ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۴/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۱۸۶

تعدیل نگاه وزارت راه درباره طرح ملی مسکن اقساطی

معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اطلاعیه‌ای درباره طرح ملی مسکن اقساطی صادر کرد. به گزارش تسنیم، در این اطلاعیه آمده است: «وزارت راه و شهرسازی در خصوص «طرح ملی مسکن اقساطی» مسوولیتی ندارد. اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران که اقدام به ثبت‌نام برای واگذاری مسکن در قالب طرحی تحت‌عنوان طرح ملی مسکن اقساطی کرده، هیچ‌گونه مجوزی از وزارت راه و شهرسازی برای انجام ثبت‌نام و سایر امور از جمله اخذ پول، پیش‌فروش و ساخت‌وساز مسکن ندارد. صرفاً عنوان مطروحه تشابه اسمی با طرح دولتی اقدام ملی مسکن دارد. از این رو تاکید می‌شود وزارت راه و شهرسازی هیچ‌گونه مسوولیتی در قبال متقاضیان ثبت‌نامی، فعالیت، مبالغ اخذ شده و سایر اقدامات اتحادیه مذکور ندارد.» پیش از این، وزارت راه این طرح را غیرقانونی دانسته و اعلام کرده بود که به دلیل سوءاستفاده از نام طرح متعلق به این وزارتخانه از شرکت تعاونی‌های مربوطه شکایت کرده است.

پیشنهاد صندوقی برای الکترونیکی‌شدن عوارض آزادراهی

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: پیشنهادی برای راه‌اندازی صندوقی با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی برای الکترونیکی کردن عوارض آزادراهی داده‌ایم که اگر این اتفاق بیفتد، مسلما سرمایه‌گذاران آزادراه‌های کشور از این طرح استقبال می‌کنند.خیراله خادمی در گفت‌وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: آنچه در وهله نخست در زمینه عوارض الکترونیکی اهمیت دارد این است که سرمایه‌گذاران آزادراه‌های خصوصی بتوانند به درآمدشان و هزینه‌ای که صرف کرده‌اند برسند و برای اینکه بتوانند به آن برسند، مردمی که از آزادراه استفاده می‌کنند باید همکاری کنند و عوارض را به صورت الکترونیکی پرداخت کنند و اگر این اتفاق بیفتد سرمایه‌گذاران اعتماد بیشتری به این طرح خواهند کرد.وی افزود: در وهله نخست میزان همکاری مردم و پرداخت عوارض به صورت الکترونیکی حدود ۴۰ درصد بود که پس از گذشت مدتی به حدود ۵۳ درصد رسید. این عدم استقبال مردم از پرداخت عوارض الکترونیکی برای سرمایه‌گذاران سخت بود چرا که آنها باید بخشی از این درآمد را برای ایمنی و نگهداری استفاده می‌کردند.خادمی گفت: پس از گذشت مدتی، وزیر راه و شهرسازی با پلیس تفاهم‌نامه‌ای تبادل کردند که در همین راستا با همکاری خوب پلیس موفق شدیم تا دوربین‌های آزادراه‌ها را به راهنمایی و رانندگی کشور متصل کنیم و در پی این تفاهم پیامک عوارض آزادراه‌ها از طریق پلیس برای مردم ارسال می‌شد. این اتفاق سبب شد تا استقبال مردم بیشتر شود و به حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد برسد اما برخی از رانندگان (بیش از ۳۰ درصد) با وجود ارسال پیامک از سوی پلیس باز هم عوارض خود را پرداخت نکرده‌اند.

اثرپذیری زلزله پدیده‌های سطحی زمین

پژوهش‌های دهه‌های اخیر نشان می‌دهد، پدیده‌های سطحی همچون فرونشست زمین، آبگیری دریاچه سدها در اطراف گسل‌های لرزه‌زا، برداشت سریع نفت و گاز طبیعی از مخازن طبیعی نفتی توان بر هم زدن میدان‌های تنش برای ایجاد زمینلرزه‌ها را دارند که نمونه آن زلزله ۲۰۱۱ لورکا اسپانیا با بزرگای ۵.۱ است.

دکتر شهریار سلیمانی آزاد، پژوهشگر لرزه

‌زمین ساخت  در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: به‌طور ‌کلی، پدیده فرونشست دشت‌ها در ارتباط با برداشت بیش از حد آب‌های زیرزمینی و لذا خالی شدن حفرات و منافذ خاک از آب و در ادامه نیز با نشست خاک به دلیل وزن لایه‌های خاک رویی و... صورت می‌پذیرد.سلیمانی آزاد ادامه داد: از دیدگاه مخاطرات مرتبط با زمینلرزه نیز باید از دو منظر به این پدیده نگاه کرد؛ نخست آنکه آیا پدیده‌های سطحی همچون فرونشست زمین به دلیل برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی می‌توانند نقشی در ایجاد زمینلرزه‌ها داشته باشند؟ و دوم اینکه، آیا پدیده فرونشست زمین نقشی در افزایش خطرپذیری لرزه‌ای مناطق تمرکز جمعیتی و اقتصادی در دشت‌ها دارد؟ او یادآور شد: در پاسخ به سوال نخست باید به این نکات اشاره کنم که عامل بنیادین رخداد زمینلرزه‌ها، فعالیت گسل‌ها و رها شدن به‌ یک باره انرژی جمع شده بر روی آنها است. در حقیقت، گسل‌ها شکستگی‌هایی بسیار بزرگ از ژرفای بسیار زیاد تا محدوده سطح زمین به‌شمار می‌آیند.

رفع اختلاف مرزی ۵۳ ساله با افغانستان

معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: با رایزنی‌های صورت گرفته، اختلاف مرزی منطقه موسوم به «مثلث اختلافی» در مرز دوغارون با کشور افغانستان، پس از ۵۳ سال برطرف شد و اکنون جاده‌ای ایمن در این محدوده ساخته شده است. داریوش امانی در حاشیه بازدید از مرز دوغارون شهرستان تایباد در همسایگی خراسان رضوی با افغانستان در گفت‌وگو با ایرنا افزود: اختلاف مرزی یاد شده در مثلث اختلافی و مسیر ناهموار مرزی در این محدوده مشکلاتی را ایجاد کرده بود که ضرر آن متوجه تجار و رانندگان می‌شد اما در حال حاضر تردد مرزی از اسلام قلعه افغانستان به دوغارون در تایباد از یک جاده مستقیم و ایمن انجام می‌شود.

 

ارسال نظر