در شهر

۱۴۰۰/۰۶/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۷۲۵

نوسازی بافت فرسوده پایتخت با تعامل شهرداری و دولت

 مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران از نوسازی بافت فرسوده پایتخت با همراهی شهرداری و وزارت راه و شهرسازی در این دوره از مدیریت شهری خبر داد. مهدی چمران در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به برنامه‌ریزی و اولویت‌های شورای اسلامی ششم شهر تهران اظهار کرد: در این زمینه جداولی طراحی شده است که اولویت‌ها مشخص است که از آن جمله می‌توان به موضوع آلودگی هوا، کاهش بار ترافیکی تهران، نوسازی بافت فرسوده، ارایه خدمات به موقع به شهروندان و... اشاره کرد. وی افزود: یکی از موضوعاتی که در شورای چهارم به‌طور ویژه پیگیری و اجرا شد نوسازی بافت فرسوده بود که خوشبختانه در این دوره نیز وزیر راه و شهرسازی (آقای رستم قاسمی) بحث‌هایی را در این زمینه داشته است که قاعدتاً ما این موارد را دنبال خواهیم کرد. چمران با اشاره به ظرفیت دولت آیت‌الله رییسی خاطرنشان کرد: ما در این دوره حداکثر استفاده را خواهیم کرد و باید هماهنگی لازم با دولت و شهرداری تهران وجود داشته باشد تا به نتیجه برسیم همچنین از ظرفیت وزارت راه و شهرسازی برای نوسازی بافت فرسوده پایتخت استفاده خواهیم کرد.

منع محدودیت‌ جدید ترافیکی تا توسعه حمل و نقل عمومی

جعفر تشکری هاشمی، رییس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر تهران با تاکید بر اولویت حفظ سلامت شهروندان در اجرای طرح ترافیک بیان کرد: محدودیت‌های جدید ترافیکی تا زمان فراهم شدن امکانات لازم در حمل و نقل عمومی نباید اعمال شود. به گزارش فارس، تشکری هاشمی با اعلام اینکه مهم‌ترین دغدغه شهر و شهروندان مساله کروناست، گفت: مدیریت شهری یکی از نهادهایی است که باید با اجرای کامل سیاست‌های ستاد ملی مدیریت کرونا و انجام دقیق برنامه‌ریزی‌های مورد نیاز، برای کاهش همه‌گیری و مدیریت کرونا به شکل عمیق‌تری، ورود و اقدام کند. وی با اشاره به اولویت‌های شورای ششم در بخش حمل و نقل عمومی گفت: وضعیت نامطلوب حمل و نقل شهری تهران، ناشی از عقب‌ماندگی چند ساله است و به همین جهت، تامین ناوگان به منظور ارایه خدمات بهتر و بیشتر به شهروندان در این بخش، اولویت نخست شورای ششم است. وی با بیان اینکه باید با دو برنامه ضربتی و‌ میان‌مدت، نسبت به تامین ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس و واگن مترو اقدام شود، تصریح کرد: باید تلاشی جهادی صورت گیرد تا ناوگانی که امروز به دلیل نقص فنی و کمبود قطعات در خدمت مردم نیست، مجدداً به چرخه خدمات‌رسانی بازگردد.وی با اعلام اینکه به این منظور، مذاکراتی را برای تعمیر ٣٠٠ دستگاه اتوبوس دوکابین که به دلیل نقص فنی متوقف شده‌اند با شرکت واحد اتوبوسرانی آغاز کرده‌ایم، گفت: برابر قول معاون محترم حمل و نقل و ترافیک شهرداری تا پایان سال، ٢٠٠ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اضافه خواهد شد. تشکری هاشمی، مدیریت هوشمند ناوگان و برنامه‌ریزی برای حداکثر بهره‌وری از ناوگان موجود را از دیگر اقدامات ضربتی عنوان کرد و اظهار کرد: می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق، مدیریت بهینه عرضه و تقاضا را در خطوط، برنامه‌ریزی و اجرا کرد. وی از تکمیل و بهره‌برداری صددرصدی خطوط ٦ و ٧ مترو تا انتهای دوره شورای ششم، خبر داد و گفت: مردم باید در طی این دوره، طعم شیرین خدمت را از طریق امکان استفاده حداکثری از امکانات و خدمات شهری را چشیده باشند.وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اِعمال تغییرات جدید در اجرای طرح ترافیک گفت: در حال حاضر، زمان اجرای طرح ترافیک از ساعت ۸.۳۰تا 16 است اما باید به این نکته تاکید کنم که در دوران کرونا، حتماً اولویت ما در شورای شهر و شهرداری تهران، حفظ سلامت و جان شهروندان است.

ارتفاع آلاینده‌ها از سطح تهران در ساعات مختلف 

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در تازه‌ترین گزارش خود ارتباط لایه مرزی یا عمق اختلاط (PBL) با رفتار آلاینده‌ها و تاثیر این کمیت هواشناسی بر کیفیت هوای شهر تهران را در یک بازه زمانی دو ساله مورد بررسی قرار داده است. به گزارش ایسنا، سولماز احدی با بیان اینکه لایه اختلاط و تاثیر آن بر تشدید و تقلیل آلودگی هوا، در مدل‌های پیش‌بینی کیفیت هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: عمق لایه اختلاط در ماه‌های سرد سال نسبت به ماه‌های گرم کاهش می‌یابد و با توجه به شرایط پایدار جوی و کاهش شدت تابش نور خورشید، آلودگی تولید شده در لایه کم ارتفاع مجاور سطح زمین محبوس می‌شود و آلودگی هوا افزایش می‌یابد. محقق این پژوهش با اشاره به اینکه در این گزارش، میزان آلاینده‌های مختلف با میزان ارتفاع لایه مرزی مورد بررسی قرار گرفته است که بر اساس آن، این ارتفاع در ساعات روز به حداکثر و در ساعات شب به حداقل میزان خود می‌رسد، اظهار کرد: غلظت آلاینده‌ها در تهران، عمدتاً در ساعات میانی و هنگام پیک‌های ترافیک صبحگاهی و به ویژه شامگاهی رخ می‌دهد و منجر به احتباس آلاینده‌ها در ارتفاع کم و تشدید غلظت آنها می‌شود. وی با بیان اینکه بیشترین ارتفاع لایه اختلاط در تابستان و کمترین ارتفاع در زمستان رخ می‌دهد و در همه فصول در ساعات ۱۴ تا ۱۵ اوج می‌گیرد، تصریح کرد: بر اساس بررسی انجام شده روی اطلاعات ایستگاه مهرآباد تهران در یک بازه دو ساله، حداقل و حداکثر ساعت ارتفاع ثبت شده، ۲۰ متر و ۴۵۰۰ متر و میانگین آن در حدود ۵۹۰ متر بوده است.

 

ارسال نظر