ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۰۷۰

افزایش پروازهای ارمنستان به ۱۱ پرواز در هفته 

محمد ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه پروازهای ایران و ارمنستان از هفته آینده افزایش می‌یابد، گفت: قرار است از هفته آینده، شرکت ارمنیا ایرویز ۵ پرواز را به ۷ پرواز در هفته افزایش دهد که در مجموع ۱۱ پرواز در هفته از ارمنستان به تهران انجام خواهد شد. ذیبخش در گفت‌وگو با ایلنا درباره میزان پروازهای بین ایران و ارمنستان اظهار کرد: هیچ یک از شرکت‌های هواپیمایی داخلی در این مسیر فعال نیستند و پروازهای بین این دو کشور با شرکت‌های هواپیمایی ارمنی انجام می‌شود. وی با اشاره به جزییات پروازهای این مسیر گفت: در هفته شرکت ایرکمپانی 2 پرواز بین ایروان- تهران، شرکت هواپیمایی ارمنیا ایرویز 5 پرواز بین ایروان- تهران و شرکت ارمنیا ایرویز 2 پرواز بین ایروان - تبریز انجام می‌دهد. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: در مجموع 9 پرواز بین ارمنستان و ایران برقرار می‌شود. ذیبخش درباره افزایش تعداد پروازهای بین دو کشور تاکید کرد: قرار است از هفته آینده، شرکت ارمنیا ایرویز 5 پرواز را به 7 پرواز در هفته افزایش دهد که در مجموع 11 پرواز در هفته از ارمنستان به تهران انجام خواهد شد. وی تاکیدکرد: متولی برگزاری تورهای مسافری سازمان هواپیمایی کشوری نیست. با این حال هیچ توری با عنوان تور واکسن به کشورهای همسایه نداریم.

تغییر الگوی ساخت در پایتخت

عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران درباره تعداد پروانه‌های صادر شده در پایتخت از ابتدای سال جاری تاکنون گفت: در سه ماهه ابتدایی سال جاری ۱۴۵۷ پروانه ساختمانی به متراژ ۲ میلیون و ۳۶۸ هزار و ۹۲۲ متر مربع در شهر تهران صادر شده است در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۱۷۳۵ پروانه با متراژ ۲ میلیون و ۳۹۰ هزار و ۲۰۸ مترمربع بوده است.  او در گفت‌وگو با ایلنا، اضافه کرد: بیشترین تعداد پروانه صادر شده در منطقه ۱۵ با ۱۵۸ پروانه و کمترین پروانه صادر شده در منطقه ۲۲ با ۲۹ پروانه بوده است.

افزایش ۱۱۴ درصدی قیمت مسکن در پاییز ۹۹

طبق اعلام مرکز آمار ایران، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده در پاییز 99، نسبت به فصل قبل، ٢٤.٨ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ١١٣.٨ درصد افزایش داشته است. به گزارش مهر، نتایج طرح گردآوری اطلاعات قیمت و اجاره مسکن نقاط شهری کشور در پاییز ٩٩ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد. متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور ٨٨٦٥٨ هزار ریال با میانگین مساحت ٣٥٠ مترمربع بوده است، که نسبت به فصل قبل، ٢٠.٩ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ١١٨.٤ درصد افزایش داشته است. متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کل کشور ٨٩٤٩٦ هزار ریال با میانگین مساحت ١٠٨ مترمربع و متوسط عمر بنای ١٢ سال بوده است، که نسبت به فصل قبل، ٢٤.٨ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ١١٣.٨ درصد افزایش داشته است.

موانع کاهش قیمت مسکن  در اقتصاد ایران 

مهدی سلطان محمدی، کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه از آبان ماه سال گذشته انتظارات تورمی تعدیل شده که شاهد ریزش بورس و ثبات نسبی قیمت مسکن بوده‌ایم، گفت: به دنبال نوسانات اقتصادی سه سال گذشته مطالبات عمومی بالا رفته که به نظر می‌رسد دولت آینده قصد دارد به این مطالبات پاسخ بدهد و در این صورت با افزایش هزینه‌های جاری، رشد نقدینگی، تورم و افزایش قیمت مسکن مواجه می‌شویم. او در گفت‌وگو با ایسنا درباره پیش‌بینی آینده بازار مسکن اظهار کرد: در بسیاری موارد پیش‌بینی قیمت در بازارها امکان‌پذیر نیست. اما اقتصاد ما با مشکلاتی مواجه است که شاید مهم‌ترین آن حجم سنگین نقدینگی و سرمایه‌های سرگردان باشد. در طول دو سه سال گذشته شوکهایی به اقتصاد وارد شد که اصلی‌ترین آن تحریم‌های دوره ترامپ بود. سپس بیماری کرونا اتفاق افتاد که منجر به کمبود دارایی‌های سرمایه‌ای شد. هجوم نقدینگی سرگردان به بازارها باعث شد حبابی در دارایی‌های سرمایه‌ای شکل بگیرد که دیدیم شاخص بورس، مسکن، ارز و طلا به‌شدت بالا رفت. سلطان محمدی، عوامل ایجاد تورم شدید در سه سال گذشته را کماکان پابرجا دانست و گفت: حتی اگر برجام احیا شود نمی‌توان به حل مشکلات اقتصادی و کنترل تورم خوشبین بود. در بخش مسکن، قیمت نهاده‌های ساختمانی نسبت به سال گذشته حدود ۱۰۰ درصد رشد کرده و عوارض شهرداری بالا رفته است. محدودیتهایی هم در تراکم ایجاد شده که قیمت زمین را بالا می‌برد. مجموعه این عوامل اجازه نمی‌دهد قیمت مسکن کاهش پیدا کند. در بهترین حالت، افزایش قیمت مسکن کمتر از تورم خواهد بود اما اگر با تورم عمومی افسارگسیخته مواجه شویم قیمت مسکن هم بالا می‌رود. به گفته او، آمارهایی که در ایران از بازه‌های کوتاه‌مدت بازار مسکن ارایه می‌شود منعکس‌کننده تغییرات واقعی قیمت نیست؛ زیرا در شاخص کلی، اثرات نوع ساختمان‌های معامله شده و کیفیت آنها لحاظ نمی‌شود. بانک مرکزی یا مرکز آمار، داده‌های تمامی واحدهای فروخته شده را جمع می‌زنند و متوسط قیمت را اعلام می‌کنند. حال آنکه ممکن است در یک ماه واحدهای نوساز یا واحدهایی با کیفیت بالاتری فروخته شود و در ماه بعد برعکس آن اتفاق بیفتد. 

 

ارسال نظر