرداری تهران برای علیرضا زاکانی توسط وزیر کشور گفت: درباره موضوع انتخاب شهردار توسط نمایندگان مردم تهران در شورای شهر ششم، طبق روال معمول، استفساریه‌ها و استعلام‌های مختلفی نیز از مراجع قانونی ذیصلاح انجام دادیم. جمالی‌نژاد افزود: سازمان امور اداری و استخدامی کشور صراحتا در پاسخ به استعلام وزارت کشور، طی نامه‌ای رسمی، شرایط آقای زاکانی برای تصدی سمت شهردار تهران را کافی دانست و وی را واجد شرایط قانونی لازم برای این جایگاه دانست. وی با اشاره به طی فرآیند قانونی در دولت گفت: برای اتقان موضوع، وزیر محترم کشور طی نامه‌ای خطاب به معاون اول رییس‌جمهوری از هیات دولت نیز استفسار کرد که هیات وزیران روز گذشته در جلسه خود، تصدی پست شهرداری تهران توسط آقای زاکانی را با توجه به همترازی شهردار کلان‌شهرها با مقامات توسط هیات وزیران بلااشکال دانست و لذا در این خصوص نیازی به تغییر آیین‌نامه نیست و صدور حکم شهرداران کلان‌شهرهای بالای یک میلیون نفر به پشتوانه قانون و تایید و مجوز هیات وزیران انجام شده و صورت خواهد گرفت.»

       شرایط تحصیلی شهردار تهران در قانون؟

در حالی عدم انطباق مدرک تحصیلی شهردار منتخب تهران با حوزه مدیریت شهری مورد بحث و انتقاد بود که طبق قانون شهردار نیاز به احراز مدرک تحصیلی نداشته و می‌تواند با هر نوع مدرک تحصیلی انتخاب شود. به گزارش ایسنا، در جریان انتخاب زاکانی، به عنوان شهردار تهران مسائلی در رابطه با مدرک تحصیلی وی مطرح بود که بر عدم انطباق مدرک تحصیلی او با حوزه مدیریت شهری تأکید داشت و ایراداتی در این مورد مطرح شد که در همین رابطه چندی پیش وزارت کشور از سازمان اداری و استخدامی استعلام گرفت. اما با توجه به تاکیدی که در قانون برای انطباق تحصیلات با پست وجود دارد، پیگیری ایسنا در رابطه با وضعیت انتصاب شهردار تهران براساس مدرک تحصیلی نشان می‌دهد که نوع مدرک تحصیلی، رشته و حتی مقطع آن از نظر قانونی برای انتصاب شهردار محدودیتی ایجاد نمی‌کند چرا که شهردار همتراز مقام بوده و مقام نیز از شرایط احراز مدیران حرفه‌ای تبعیت نمی‌کند.   طبق ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری، چند سمت، مدیریت سیاسی محسوب شده و به عنوان مقام شناخته می‌شود و امتیاز شغلی مقامات را در بر می‌گیرند از جمله روسای سه قوه، معاون اول رییس‌جمهور، نواب رییس مجلس و اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان مجلس و معاونین رییس‌جمهور، استانداران وسفرا و همچنین معاونین وزرا. تبصره ۱ ماده ۷۱ نیز تأکید دارد که تعیین پست‌های همتراز مقام بر عهده هیات وزیران و تعیین همترازی پست‌های کارکنان اداری مجلس به عهده رییس مجلس است. این در حالی است که طبق مصوبه سال ۱۳۷۹ هیات وزیران، شهردار تهران همتراز مقامات بند ج، تبصره ۲ ماده ۱ قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت محسوب شده است که براساس این ماده، شهردار هم تراز وزرا، نمایندگان مجلس و معاونین رییس‌جمهور خواهد بود که آنها نیز نیاز به احراز تحصیلی ندارند. بنابراین با توجه به اینکه شهردار هم تراز مقامی است نیاز به احراز ندارد به عنوان مثال وزرا نیز نیازی به شرایط احراز تحصیلی، مقطع و رشته آن نداشته و با دریافت رأی اعتماد به وزارت منصوب می‌شوند و اینطور نیست که حتما مدرک تحصیلی آنها با حوزه وزارتشان منطبق باشد، شهردار نیز نیازی به احراز رشته تحصیلی و انطباق مدرک تحصیلی با حوزه مدیریتی نداشته و می‌تواند بدون توجه به نوع رشته و تخصص تحصیلی از این نظر انتخاب شود، از این رو از لحاظ مدرک تحصیلی ایرادی به انتخاب زاکانی در شهرداری تهران نیست و از این نظر از لحاظ قانونی مورد تأیید خواهد بود. سایر فرایند انتصاب از جمله استعلام‌های دیگری از مراجع ذی‌ربط یا گزینش وجود دارد که آنها ارتباطی به مدرک تحصیلی شهردار ندارد.

       امکانات شهر در خدمت واکسیناسیون 

در این حال، زاکانی دیروز در حاشیه افتتاح مرکز واکسیناسیون بوستان گفت‌وگو در جمع خبرنگاران گفت: اولویت نخست کشور بحث پیشگیری و درمان است و ما علاوه بر واکسیناسیون به خدماتی که وزارت بهداشت ارایه می‌کند هم نیازمندیم و اقدامات جدیدی هم انجام شود. در موضوع فاصله اجتماعی و فعال بودن شهر در عین صیانت از سلامت شهروندان در نظر داریم که به عنوان محور دوم فعالیتمان کارهایی که مغفول مانده است انجام شود و محور سوم فعالیت ما کار جهادی در ارایه خدمات اجتماعی است.به گزارش مهر، شهردار تهران از زحمات مسوولان شهرداری قدردانی کرد و افزود: امروز آغاز یک سرفصل جدید است و ما باید شهرداری را به عنوان رکن رکین و خدمتگزار شایسته آحاد مردم تهران به میدان بیاوریم و همه ظرفیت‌هایمان را به کار‌گیریم. زاکانی شرایط کشور از باب بیماری کرونا و فوت میانگین روزانه ۶۰۰ نفر در کشور را بسیار سخت و غیر قابل تحمل توصیف کرد و گفت: از دو هفته پیش جلساتی را با استادان دانشگاه آغاز کردیم و نقشه راهی استخراج شد که شهرداری بتواند با افزایش فعالیت کمک کار هر چه بهتر در نظام سلامت باشد. وی گفت: در همین زمینه جلساتی را با وزیر بهداشت برگزار کرده‌ایم و مردم در روزهای آینده اخبار خوبی در بحث سرعت پیشگیری و درمان، فاصله اجتماعی و زیست فعال و پویا در شهر خواهند شنید. شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره روند واکسیناسیون کارکنان شهرداری هم افزود: بخشی از این کار انجام شده است و تلاش می‌کنیم با سرعت بیشتری ادامه دهیم. زاکانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شهرداری تهران به دولت در انجام واکسیناسیون چگونه کمک خواهد کرد، بیان کرد: تهران ظرفیت‌های فوق‌العاده و بالایی دارد و ۱۱۰ سوله بحران در همه مناطق تهران داریم که فقط بخش کوچکی از آن در خدمت واکسیناسیون است و تلاش داریم از همه ظرفیت‌های شهرداری در این بخش استفاده کنیم. وی گفت: مرکز واکسیناسیون بوستان گفت‌وگو که امروز افتتاح شد تا یکی، دو روز آینده به مردم خدمات ارایه می‌کند و ما تلاش می‌کنیم با استفاده از ظرفیت‌های حاکمیت و پیوستگی به ظرفیت‌های مردمی، عرصه خدمتگزاری را ارتقا دهیم.

       راه‌اندازی قرارگاه ویژه خدمتگزاری

شهردار تهران در پاسخ به سوالی اولویت‌های کاری شهرداری را نخست، موضوع کرونا خواند و اظهار کرد: روزانه حداقل ۶۰۰ خانواده و خاندان عزادار می‌شوند که ما را بسیار نگران کرده است. محور دوم تلاش ما جدیت در ارایه خدمت است که ما در همین زمینه با راه‌اندازی قرارگاه ویژه خدمتگزاری تلاش می‌کنیم چهره شهر را از برخی آلودگی‌ها در بحث پسماند و دیگر موارد بزداییم. وی افزود: اولویت سوم ما رسیدگی به معضلات اجتماعی است چرا که وجود کودکان کار و معتادان متجاهر در شهر برای ما غیر قابل تحمل است و آسیب‌های جدی به روح و روان مردم وارد می‌کند. شهردار تهران گفت: تلاش داریم علاوه بر وظایف ذاتی خودمان، ارایه خدمت به مردم را نیز افزایش دهیم تا مردم از رفاه و آسایشی شایسته بهره‌مند شوند.

 

ارسال نظر