در شهر

۱۴۰۰/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۴۶۰

احداث خط ۱۰ مترو را باید فراموش کرد! 

در حالی که حدود یک سال از برگزاری مراسم کلنگ زنی پروژه احداث خط 10 متروی پایتخت گذشته است، سیدجعفر تشکری هاشمی، عضو شورای اسلامی شهر تهران بر این باور است که در دوره جدید مدیریت شهری باید به‌طور جدی ‌احداث خط ۱۰ مترو را فراموش کرده و بر تأمین واگن‌های مورد نیاز و تکمیل خطوط تمرکز کنیم.

به گزارش تسنیم، عضو شورای شهر تهران که پیش از این حدود 10 سال معاون حمل و نقل و ترافیک قالیباف شهردار اسبق تهران بود، در گفت‌وگوی برنامه تهران 20، اظهار کرد: واقعیت این است که حالِ حمل و نقل تهران خوب نیست و ناوگان عمومی دچار فرسودگی مفرط ناشی از یک دوره عقب‌گرد شده که جبران این عقب‌ماندگی‌ها شاید سال‌ها زمان‌بر باشد. وی ادامه داد: در حال حاضر، ناوگان ریلی تهران به ٢ هزار دستگاه واگن مترو و ٩ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد و از این‌رو، تأمین یک‌هزار دستگاه واگن جدید مترو و تکمیل ایستگاه‌های خطوط 6 و 7 مترو در ناوگان ریلی پایتخت، اصلی‌ترین محورهای مورد تاکید شورای ششم هستند. عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه کار ساخت 501 دستگاه واگن جدید مترو به مرحله انعقاد قرارداد رسیده که هزینه آن از محل منابع داخلی شهرداری تهران تأمین خواهد شد، تصریح کرد: خط 10 مترو از محل 25 درصد قراردادهای قبلی آغاز شده اما معتقدم در این دوره باید به‌طور جدی ‌عملیات احداث خط 10 مترو را فراموش کرده و به جای آن و به منظور پاسخگویی به نیاز شهروندان، بر تأمین واگن‌های مورد نیاز و تکمیل خطوط در دست احداث تمرکز کنیم. 

آبیاری چمن، آفت فرونشست زمین‌های تهران

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: در حال حاضر سفره‌های زیرزمینی شهر تهران حدود ۳۵۰ میلیون مترمکعب ظرفیت دارد که نیمی از آن صرف آبیاری فضای سبز و حدود۹۰ میلیون مترمکعب صرف آبیاری چمن‌ها می‌شود.

به گزارش تسنیم، تشدید فرونشست زمین به یکی از چالش‌ها و معضلات شهرهای دنیا تبدیل شده است و سالانه صدها شهر دچار این پدیده می‌شوند؛ طبق تحقیقات انجام‌شده نیز فرونشست یا غرق تدریجی زمین تا سال 2040 می‌تواند 19 درصد جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار دهد. طبق گزارش گاردین، شهرهای ایران میان شهرهای با بالاترین نرخ‌های فرونشست در جهان قرار دارند که هر سال 25 سانتی‌متر به زیر زمین سقوط می‌کنند. مشخص است دوره‌های طولانی خشکسالی می‌توانند تخلیه آبخوانهای زیرزمینی را سرعت ببخشد و به فرونشست بیشتر دامن بزند. سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی، دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در این باره می‌گوید: در حال حاضر سفره‌های زیرزمینی شهر تهران حدود 350 میلیون مترمکعب ظرفیت دارد که نیمی از آن یعنی حدود 175 میلیون مترمکعب صرف آبیاری فضای سبز می‌شود و از این رقم حدود90 میلیون مترمکعب به آبیاری چمن‌ها اختصاص می‌یابد. این در حالی است که مدیریت شهری می‌تواند با به‌کارگیری گونه‌های دیگر گیاهانی مانند شبدر میزان آب مصرفی را بسیار کاهش داد. وی با اشاره به اینکه فرونشست زمین سال به سال به دلیل تشدید خشکسالی و برداشت آب‌های زیرزمینی افزایش می‌یابد و مخاطرات شهری را افزایش می‌دهد، می‌گوید: یکی از راهکارهای مناسب موجود برای کاهش وضعیت مذکور این است که بهره‌برداری از پساب‌ها را افزایش دهیم. در حال حاضر تنها منطقه از شهر تهران در این زمینه فعالیت‌های خوبی داشته‌اند اما سایر مناطق می‌تواند با بهره‌برداری بیشتر از پساب‌ها، برداشت کمتری از آب‌های زیرزمینی داشته باشد.

 

ارسال نظر