در شهر

۱۴۰۰/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۰۶۹

ارتقاء درجه ۸ شهرداری  در کشور

حسین رجب صلاحی، معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور از ارتقا درجه ۸ شهرداری کشور از سوی وزیر کشور خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، رجب صلاحی اظهار کرد: درجات جدید پس از بررسی مدارک و مستندات مربوط به درجه‌بندی در کارگروه ساماندهی درجه‌بندی شهرداری‌ها در معاونت امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تعیین و از سوی وزیر محترم کشور به استانداران ابلاغ شد. وی اعلام کرد: در استان مازندران درجه شهرداری بابلسر و در استان تهران درجه شهرداری نسیم شهر به ۹ ارتقا یافت. در استان خوزستان درجه شهرداری شادگان به ۸ و درجه شهرداری قلعه تل به ۵ ارتقا یافت. رجب صلاحی همچنین گفت: در استان سیستان و بلوچستان درجه شهرداری خاش به ۸ و درجه شهرداری بنت به ۳ ارتقا یافت. در استان فارس درجه شهرداری جویم به ۵ و در استان گیلان درجه شهرداری اسالم به ۴ ارتقا یافت. معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در خصوص درجه‌بندی شهرداری‌ها یادآور شد: بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور، شهرداری‌هایی که چهار سال از زمان ابلاغ آخرین درجه آنها گذشته، می‌توانند پیشنهاد ارتقا درجه خود را بعد از تایید استانداری به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ارسال نمایند. به گفته رجب صلاحی، ارتقای درجه شهرداری‌ها به استناد تبصره (۳) ماده (یک) آیین نامه حقوق و مزایای شهرداران مصوب (۱۳۷۰/۴/۱) هیات وزیران و اصلاحیه‌های بعدی آن و بر اساس شیوه نامه و عوامل ناظر بر درجه‌بندی شهرداری‌ها که طی نامه شماره (۳۴۷۹ مورخ ۹۴/۱/۱۹) به تایید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وقت کشور رسیده، انجام شده است.

چرا یاسر هاشمی برای قرارداد با شهرداری انتخاب شد؟

 سید مالک حسینی، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران توضیحاتی درباره دلایل عقد قرارداد این سازمان با موسسه متعلق به یاسر هاشمی‌رفسنجانی مطرح کرد. به گزارش تسنیم، به تازگی خبری مبنی بر قرارداد 420 میلیون تومانی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با یاسر هاشمی‌رفسنجانی برادر رییس کنونی شورای شهر تهران در برخی رسانه‌ها منتشر شد. این قرارداد مربوط به اسکان همراهان بیمارانی بود که از شهرستان‌ به تهران می‌آیند اما عقد این قرارداد در روزهای پایانی فعالیت مدیریت شهری و با یکی از نزدیکان اعضای شورای شهر، شائبه‌هایی به همراه داشت. مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به قرارداد سازمان رفاه با موسسه خیریه «رها» با اشاره سرگردانی همراه بیماران در اطراف بیمارستان‌ها اظهار کرد: شهرداری تهران در سال 93 تصمیم به راه‌اندازی مراکزی تحت عنوان «همراه‌سرا» گرفت. در حال حاضر تعداد این مراکز 8 مورد است (در مجاورت 7 بیمارستان) و مجموعاً 260 تخت به صورت روزانه در اختیار همراهان بیماران قرار می‌گیرد اما طبق آمار به 300 تخت دیگر نیاز است تا بتوانیم این مشکل را به حداقل ممکن برسانیم. 

وی افزود: سیاست ما این بود که به جای تصدی‌گری یا اختصاص ملک از سوی شهرداری (با هزینه‌های بسیار بالا)، خرید خدمت و مشارکت کنیم تا از ظرفیت‌های موجود استفاده شود. موسسه رها که از سال گذشته پیشنهاد همکاری خود را مطرح کرده بود، دارای یک سامانه بسیار به‌روز و هوشمند است که با حداقل نیروی انسانی (سه نفر) فعالیت می‌کند. 

وی با اشاره به کارکرد سامانه مذکور گفت: این سامانه با مددکاران بیمارستان‌ها در ارتباط است؛ همراهان یک بیمار به مددکار بیمارستان اعلام می‌کنند که توان پرداخت هزینه اقامت را ندارند و آنها نیز شرایط اقتصادی آنها را بررسی و در صورت تأیید، مشخصات آنها را در سامانه درج می‌کنند؛ این سامانه نیز به‌صورت سیستماتیک مشخص می‌کند که کدام مرکز اقامتی شامل هتل، مسافرخانه و متل ظرفیت خالی دارند و همراهان بیمار می‌توانند به آن مرکز مراجعه کنند.  حسینی اظهار کرد: موسسه رها توافقی با اتحادیه هتلداران تهران دارد و آنها نیز بر اساس مسوولیت اجتماعی خود تخفیف مناسبی در نظر می‌گیرند؛ در این قرارداد متوسط نرخ روزانه برای هر نفر حدود 120 هزار تومان است؛ از این رقم 70 هزار تومان را شهرداری و 50 هزار تومان را موسسه رها میپردازد بنابراین اینطور نیست که شهرداری همه هزینه را متقبل شود. بر اساس اظهارات موسسه رها، تعدادی نیکوکار نیز با این موسسه همکاری دارند و بخشی از سهم 50 هزار تومانی رها را تأمین می‌کنند.

او افزود: خدمت ارزنده دیگری از سوی این موسسه در این روند تعریف شده و آن هماهنگی با یکی از تاکسی‌های اینترنتی برای اختصاص یک رفت و برگشت رایگان به همراهان بیماران است. همچنین اگر بین همراهان بیمار کودک هم باشد، در شرایط غیر کرونایی امکان استفاده از اماکن تفریحی نیز تعریف شده است؛ نکته‌ای که وجود دارد این است که در این روند، عزت و احترام همراهان بیمار رعایت می‌شود و در محل اقامتی بدون دغدغه دوره حضور در تهران را سپری می‌کنند. 

او تصریح کرد: ما موسسات مختلف را بررسی 

کرده ایم؛ رها تنها موسسه‌ای است که فلسفه وجودی‌اش، پرداختن به این امور است؛ در سال 96 که بیمارستانی در خراسان شمالی به نام آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی توسط وزارت بهداشت راه‌اندازی شد، برخی از مراجعان بیماران با این مشکل مواجه بودند از این رو مدلی که در تهران مطرح شده را در چند شهر دیگر از جمله بجنورد اجرا کردند.


 

ارسال نظر