بازتاب قطعی برق در تولید مسکن

۱۴۰۰/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۴۴۸
بازتاب قطعی برق در تولید مسکن

گروه راه و شهرسازی|

اگر تا پیش از این، مسوولان رای به تعطیلی کارخانه‌های سیمان در زمستان می‌دادند تا بلکه گاز مصرفی این کارخانه‌های به‌طور موقت به نیروگاه‌های برق مازوت سوز اختصاص یابد و از میزان آلودگی هوای ناشی از این مازوت سوزی قدری کاسته شود، این روزها، گرمای هوا و مصرف بیش از ظرفیت تولید برق در کشور منجر به تعطیلی صنایع و از جمله صنعت تولید سیمان شده تا قدری میزان مصرف شبکه برق کشور کاهش یابد و خاموشی‌ها گسترده و چند ساعته از میان برداشته شود. بی‌تردید، تعطیلی‌های فصلی کارخانجات سیمان منجر به کاهش عرضه این کالا شده و قیمت سیمان را بیش از پیش فزونی می‌بخشد.

آن چنان که طی سه سال اخیر شاهد بوده‌ایم، رشد انتظارات تورمی به صورت غیر مستقیم و رشد نرخ ارز به صورت مستقیم روی قیمت انواع مصالح ساختمانی از جمله سیمان و آهن اثر مثبت و زیادی گذاشته و به همین واسطه، هزینه نهایی تولید مسکن چند برابر شده است. افزون بر پیامدهای اقتصادی و رشد مستقیم هزینه‌های تولید مسکن، کمبود سیمان و سایر مصالح ساختمانی منجر به تعطیلی پروژه‌های ساختمانی و عمرانی و در نتیجه طولانی شدن فرایند تولید آنها شده است.

در چنین شرایطی است که مهدی هدایت، مدیرعامل شرکت عمران پردیس از کمبود شدید سیمان در پروژه‌های مسکن مهر خبر داده و خواستار اقدام سریع صنعت در این رابطه شده است. به گزارش تسنیم، هدایت با اشاره به کاهش تولید سیمان در کشور، اظهار کرد: به همین دلیل در زمان حاضر با کمبود شدید سیمان در سایت‌های مسکن مهر روبرو هستیم.  وی با اشاره به بروز اختلال در روند فعالیت پیمانکاران و انبوه‌سازان، افزود: یکی از مشکلات کنونی پیمانکاران تامین سیمان است، ضمن اینکه قیمت میلگرد نیز روندی صعودی در پیش گرفته است. مدیرعامل شرکت عمران پردیس با بیان اینکه در فصل کاری به سر می‌بریم، اضافه کرد: کمبود سیمان و گرانی میلگرد، پروژه‌های عمرانی پردیس را دچار چالش کرده است. از این از وزارت صنعت می‌خواهیم در این رابطه اقدامات لازم را انجام دهد.

     قطع برق سیمان را کمیاب کرد

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان نیز با اشاره به قطع برق صنایع و کارخانجات از تشدید رشد قیمت سیمان و آهن خبر داده است.

پورحاجت در گفت‌وگو با مهر، درباره افزایش قیمت مصالح ساختمانی خصوصاً سیمان و میلگرد در روزهای اخیر، با بیان اینکه قیمت سیمان برای انبوه‌ساز کمرشکن شده است، گفت: یک سال است که انبوه‌سازان نسبت به وجود دلالان در بازار سیمان و فولاد هشدار می‌دهند ولی هیچ‌کس توجه نمی‌کند. وی افزود: مقایسه میزان تولید و مصرف دو محصول سیمان و میلگرد نشان می‌دهد برخلاف آنکه مازاد تولید داریم اما قیمت‌ها افزایش یافته است.

     سیمان پاکتی ۷۰ هزار تومان 

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به قطع برق صنایع سیمان و تعطیل شدن برخی کارخانجات سیمان یادآور شد: یک هفته است که سیمان در بازار نایاب شده و اگر کسی بتواند سیمان از عامل فروش تهیه کند، ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان برای هر پاکت می‌پردازد. پورحاجت درباره قیمت میلگرد گفت: نرخ اعلامی این محصول کیلویی ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان برای نوع پرمصرف و این رقم برای در کارخانه است بنابراین اگر انبوه‌ساز بخواهد تهیه کند، قطعاً با این قیمت پیدا نخواهد کرد و واسطه‌ها تا کیلویی ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان به سازنده واگذار می‌کنند. وی خاطرنشان کرد: این رقم برای شهرهایی مانند اصفهان و اهواز است که کرایه حمل محصولات فولادی به آنها تعلق نمی‌گیرد اما اگر همین محصول به سایر شهرها حمل شود، کرایه حمل روی قیمت نهایی محصول اضافه خواهد شد.

     علت کمبود سیمان؟

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان درباره علت کمیاب شدن سیمان افزود: به نظر من، بخشی از آن مدیریت شده بوده و از سوی کارخانه‌ها عدم توزیع در بازار انجام می‌شود بنابراین نهادهای نظارتی باید به این موضوع ورود و نظارت بیشتری بر کارخانه‌های سیمان اعمال کنند. پورحاجت، دو عامل دیگر کمبود سیمان در بازار را کاهش ۶۰ درصدی ظرفیت تولید شرکت‌های تولیدکننده و عرضه برق کارخانه‌های سیمان تا ۱۰ درصد دیماند آنها عنوان و اظهار کرد: تبعات افزایش قیمت مصالح ساختمانی خصوصاً سیمان و میلگرد در افزایش قیمت تمام شده ساخت‌وساز بروز خواهد کرد، حتی بسیاری از کارگاه‌های ساخت‌وساز تعطیل خواهند شد و دود این گرانی مسکن به چشم مردم می‌رود.

 

       هر متر مکعب بتن آماده ۱.۳ میلیون تومان 

وی با اشاره به عرضه بخشی از محصولات سیمان و فولاد در بورس کالا گفت: حتی عرضه این دو محصول در بورس هم نتوانسته مشکل دلالی را برطرف کند و برخی در بورس سیمان و میلگرد می‌خرند و با قیمت بالاتر به انبوه ساز می‌فروشند؛ در حالی که سال گذشته در همین موقع، بتن آماده با هزینه حمل آن توسط بونکر (کامیون‌های حمل سیمان) بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان در هر متر مکعب فروخته می‌شد. این فعال صنفی صنعت ساختمان به افزایش عجیب قیمت بتن آماده در ۲۳ تیر ماه اشاره کرد و ادامه داد: هر متر مکعب بتن آماده به ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان، عامل سوم افزایش قیمت مسکن را افزایش عوارض صدور پروانه ساختمانی دانست و گفت: از یکسو قیمت نهاده‌های ساختمانی افزایش چشمگیری داشته و از سوی دیگر، شهرداری‌ها به تکالیف قانونی خود مبنی بر تخفیف در صدور پروانه ساختمانی عمل نکرده‌اند و به‌طور متوسط تا ۵۰ درصد عوارض صدور پروانه افزایش یافته است.

     رشد 118 درصدی قیمت زمین 

و 102 درصدی مصالح

به گزارش «تعادل»، قیمت سیمان و میلگرد به دلیل قطع برق در شرایطی رخ داده است که پیش از این، به واسطه نوسان‌های اقتصاد، قیمت نهاده‌های ساختمانی اعم از زمین و مصالح ساختمانی رشد چشمگیری داشته‌اند.

آنگونه که مرکز آمار ایران گزارش کرده است، در پاییز 1399، متوسط قیمت خرید و فروش هر متر مربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور 8 میلیون و 865 هزار و 800 تومان با میانگین مساحت 350 متر مربع بوده است که نسبت به فصل قبل 20.9 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 118.4 درصد افزایش داشته است.

به گزارش «تعادل»، تورم فصلی قیمت زمین در حالی در پاییز سال گذشته به حدود 21 درصد رسید و کمی از سرعت آن کاسته شد که طی 5 فصل قبل از آن، روندی صعودی را طی کرده بود و در فصل‌های تابستان 98 تا تابستان 99 به ترتیب 9.3؛ 11.7؛ 15.3؛ 22.1؛ 28.3 درصد را ثبت کرده بود. رشد 118 درصد تورم نقطه به نقطه قیمت زمین در پاییز سال 99 نسبت به سال 98 نیز در شرایطی گزارش شده است که در بهار سال 98 رشد 148 درصدی و در تابستان همان سال رشد 110 درصدی قیمت زمین ثبت شده بود. در میان استان‌های کشور نیز، بیشترین متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده 30 میلیون و844 هزار و 500 تومان با میانگین مساحت 470 متر مربع در استان تهران و کمترین آن 441 هزار و 300 تومان با میانگین مساحت 489 مترمربع در استان کهگیلویه و بویر احمد بوده است. از سوی دیگر، کمترین میزان قیمت خرید و فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی در معاملات انجام شده این فصل مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد با 79 هزار و 300 تومان و بیشترین میزان آن مربوط به استان تهران با 155 میلیون و 669 هزار و 800 تومان است.

همچنین از کل معاملات انجام شده برای فروش زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در کشور در پاییز 1399، استان فارس با 15.5 درصد، دارای بیشترین سهم و استان سیستان و بلوچستان با 0.1 درصد دارای کمترین سهم و استان‌های یزد، سمنان و خراسان جنوبی فاقد معامله ثبت شده هستند.

در این حال، در پاییز سال 99 شاخص قیمت مصالح ساختمانی در شهر تهران در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، حدود ۱۰۲ درصد رشد کرده است. همواره جهش‌های ارزی در تغییرات و نوسانات قیمت مصالح ساختمانی موثر بوده است و هر زمان که بازار ارز با شوک قیمتی مواجه شده است بازار مصالح و تجهیزات ساختمانی یکی از بازارهای اثرپذیر از این تغییرات بوده است. به گزارش مرکز آمار ایران قیمت مصالح ساختمانی شهر تهران در پاییز سال 99 در مقایسه با فصل قبل از آن نیز با رشد نزدیک به ۲۲ درصدی همراه شده است.

تورم ۲۲ درصدی شاخص قیمت مصالح ساختمانی تنها به فاصله یک فصل نیز به منزله ثبت تورم بالا در این بازار است و نشان از اثر شوک‌های ارزی بر قیمت مصالح ساختمانی در فصل پاییز دارد.

 

ارسال نظر