«لامبدا» پشت مرزهای ایران

۱۴۰۰/۰۶/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۷۲۳
«لامبدا»  پشت  مرزهای  ایران

گروه راه و شهرسازی|

در شرایطی که واکسیناسیون شهروندان به ریتم نه چندان مطلوبی پیش می‌رود و همزمان متخصصان نسبت به شیوع سویه جدید کرونا به نام «لامبدا» اطلاع‌رسانی و اعلام کرده‌اند که این سویه پیامدهای به مراتب شدیدتری از سویه «دلتا» دارد، آنگونه که یکی از مسوولان راهداری اظهار کرده، تاکنون پروتکل خاصی برای غربالگری افراد مبتلا به این ویروس در مرزهای کشور اعلام نشده است. در این حال، با توجه به کشف سویه‌های جدیدتر کرونا – دیروز خبر کشف سویه «مو» در کلمبیا اعلام شد- به نظر می‌رسد، مرزهای زمینی، هوایی و دریایی کشور نیازمند پروتکل‌های سختگیرانه‌تر برای انواع کرونا است.

به گزارش «تعادل»، هفته آخر مرداد ماه سال جاری، یکی از متخصصان کشور در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد، سویه جدیدتر کرونا به نام «لامبدا» از اواخر مهر و اوایل آبان در جهان و از جمله ایران فراگیر خواهد شد. این سویه چندین برابر سویه «دلتا» در شیوع و ایجاد مرگ و میر قدرتمندتر است، به گونه‌ای که دوران درگیری با این ‌ویروس برای کودکان تا ۵۹ روز پیش‌بینی شده است. البته تبعات این ‌ویروس هنوز به‌طور کامل شناسایی نشده است. به گفته این متخصص، برای مقابله با سویه جدید «لامبدا» واکسیناسیون بیش از 70 درصد جمعیت با هدف برون‌رفت از وضعیت «پاندمی» و رسیدن به وضعیت مناسب برای مبارزه با سویه «لامبدا» ضروری است. در عین حال، تزریق دوز سوم برای کادر درمان، سالمندان و بیماران خاص نیز الزامی است.

در این حال با توجه به جمعیت 85 میلیونی کشور و همچنین فاصله زمانی تقریبا دو ماهه (60 روز) با بروز سونامی «لامبدا»، سرعت واکسیناسیون بسیار کند ارزیابی می‌شود. در صورتی که دست‌کم روزانه حدود دو میلیون دوز واکسن در کشور به شهروندان تزریق شود، می‌توان از اثرات مخرب «لامبدا» جهید. در غیر این صورت، از ابتدای آبان سال جاری، نظام سلامت کشور با شرایطی بسیار اسف‌بارتر از شرایط کنونی مواجه خواهد شد.

در این حال، با توجه به اینکه وزیر بهداشت اعلام کرده است که تا بهمن سال جاری، واکسیناسیون تکمیل خواهد شد، به نظر می‌رسد که به غیر از واکسیناسیون و همچنین درخواست از شهروندان برای رعایت بیش از پیش، پروتکل‌های بهداشتی در محیط‌های جمعی، دولت می‌بایست تدابیری سختگیرانه‌تری برای ورود سویه‌های جدید «لامبدا» و «مو» به کشور اتخاذ کند. تجربه یک سال و نیم گذشته نشان داده است، که هزینه‌های شیوع سویه‌های جدید و ایجاد موج‌های جدید کرونایی در کشور بسیار بیشتر از اجرای برخی پروتکل‌های سختگیرانه همچون محدودیت‌های تردد میان شهرهای قرمز و زرد است. از این رو، در چنین شرایطی که واکسیناسیون کامل جمعیت کشور، به گفته مسوولان کشور، دستکم حدود 6 ماه دیگر به طول می‌انجامد، ضروری است در پروتکل‌های مربوط به ورود مسافران به کشور بازنگری شده و پروتکل‌های محتاطانه‌ای به اجرا گذاشته شود. توجه به تجربه برخی از کشورها در الزام مسافران به استفاده از برخی نرم‌افزارهای تشخیصی روی گوشی‌های موبایل و نظایر آن قابل بررسی و استفاده در کشور است.

     لامبدا پروتکل ندارد!

این در حالی است که جواد هدایتی، مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: بر اساس پروتکل‌های بهداشتی کشورهای مختلف به سه دسته ممنوعه، پرخطر و کم‌خطر دسته‌بندی شده و برای هر یک از آنها ضوابط و پروتکل‌های خاصی در نظر گرفته شده اما تاکنون پروتکل خاصی برای لامبدا اعلام نشده است.

او در پاسخ به سوالی درباره اینکه با توجه به شیوع ویروس لامبدا و شناسایی شدن آن در ایران، پروتکلی در این زمینه ابلاغ شده است؟ گفت: تاکنون ممنوعیت، محدودیت یا پروتکلی مختص ویروس کرونا از نوع لامبدا به پایانه‌های مرزی ابلاغ نشده است. هدایتی در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت ترددهای مرزی و پروتکل‌های ابلاغ شده در این زمینه اظهار کرد: قرنطینه انسانی در تمام مرزهای زمینی کشور استقرار دارند و فضای لازم را برای وزارت بهداشت و هلال احمر فراهم کرده‌ایم تا در بدو ورود همه مسافران از طریق پایانه‌های مرزی اقدامات لازم برای غربالگری و تست انجام شود.

وی افزود: در همه مرزهای زمینی مسافران غربالگری شده و همه آنها باید تست PCR کرونا را انجام داده باشند و بیشتر از پنج روز از زمان آن نگذشته باشد. همچنین در این پایانه‌های مرزی در صورت لزوم تست رپید یا تست PCR از مسافران گرفته خواهد شد. او با بیان اینکه همه پروتکل‌های بهداشتی برای مسافران زمینی در پایانه‌های مرزی به دقت اجرا می‌شود، ادامه داد: کشورهای همسایه که با ایران مرز زمینی مشترک دارند به سه دسته تقسیم‌بندی شده‌اند و برخی از آنها در ردیف کشورهای ممنوعه قرار گرفته و برخی دیگر جزو کشورهای پرخطر و کم خطر به شمار می‌روند.

هدایتی با بیان اینکه تردد مسافر در کشورهای ممنوعه و پرخطر محدود به گروه‌های هفت‌گانه اعلام شده مانند دیپلمات‌ها، دانشجویان، تجار و غیره است، گفت: به غیر از ترکمنستان که ترددی از مرزهای ایران با این کشور انجام نمی‌شود، در حال حاضر ممنوعیتی برای کشوری در نظر گرفته نشده است. البته تردد برای کشورهایی مانند آذربایجان، ترکیه و عراق تنها محدود به گروه‌های هفت‌گانه مذکور است و تردد برای ارمنستان، پاکستان و افغانستان تقریبا به صورت نرمال و برای کسانی است که ویزا را از سفارت یا کنسولگری ایران داشته باشند.وی با تاکید بر اینکه آمادگی کاملی برای رعایت هر پروتکل بهداشتی ابلاغ شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا را داریم، اظهار کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا همواره در حال رصد وضعیت کشورهای مختلف است اگر نوع ویروس یا گستردگی آن را خطرناک شناسایی کند و شرایط خاصی برای یک یا چند کشور را بر این اساس اعلام کند آن را مانند گذشته اجرا خواهیم کرد اما در شرایط کنونی بر اساس پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده عمل می‌کنیم و نظارت‌های لازم برای تردد مسافران انجام خواهد شد.

       شرایط جدید اعزام مسافر هوایی به امارات 

در همین حال، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: براساس اطلاعیه صادر شده از سوی کشور امارات، مسافران با ملیت و اقامت این کشور و مسافران دارای ویزای توریستی «با شرایط عنوان شده» می‌توانند از ایران به امارات سفر کنند.

به گزارش ایرنا، براساس این اطلاعیه، تمامی مسافران بالای ۱۲ سال در پروازهای ورودی به امارات باید قبل از پرواز اقدام به انجام آزمایش PCR در محدوده ۷۲ ساعت مانده به پرواز در یکی از مراکز تأیید شده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران داشته باشند و گواهی جواب منفی تست کرونا را به زبان انگلیسی با QR کد به همراه داشته باشند. همچنین در این اطلاعیه آمده است: نصب برنامه «19COVID- DXB Smart App» بر روی گوشی همراه مسافران قبل از انجام سفر به دوبی الزامی است و از تمامی مسافران در زمان ورود به کشور امارات تست PCR گرفته می‌شود. هواپیمایی هما اعلام کرد: داشتن بیمه‌نامه مسافرتی و بلیت رفت و برگشت برای مسافران با ویزای توریستی الزامی است. همچنین مسافرانی که دارای اقامت بیش از ۶ ماه خارج از امارات هستند باید قبل از ورود به کشور امارات با مراجعه به سایت‌های معرفی شده، فرم مربوطه را تکمیل کنند. بر اساس این گزارش، بسیاری از کشورها هنوز برای ورود افراد واکسینه انجام تست پی. سی. آر را قطعی اعلام کرده‌اند. ایران و امارات از جمله کشورهایی هستند که از مسافران واکسینه هم برگه سلامت دریافت می‌کنند.

 

ارسال نظر