نگرانی از انباشت مشکلات در شهرها

۱۴۰۰/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۶۷۰

گروه راه و شهرسازی|

اعطای تسهیلات به اماکن تاریخی ثبت‌شده پایتخت، بازنگری در ضوابط پارکینگ تهران، اصلاح بسته محرک اقتصادی با هدف توسعه مترو از جمله مصوبات نشست علنی دیروز شورای شهر تهران بود. محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه گفت: امروز زمان فرافکنی مشکلات، متهم کردن یکدیگر و تنزل سطح نگاه کارشناسی به مسائل جناحی گذشته است. هاشمی با اشاره به وقایع خوزستان در هفته گذشته، این وقایع را تلخ توصیف کرد و افزود: نمی‌توان این وقایع را محدود به خشکسالی و کمبود آب دانست؛ بلکه توسعه متعادل، متوازن و پایداری باید کاستی‌های بجا مانده از جنگ و مشکلات پیشین خوزستان را جبران کند. رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: البته مشکلات، محرومیت و نارضایتی امروز خوزستان، منحصر به این استان نیست، تعدادی از مناطق و استان‌های دیگر کشور نیز از این محرومیت رنج می‌برند و چه بسا مشکلات بیشتری از خوزستان داشته باشند و باید به رفع بنیادین و ریشه این مشکلات توجه شود تا در آینده دیر یا زود، شاهد تکرار این نارضایتی‌ها نباشیم. وی اظهار کرد: مشکل اصلی امروز کشور، کند یا متوقف شدن روند توسعه است که طی ۱۶ سال گذشته با وجود پیش بینی شدن رشد اقتصادی 8 درصدی در چشم‌انداز ۲۰ ساله، رشد محقق شده بسیار کمتر از آن بوده است و این میزان رشد پاسخگوی نیاز روزافزون جامعه نبوده و به کوچک‌تر شدن سفره مردم، بیکاری، تورم و فقر انجامیده است.

     بازنگری در ضوابط پارکینگ 

محمد سالاری دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه از کمیسیون ماده پنج شهر تهران تشکر کرد و خبر داد که کلیات بازنگری و تغییر در ضوابط پارکینگ کاربری‌های شهر تهران، تصویب شد. وی با بیان اینکه این مصوبه موجب بهبود ساخت و ساز و جبران عدم النفع در مناطق فرسوده شهر تهران خواهد داشت، افزود: قرار است این مصوبه در شورای عالی معماری و شهرسازی رفته، تصویب و ابلاغ شود.  او با اشاره به بررسی طرح ساماندهی و ارتقای کیفیت خیابان ولیعصر در جلسه کمیسیون ماده پنج نیز گفت: بعد از صدها نشست و جلسه مبتنی بر نظر ذی نفعان، این طرح به عنوان مطالبه جدی شورای شهر به نتیجه رسید و مصوب شد و راه برای ثبت ملی و جهانی این خیابان باز شد. وی آزاد‌سازی پادگان مهمات‌سازی وزارت دفاع در منطقه ۱۳ را از دیگر طرح‌های مطرح شده در کمیسیون ماده پنج دانست و گفت: ۱۲ هکتار از این پادگان بر اساس این طرح آزاد و در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.سالاری ادامه داد: تصویب طرح اوین درکه و موضوع خط آسمان که از مطالبات شورا بود را شورای عالی شهرسازی تصویب کرد و در اولین جلسات ماده پنج مطرح و تصویب می‌شود.

     اصلاح بسته محرک اقتصادی

با هدف توسعه مترو 

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه جلسه خود یک فوریت لایحه اصلاح ماده ۱۵ بسته محرک در شرایط اقتصادی را در دستور کار قرار دادند. سید مناف هاشمی، معاون شهردار تهران در این خصوص گفت: در بسته محرک 4 هزار میلیارد تومان برای توسعه خط ۱۰ مترو داشتیم اما برای جذب این رقم مجبور به ایجاد اصلاح بودیم. وی افزود: این اصلاح مبنی بر توسعه خط سه علاوه بر توسعه خط ۱۰ و هزار میلیارد تومان برای توسعه ناوگان اتوبوس رانی در نظر گرفته شده است. مجید فراهانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز اظهار داشت: در لایحه بودجه اعلام کردیم که شهرداری می‌تواند ۱۰ درصد از دارایی‌های سرمایه‌ای را برای این توسعه حمل و نقل مصرف کند اما ما در حال حاضر خلاف مصوبه شورا عمل می‌کنیم. وی افزود: اگر قرار بر تغییر تبصره بوده چرا تبصره تغییر داده نشد. در نهایت اعضای شورا یک فوریت این لایحه را با ۱۹ رأی تصویب کردند.

     احیای بنای یادبود شهدای قبل از انقلاب 

اعضای شورای اسلامی شهر تهران همچنین در ادامه جلسه خود، طرح الزام شهرداری تهران جهت احداث بنای یادمان و بازسازی مزار مطهر شهدای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی واقع در بهشت زهرا (س) را در دستور کار قرار دادند و در نهایت اعضای شورای شهر کلیات این لایحه را تصویب کردند.

    اعطای تسهیلات

به اماکن تاریخی ثبت شده

اعضای شورای اسلامی شهر تهران همچنین در این جلسه بررسی یک فوریت طرح فرآیند اعطای تسهیلات تعریف کاربرد و بهره‌برداری از اماکن تاریخی ثبت شده و واجد ارزش ثبت نشده پایتخت و لایحه شهرداری را در خصوص فرآیند صدور پروانه مرمت و بهره‌برداری از بناهای تاریخی و ارزشمند شهر تهران در دستور کار قرار دادند. 

 

ارسال نظر