ساخت 70 هزار آپارتمان در 7 شهر جدید

۱۴۰۰/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۳۷۶

گروه راه و شهرسازی|

آن‌گونه که کارشناسان و مسوولان دولتی اعلام کرده‌اند، یکی از مهم‌ترین چالش‌های مصوب ساخت یک میلیون مسکن در سال، چالش تامین زمین است. از همین رو، دولت در نظر دارد تا بخشی از زمین مورد نیاز برای این ساخت و ساز وسیع را با استفاده از زمین‌های اطراف شهرهای جدید تامین کند. بی‌گمان، شهرهای جدید به ویژه شهرهایی که در اطراف کلان‌شهرها و تهران واقع شده‌اند، نقش قابل توجهی در پذیرش جمعیت سرریز و در نتیجه تنظیم و تعدیل قیمت مسکن و اجاره‌بها در شهر ما را دارند. 

بر اساس آمار شرکت عمران شهرهای جدید ایران ۲۲۷۴ هکتار زمین برای ساخت ۷۰ هزار واحد مسکونی به ۷ شهر جدید کشور الحاق شده است.

به گزارش تسنیم، با توجه به برنامه دولت سیزدهم برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی شرکت عمران شهرهای جدید برنامه تامین زمین را برای این منظور در دستور کار قرار داده است.

 بر این اساس این شرکت با راهکار «الحاق به محدوده»، «شهرهای جدید نسل نو» و «شهرک‌ها» اقدام به تامین زمین کرده است. مطابق اطلاعات منتشر شده در استان تهران و در شهر جدید پردیس 300 هکتار با بازنگری در طرح جامع و 35 هکتار با الحاق به محدوده زمین برای ساخت 9 هزار و 186 واحد مسکونی تامین صورت گرفته است.

در شهر پرند نیز 445 هکتار با واحدپذیری 17 هزار و 812 واحد در قسمت شمال غربی الحاق به محدوده انجام شده است.

در شهر جدید سهند آذربایجان شرقی (فازهای 3 و 5) مجموعا 431 هکتار با جمعیت‌پذیری 31 هزار نفر و ظرفیت ساخت 9 هزار و 687 واحد تامین زمین شده است.در شهر جدید صدرا استان فارس با بازنگری در طرح تفصیلی و تغییر کاربری 508 هکتار برای ساخت 17 هزار و 387 واحد، در فولادشهر اصفهان در قالب طرح تفصیلی 125 هکتار برای ساخت 8 هزار و 292 واحد و در مهاجران مرکزی 180 هکتار برای ساخت 4100 واحد تامین زمین از سوی شرکت عمران شهرهای جدید انجام شده است.

در عالیشهر بوشهر نیز با بازنگری در طرح جامع 250 هکتار برای ساخت 4285 واحد تامین زمین صورت گرفته است. در مجموع تاکنون 2274 هکتار زمین با جمعیت‌پذیری 232 هزار و 794 نفر و واحدپذیری 70 هزار و 749 واحد تامین زمین انجام شده است.

     ۴  شهر حاشیه‌ای، بحران بازار مسکن  تهران را کنترل کردند

در این حال، فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان اینکه قیمت مسکن در اطراف تهران یک چهارم پایتخت است گفت: اگر این ۴ شهر جدید حاشیه پایتخت نبود چه بسا بحران بازار مسکن عمیق‌تر می‌شد. پورحاجت در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: در دوره پرتلاطم بازار مسکن که اوایل سال ۱۳۹۷ از کلان‌شهر تهران آغاز و به سرعت دیگر شهرهای کشور را در بر گرفت تقاضای واقعی به‌شدت سرکوب شد تا جایی که هم‌اکنون نرخ رهن کامل از قیمت مسکن در سال ۱۳۹۶ بیشتر شده است.

وی افزود: افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن در کلان‌شهرها که با بالاترین فشار تقاضا برای مسکن به واسطه مهاجرت به مناطق کلان‌شهری و افزایش تعداد خانوارها مواجه بود متوسط قیمت مسکن در تهران را به رقم بی‌سابقه ۳۰ میلیون تومان در هر متر مربع رساند. مشخص است که با این رشد قیمت‌ها مسکن از دسترس اقشار کم‌درآمد و متوسط خارج شده است. به همین دلیل بسیاری از مستأجران و متقاضیان خرید مسکن به شهرهای اطراف سوق پیدا کردند؛ زیرا می‌توانند با پرداخت مبالغی حدود یک سوم تا یک چهارم نرخ کلان‌شهرها در اطراف خانه‌دار شوند.

این کارشناس مسکن یادآور شد: بنا به اعلام رسمی مسوولان ذی ربط فقط در دو سال اخیر که ما با معضل رکود عرضه مسکن در شهر تهران مواجه بودیم ٧٠ هزار واحد مسکونی تکمیل و تحویل متقاضیان شده است؛ بدون شک در خلأ چنین عرضه‌ای، عرصه بر اقشار کم‌درآمد و متوسط تنگ‌تر می‌شد.

     سکونت ۵۰۰ هزار نفر در 4 شهر جدید 

به گفته پورحاجت، هم‌اکنون حدود ۵۰۰ هزار نفر در چهار شهرجدید پردیس، پرند، هشتگرد و اندیشه سکونت دارند که عمده آنها از تهران به این مناطق رفته‌اند. عرضه‌های اخیر مسکن مقداری سرریز جمعیت تهران را به خود جذب و نقش سوپاپ اطمینان را ایفا کرد. چه بسا اگر این مناطق نبود با یک انفجار قیمتی در دل شهرها مواجه می‌شدیم. البته کاستی‌هایی در خدمات و زیرساختهای شهرهای جدید وجود دارد که ساکنان را با مشکلاتی مواجه کرده اما روند کلی زندگی رو به بهبود و ارتقا است. سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز کاملاً ملموس است. دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان اینکه ترجیح عمده مردم این است که بافت‌های فرسوده نوسازی شود گفت: برنامه بازآفرینی و بهسازی مناطق ناکارآمد شهری به یک دهم اهداف خود هم نرسید اما از اواخر دهه ۱۳۶۰ با آغاز اجرای شهرهای جدید در توسعه افقی و ایجاد شهرهای مسکونی تا حدودی خوب عمل شد. البته اجرای زیرساخت‌ها با سرعت اجرای ابنیه همخوانی نداشت که در سال‌های اخیر با تغییر نگرشی که در این شهرها صورت گرفته وضعیت رو به بهبود است. در این خصوص می‌توان به سرعت در ایجاد زیرساخت‌های اصلی چون مترو، شبکه آزادراهی و بزرگراهی و احداث گسترده خدمات روبنایی نام برد.

پورحاجت، رکود ساخت‌وساز را یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد نابسامانی در بازار مسکن دانست و افزود: متأسفانه دولت قبل توجه چندانی به بخش خصوصی نداشت و فعالان صنعت ساختمان در حال ترک این حوزه هستند. این در حالی است که با کسری پنج میلیون واحد مسکونی مواجهیم و دولت‌ها بدون اتکا به بخش خصوصی توان احداث این تعداد مسکن را ندارند. امیدواریم در دولت سیزدهم فاصله ایجاد شده بین بخش خصوصی با دولت برداشته شود.

وی با اشاره به تعیین قیمت هر متر مربع ۲.۷ میلیون تومان به عنوان هزینه احداث واحدهای طرح اقدام ملی مسکن گفت: از تابستان ۱۳۹۹ تاکنون این نرخ بروز رسانی نشده و با توجه به رشد سنگین قیمت مصالح ساختمانی، هم‌اکنون رقم متری ۲.۷ میلیون تومان به شوخی شبیه شده است! برآورد ما این است که قیمت هر متر مسکن ملی بالغ بر ۵ میلیون تومان شده و باید وزارت راه و شهرسازی این مبلغ را اعلام کند. در غیر این صورت بسیاری از سازندگان که با وزارتخانه قرارداد امضا کرده‌اند با مشکل مواجه خواهند شد.

 

ارسال نظر