اخبار

۱۴۰۰/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۴۱۳

اسلامی: مصوبه سقف اجاره‌بها عملکرد موفقی داشته است

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت اجرای مصوبه سقف اجاره‌بها در کلانشهرها اظهار کرد: عملکرد این مصوبه در سال ۹۹ در تهران بالای ۶۵ درصد کنترل کرده و اسباب‌کشی اتفاق نیفتاده و در سایر کلانشهرها و شهرها هم ۸۵ درصد اجرایی شده است. به گزارش «تعادل» این در حالی است که طی یک ساله گذشته، آمارها حاکی از سبقت نرخ قراردادهای تمدید شده مستاجران کل کشور در حدود 40 درصد است، این در حالی است که بالاترین سقف پیشنهادی دولت در بیشترین حالت، 25 درصد برای تهران بوده و در کلانشهرها 20 درصد و سایر شهرها 15 درصد بوده است.

به گزارش ایسنا، محمد اسلامی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه روز پنجشنبه حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان طرح در سراسر کشور با دستور رییس‌جمهوری افتتاح می‌شود، اظهار کرد: این موارد شامل ۳۲۱ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه است و ۱۶ پروژه بندری و نیز پروژه‌های بهسازی راه‌ها و بازسازی خسارات سیلاب سال ۹۸ است.

وزیر راه در پاسخ به پرسشی درباره تعیین سقف اجاره‌بها در تهران و عدم اجرای آن از سوی مالکان، تصریح کرد: نمی‌دانم منبع آماری شما که می‌گویید این طرح اجرا نمی‌شود چیست. عملکرد این مصوبه در سال ۹۹ در تهران بالای ۶۵ درصد کنترل کرده و اسباب‌کشی اتفاق نیفتاده و در سایر کلانشهرها و شهرها هم ۸۵ درصد اجرایی شده است. صاحبخانه‌های فاخری هم بوده‌اند که به خاطر شرایط کرونا و وضعیت اقتصادی حتی اجاره‌بها را افزایش نداده‌اند؛ اما درست است کسانی هم بوده‌اند که نپذیرفته‌اند اما ضمانت اجرایی خیلی مهم آن شورای حل اختلاف است.

اسلامی تاکید کرد: بر اساس گزارش شورای حل اختلاف حدود ۱۱۰۰ شکایت به آنان واصل شده که ۲۳۰ مورد را شورای حل اختلاف حکم به تخلیه داده‌اند و مابقی مسموع واقع نشده است. این آمار حکایت از موفق بودن مصوبه سقف اجاره‌بها دارد.

وی افزود: ما مبلغ ودیعه را برای موجرها اضافه کردیم و سال گذشته ۲۲۵ هزار خانوار این وام را دریافت کردند و امسال هم در ثبت‌نام ۲۵۰ هزار خانوار ثبت‌نام کردند و ما حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان مبلغ پیش‌بینی کردیم. امیدوارم شر کرونا و تحریم کنده شود تا مردم بهتر زندگی کنند.

واکنش شهردار تهران  به برخی شایعات اداری و مالی 

پیروز حناچی، شهردار تهران در حاشیه مراسم افتتاح باغ ایرانی حکیم درباره علت مسدود شدن بزرگراه ۳۵ متری شهید مسعود افتخاری، توضیح داد: بازگشایی این بزرگراه یک شبه اتفاق نمی‌افتد بلکه توافقات مقدماتی دارد. زمانی که یک بزرگراه آماده بهره‌برداری است و ساکنان دارآباد و اتوبان ارتش به جهت شبکه‌های ارتباطی گرفتار هستند، شهرداری باید تلاش کند تا هرچه سریع‌تر پروژه را بهره‌برداری برساند.

به گزارش ایلنا، شهردار تهران گفت: مدیریت شهری به تعهدات خود پایبند خواهد بود. اگر نخاله‌ای در مسیر بزرگراه ریخته شده، دوباره جمع‌آوری خواهد شد. کسی که این کار را کرده، اقدام تک سلیقه‌ای را انجام داده چرا که هیچ چیزی مانع خدمت مردم و بهره‌برداری مناسب از فضاهای طراحی شده را نمی‌شود.

حناچی در پاسخ به اینکه ممکن است تا پایان دوره پنجم مدیریت شهری تعداد از پروژه‌ها نیمه تمام بماند، توضیح داد: بسیاری از پروژه‌ها به دوره بعدی واگذار خواهد شد. همانطور که مدیریت شهری پنجم تعدادی از پروژه‌های ناتمام دوره چهارم را به اتمام رساند.

او درباره شایعاتی مبنی بر تخلفات صورت گرفته در مدیریت شهری پنجم، توضیح داد: تصور نمی‌کنم که دستگاهی که سالانه حدود ۶۰ هزار میلیارد هزینه می‌کند، تخلفی انجام دهد. البته بازرسی شهرداری موضوع را بررسی می‌کند اما اینگونه که دوستان نوشته‌اند، نیست.

حناچی گفت: این اعداد و ارقام از سایت شفافیت برداشته شده و این اطلاعاتی است که خودمان بر سایت بارگذاری کرده‌ایم. فردی که می‌خواهد کار غیرقانونی انجام دهد، اطلاعات کار خود را روی سایت قرار نمی‌دهد. ترک تشریفات بخشی از تشریفات است و در قانون لحاظ شده است.

شهردار تهران ادامه داد: ممکن است همه خدماتی که انجام می‌شود در عنوان ترک تشریفات ذکر نشود. برای رسیدن به لوگو تهران ۱۴۰۰ حدود ۳۰۰ گروه طراحی با هم رقابت کردند و شهرداری تلاش کرد تا بهترین استعداد و خلاقیت را کشف کند. تخلفی صورت نگرفته و بازرسی هم همین گزارش را به بنده ارایه داده است.

حناچی درباره شایعاتی مبنی بر استخدام‌های گسترده در پایان دوره، بیان کرد: در ابتدای دوره نزدیک به ۶۷ هزار ۷۰۰ پرسنل داشتیم که الان این عدد به ۵۷ و هزار و ۳۰۰ پرسنل رسیده است. در این میان تعدادی از پرسنل بازنشسته یا به صورت داوطلب از مجموعه منفک شدند؛ مدیریت شهری پنجم تعدیل گسترده نداشت. او گفت: شورا به ما اجازه داده بود که ۶ درصد از تعداد پرسنل را کم کنیم و نصف آن را جذب کنیم. چیزی که ما جذب کردیم ۱۵ درصد بوده نه ۵۰ درصد. اینکه یک نفر از دفتر شهردار به جای دیگری برای خدمت برود، تخلف نیست. در تمام این دوره حدود ۶۰۰ نفر به خدمت شهرداری به‌کار گرفته شده‌اند و در مقابل ۱۳ هزار نفر عددی نیست.

 

ارسال نظر