در شهر

۱۴۰۰/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۶۷۱

بازگشت طرح ترافیک به پایتخت از امروز

در پی 6 روز تعطیلی کرونایی پایتخت که منجر به تعطیلی اجرای برخی از قوانین همچون طرح ترافیک در تهران شده بود، قرار است از امروز اجرای این قانون از سر گرفته شود.  آنگونه که عمار سعیدیان فر، مدیر واحد ساماندهی طرح‌ها و محدوده‌های ترافیکی شهرداری تهران اعلام کرده است، از امروز دوشنبه ۴ مرداد طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا در تهران از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۶ اجرا می‌شود. او ادامه داد: همچنین رانندگان از ساعت ۱۳ به بعد یک خروج رایگان خواهند داشت و ساکنان محدوده طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا نیز از ساعت ۱۳ به بعد یک ورود رایگان به محدوده طرح خواهند داشت.

در همین رابطه، سرهنگ مجید رنجبر، رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ نیز ضمن تشکر از شهروندان به خاطر رعایت و مدیریت ترافیک در این چند روزه تعطیلات گفت: شهروندان در این مدت تعطیلات 6 روزه به خوبی ترددهای خود را مدیریت کرده و تردد خیلی کمتری در سطح معابر داشتند. وی افزود: در این چند روز تعطیلات و برابر اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا طرح ترافیک نداشتیم اما از روز دوشنبه این طرح اجرا شده و رانندگان تهرانی باید به این موضوع اگاهی داشته باشند و تردد خود را مدیریت کنند. در این مدت اما طرح تردد شبانه و ممنوعیت تردد از ساعت ۲۲: ۰۰ تا ۰۳: ۰۰ بامداد اجرا ‌می شد و از دوشنبه نیز این طرح همانند روزهای گذشته به قوت خود باقی است. سرهنگ رنجبر همچنین گفت: در این شش روزه به واسطه تعطیلی مراکز معاینه فنی دوربین‌ها ثبت تخلف معاینه فنی انجام نداده ولی رانندگان مطلع باشند که از روز دوشنبه ثبت تخلف به روال قبل خود بازگشته و خودروهایی که معاینه فنی نداشته باشند را جریمه خواهند کرد.

 امن‌ترین شهر ایران از لحاظ زلزله کجاست؟ 

محسن پورکرمانی، مدیرگروه کارشناسی ارشد زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در حال حاضر ۸۳درصد شهرهای ایران در پای گسل‌های لرزه زا ساخته شده‌اند و در معرض خطر زلزله هستند. به گزارش ایرنا، پورکرمانی در خصوص وضعیت تهران از نظر وقوع زلزله افزود: به‌طور کل ایران به لحاظ علم زمین‌شناسی یک کشور تحت فشار است؛ یعنی در زاگرس فشار دریای سرخ را داریم که به اصطلاح به آن صفحه عربی می‌گوییم که زاگرس را به سمت شمال فشار می‌دهد. وی بیان کرد: اکثر گسل‌ها در کشور ما، گسل معکوس هستند، این گسل‌ها از نظر زلزله بسیار خطرناک هستند؛ چون دوره بازگشت طولانی دارند. یعنی باید مدت‌ها انرژی جمع شود تا یک گسل معکوس فعال شود. بنابراین اکثر گسل‌های ما در ایران معکوس و رانده و خطرناکند.

پور کرمانی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۳ درصد شهرهای کشور در معرض خطر زلزله هستند، گفت: اکثر شهرها در پای گسل‌های لرزه زا ساخته شده‌اند. در حال حاضر امن‌ترین جای کشور به لحاظ مرکز استان، اصفهان است. این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در تهران نیز بر اساس مطالعات جدیدی که انجام شده، احتمال وقوع زمین لرزه هفت ریشتری که قبلا توسط برخی از کارشناسان این حوزه گفته شده بود، بعید است. وی با اشاره به اینکه در تهران تعداد زیادی گسل وجود دارد، اظهار داشت: در تهران اگر هم زلزله هفت ریشتری داشته باشیم در گسل مشا - فشم است که خطرناکترین گسلی است که از شرق تهران عبور می‌کند. او با بیان اینکه پروفسور مانوئل بربریان، چهره ماندگار لرزه‌شناسی ایران معتقد بود که تهران هشت بار با زمین‌لرزه بالای هفت ریشتر البته در آن زمان که تهران قدیم، منطقه ری بود، خراب شده است، گفت: مطالعات جدید نشان می‌دهد اگر زلزله هفت ریشتری در تهران رخ دهد، در گسل مشا - فشم خواهد بود و به غیر از آن زمین‌لرزه پنج تا پنج و نیم در دیگر مناطق تهران خواهیم داشت.

 

ارسال نظر