مناقشه میان شورای پنجم و شورای منتخب

۱۴۰۰/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۰۶۷
مناقشه میان شورای پنجم و شورای منتخب

گروه راه و شهرسازی |

 «جذب نیرو»، «مصوبه برج باغ ها»، «میزان بدهی‌های شهرداری» و مواردی از این دست طی روزهای رفته از تیرماه سال جاری، به محل مناقشه و چالش میان اعضای کنونی شورای شهر و اعضای منتخب این شورا در دوره ششم تبدیل شده است. در حالی که اعضای شورای پنجم بر این باورند که نه تنها استخدامی در این دوره صورت نگرفته بلکه بخشی از نیروهای مازاد شهرداری نیز تعدیل شده‌اند، اعضای شورای ششم، مدیریت شهری دوره پنجم را به استخدام چند هزار نفر در شهرداری تهران متهم می‌کنند. اعضای شورای پنجم اعلام کرده‌اند که در این دوره هیچ گونه بدهی به بدهی‌های سابق شهرداری اضافه نشده اما اعضای منتخب می‌گویند، بدهی‌های 60 هزار میلیارد تومانی شهرداری در دوره پنجم ایجاد شده است. مدیریت شهری کنونی از حفظ درختان و باغات تهران به عنوان یکی از افتخارات خود یاد می‌کند، اما اعضای منتخب شورا در نقطه مقابل، مدیریت شهری کنونی را متهم به انهدام باغات و درختان شهر کرده است. در چنین شرایطی است که رییس و برخی از اعضای شورای پنجم تمایل دارند با اعضای منتخب شورا نشست مشترکی برگزار و اطلاعات دقیق را به آنها ارایه کنند. البته قرار است امروز مدیران شهرداری تهران با اعضای منتخب شورا نشست مشترکی برگزار کنند.

   تحلیل با اطلاعات غلط

محسن هاشمی در پایان جلسه دیروز شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: جلسه با برخی تذکرها نسبت به انتقادات منتخبین شورای ششم شروع شد و بعضا گفته شد برخی از آنها ماهیت شورای شهر را درک نکردند و با اطلاعات غلط اعلام نظر کردند و برخی از همکاران ما درخواست کردند که جلسات هماهنگی و هم اندیشی را با شورای ششم برگزار کنیم و سوءتفاهم پیش نیاید.  او ادامه داد: قرار شد هماهنگی را انجام دهیم تا اولین جلسات را با اعضای شورای ششم داشته باشیم. 

  املاک واگذار شده فراتر از 3 هزار مورد

هاشمی همچنین با اشاره به بازگشت لایحه ساماندهی املاک شهرداری به کمیسیون گفت: این لایحه 

سه شنبه مجددا در دستور قرار گیرد. سوءتفاهماتی پیش آمد و فکر کردند منظور ما از واگذاری به تملک دیگران در آوردن است در صورتی که واگذاری تنها حق بهره‌برداری را شامل می‌شود. در حال حاضر ۲۶۰۰ ملک واگذار شده وجود دارد و باز هم می‌گویند که املاک واگذار شده و شناسایی نشده دیگری نیز وجود دارد و ممکن است این رقم به بیش از ۳ هزار ملک برسد. عملاً ما کاری را که در گذشته به صورت غیرقانونی انجام شده بود مورد تایید قانونی قرار دادیم. 

رییس شورای شهر تهران در واکنش به اینکه آقای چمران اعلام کردند سند جذب دقیقه نودی 2 هزار نیرو در شهرداری تهران را دارند، گفت: آقای چمران چنین حرفی نزدند. این مساله سوءتفاهم رسانه‌ای است. شورای شهر به‌شدت مواظب بود که در شهرداری افزایش پرسنل نداشته باشیم و سیاست کاهش را نیز در پیش گرفت و از همان ابتدا نامه‌ای را امضا کردم که که ۴ تا ۶ درصد سالانه باید کاهش نیرو داشته باشیم که این دستور مورد تخریب هم قرار گرفت. 

هاشمی ادامه داد: ما این مسیر را بدون اینکه کسی مشکلی پیدا کند ادامه دادیم و توانستیم ۱۱ هزار نفر از نیرو در شهرداری را کاهش و از ۷۰ هزار نفر به ۵۹ هزار نفر برسانیم. اینکه می‌گویید چند نفر استخدام شدند، مربوط به قانون ایثارگران است.  او افزود: این قانون اجازه می‌دهد ایثارگرانی که در شهرداری به صورت قراردادی یا هر سبک دیگری مشغول به فعالیت هستند، تعیین تکلیف شده و استخدام رسمی شوند. به تناسبی که پست از اداری استخدامی برای شهرداری ایجاد می‌شود این افراد خود به خود استخدام می‌شوند. آقای چمران نیز قطعا در جریان هستند. تعداد ایثارگران 2 هزار و ۷۰۰ نفر هستند و نمی‌دانم برای چه تعداد از اینها این اتفاق رخ داده است.  هاشمی ادامه داد: نکته دوم بحث مجوز اداره استخدامی برای به استخدام درآوردن کسانی است که در شهرداری به صورت قراردادی سال‌ها است، مشغول به کار هستند. این اتفاق سال ۹۵ رخ داد و در انتهای شورای قبلی حدود ۴ تا ۵ هزار نفر را به همین سبک استخدام کردند. الان مدتی است که شهرداری تهران از سازمان اداری استخدامی درخواست کرده است به شهرداری اجازه دهند بین دو هزار تا دو هزار و ۱۰۰ نفر را به این روش استخدام کنند.  رییس شورای شهر تاکید کرد: هدف شهرداری این نیست که نیرویی از بیرون جذب کند بلکه کسانی را که مدت‌ها است در شهرداری مشغول فعالیت هستند را استخدام کنند. این موضوع زیرنظر سازمان اداری استخدامی انجام می‌شود و فکر نمی‌کنم پروسه در این دوره هم کامل شود و احتمالا به دوره شورای ششم برسد.  او به شوخی گفت: احتمالا نظر شورای ششمی‌ها این بوده که این کار را نکنید ما خودمان می‌آییم تکمیل‌اش می‌کنیم. این یک بلاتکلیفی است که چه ما آن را انجام دهیم و چه شورای ششمی‌ها ثواب آن به همگی می‌رسد.

  در دوره پنجم بدهی جدیدی ایجاد نشد

هاشمی همچنین در ابتدای جلسه دیروز شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود گفت: با وجود تخریب‌های رسانه‌ای و بی‌مهری رسانه ملی، شورای پنجم مفتخر است که مدیریت شهری را در شرایطی با ثبات، شفاف و با آرامش به شورای بعد تحویل می‌دهد. 

رییس شورای شهر ادامه داد: در این دوره، برای نخستین‌بار در تاریخ شهرداری تهران، تعداد پرسنل رسمی وشرکتی شهرداری نه تنها افزایش نیافت بلکه شاهد کاهش ۲۰ درصدی وچابک‌سازی ساختاری نیز بودیم.  او افزود: نه‌تنها بخش دیگری از املاک واموال شهرداری، در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی، عمومی یا خصوصی قرار نگرفت، بلکه وضعیت چندهزار ملکی که در گذشته بدون انجام فرآیندی شفاف وقانونی واگذار شده بود، نیز مشخص شد.

او ادامه داد: به علاوه چندصد ملک نیز بازپس گرفته شد. نه تنها شهرفروشی و واگذاری بی‌رویه تراکم خارج از طرح تفصیلی متوقف شد، بلکه مصوبه بارگذاری‌های منفی مانند برج باغات نیز ابطال گردید. 

هاشمی افزود: نه‌تنها توافقات نوشته ونانوشته‌ جدیدی با سایر دستگاه‌ها ونهادها جهت واگذاری منابع مدیریت شهری منعقد نشد، بلکه برای احقاق حقوق شهر در توافقات گذشته نیز پیگیری جدی به عمل آمد. 

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه در این دوره بدهی جدیدی برای شهرداری ایجاد نشد، گفت: با وجود همه بحرانهای مالی کرونا وتحریم، نه تنها بدهی جدیدی برای شهرداری ایجاد نشد بلکه بخشی از بدهی‌های گذشته نیز بازپرداخت گردید و تنها بهره و جرایم مربوط به بدهی دوره گذشته به تعهدات شهرداری اضافه شد. 

  درخواست برگزاری جلسه با منتخبان شورای ششم 

محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز در جریان جلسه دیروز شورای شهر تهران با اشاره به فرصت یک ماهه باقی مانده از دوره پنجم مدیریت شهری تهران، گفت: مطابق آنچه در سنوات گذشته مدیریت‌های شهری مرسوم بوده، اعضای شورای شهر و متتخبین جدید در روزهای پایانی هر دوره سلسله نشست‌ها و جلسات را به صورت مشترک برگزار می‌کردند تا هم اعضای کمیسیون‌های تخصصی و هم معاونین شهردار گزارش ها و اطلاعاتی را از وضع موجود و اقدامات انجام شده، به منتخبین جدید ارایه دهند اما با توجه به زمان اندک باقی مانده از این دوره هنوز هیچ جلسه مشترکی بین اعضای فعلی و منتخبان جدید شورای شهر تهران برگزار نشده است. 

او با تاکید بر ضرورت برگزاری این سلسله جلسات، ادامه داد: تشکیل این جلسات مشترک موجب می‌شود، منتخبین جدید شورای شهر به‌صورت دقیق و کارشناسانه در جریان وضعیت موجود شهر و اقدامات انجام شده در این دوره مدیریت شهری قرار گرفته و با اطلاعات کامل و جامع، مدیریت شهر را تحویل بگیرند. 

کاهش ۲۱ درصدی درآمدهای شهرداری 

در بخش دیگری از جلسه دیروز شورای شهر تهران، سیدحسن رسولی، خزانه‌دار این شورا با بیان اینکه کسب درآمد در دو ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان ۲۱ درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: آثار مالی و اقتصادی بحران کرونا درعملکرد بودجه ۱۴۰۰ و پیش بینی تداوم بحران و شدت یافتن‌عدم تعادل منابع و مصارف بودجه ۱۴۰۰ تا پایان نیمه اول سال جاری مستلزم تغییرات اساسی سیاست‌ها و اقدامات مالی و اقتصاد مدیریت شهری است. رسولی گفت: شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب موظف بوده، در برش عملکردی دو ماهه خود نسبت به تامین منابع در سقف ۸ هزار و ۱۴۷ میلیارد تومان اقدام کند. طی این دوره دو ماهه مبلغ ۲هزار و ۵۸۳ میلیارد تومان معادل ۳۲ درصد درآمد کسب شده است.بنابراین طی دو ماهه مذکور کسری عملکرد۵ هزار و ۵۶۴ میلیارد تومان معادل ۶۸ درصد نسبت به بودجه مصوب مشاهده می‌شود. البته در دوماه اول هر سال با این‌عدم تعادل مواجه هستیم.

  ممانعت از پرورش گونه‌های حیات وحش 

دیروز همچنین اعضای شورای شهر تهران شهرداری را ملزم به جلوگیری از ایجاد و توسعه مراکز نگهداری از گونه‌های حیات وحش کردند. در جریان جلسه دیروز شورای شهر تهران بررسی طرح الزام شهرداری تهران به جلوگیری از ایجاد و توسعه مراکز نگهداری از گونه‌های حیات وحش در تهران در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت که در نهایت با ۱۶ رای نمایندگان شورای شهر به تصویب رسید.


 

ارسال نظر