ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۴/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۸۵۹

وام اجاره درمان بازار مسکن نیست

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور گفت: اعلام اینکه برای حوزه اجاره‌داری مبلغی وام تامین شود، درمان اساسی این بازار نیست. پورحاجت اظهار کرد: وضعیت عرضه و تقاضا در بازار مسکن و کاهش تولید مسکن در کشور، مهم‌ترین عامل شرایط بحرانی امروز است. به گزارش ایسنا، وی افزود: شوربختانه متولیان بخش مسکن هیچ برنامه منسجمی برای تولید مسکن نداشته‌اند و کمبود مسکن در کشور بر این بازار اقتصادی تاثیر داشته است و خانوارها در شرایط بسیار سختی به سر می‌برند. دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور گفت: دولت باید تمهیداتی برای اجاره‌داری به صورت منسجم و سیاست‌ورزانه دنبال کند. پورحاجت با بیان اینکه بازار مسکن از بازار آزاد تبعیت می‌کند، افزود: اعلام اینکه برای حوزه اجاره‌داری مبلغی وام تامین شود، درمان اساسی این بازار نیست. وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: از مالکان و تمام مردم ایران می‌خواهم کمک کنند و در این شرایط سخت که بر اثر بی‌برنامگی و عدم توجه به حوزه مسکن ایجاد شده است، در کنار خانواده‌های مستاجر باشند و شرایط را به نحوی فراهم کنند تا فشار کمتری به خانواده‌ها وارد شود.

انجام پرواز فوق‌العاده هما در مسیر شیراز-دوحه-شیراز

مدیرکل روابط عمومی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: در راستای پاسخگویی به تقاضای هموطنان برای برقراری یک پرواز فوق‌العاده در مسیر شیراز به دوحه و بالعکس، یک پرواز برای روز ۱۷ تیر سال جاری برنامه‌ریزی کرده است. حسین جهانی، مدیرکل روابط عمومی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با فارس ضمن اعلام این خبر بیان کرد: در راستای پاسخگویی به تقاضای هموطنان برای برقراری یک پرواز فوق‌العاده در مسیر شیراز به دوحه و بالعکس، یک پرواز برای روز ۱۷ تیر سال جاری (۸ جولای) برنامه‌ریزی کرده است. وی ادامه داد: این پرواز با شماره پرواز ۶۸۳ در ساعت ۱۸ و ۱۵ دقیقه فرودگاه دستغیب شیراز را ترک و در ساعت ۱۸ (به وقت محلی) وارد فرودگاه دوحه می‌شود. جهانی ادامه داد: بازگشت این پرواز به شماره ۶۸۲ در ساعت ۱۹ است که فرودگاه دوحه را ترک کرده و در ساعت ۲۱ و ۴۰ دقیقه در فرودگاه شیراز به زمین می‌نشیند.

رشد صفر درصدی ظرفیت بنادر شمالی در ۸  سال گذشته

طبق گفته معاون سازمان بنادر ایران در حال حاضر 90 درصد کشتی‌های ورودی به بندر انزلی خالی برمی‌گردد و برنامه بار منظمی برای بنادر شمالی وجود ندارد و مسیر دریایی برای خرده‌مالک‌ها صرفه اقتصادی ندارد. به گزارش ایلنا، فرهاد کوهساری، معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه سازمان بنادر زیرساخت‌ها را فراهم می‌کند تا در مسیر توسعه صادرات در بنادر مشکل و مانعی ایجاد نشود، ادامه‌داد: اخیرا جلسه‌ای با رییس منطقه آزاد روسیه در مسکو درباره بحث ترانزیت داشتیم. این جلسه با حضور کشورهای روسیه، هند ایران باید ادامه یابد تا رونق ترانزیت را در مسیر هند و بندر چابهار و بندر شهید رجایی و بنادرشمالی ایجاد کنیم و با کشور روسیه ارتباط قوی‌تری برقرار شود که دراین صورت ظرفیت بنادر کشور افزایش پیدا می‌کند. معاون سازمان بنادر در پاسخ به اینکه آیا در 8 سال گذشته ظرفیت 6 میلیون تنی بنادر شمالی تغییری داشته، گفت: در این سال‌ها بنادر شمالی هیچ رشدی نداشتند.  کوهساری تاکید کرد: آنچه که موجب رشد ظرفیت بنادر می‌شود رشد تجارت و افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در کشور است. باید بودجه و اعتبارات عمرانی و سرمایه‌گذاری در کشور رونق یابد که شاهد توسعه زیرساخت‌هایی مانند بنادر باشیم اما در حال حاضر واردات مورد نیاز بخش‌های عمرانی کشور به ویژه ماشین‌آلات، قطعات و .. به صورت چشمگیری کاهش پیدا کرده است. وی درباره عدم برنامه مشخص حرکت کشتی و شناور در بنادر شمالی در مسیرهای مختلف گفت: موضوع مهم این است که باید کالایی وجود داشته باشد که برای تردد کشتی رو- رو در بنادر شمالی امکان برنامه‌ریزی وجود داشته باشد. باید بار منظم وجود داشته باشد و برای حمل آن با شرکتی قرارداد منعقد شود. در تامین ناوگان و کشتی مورد نیاز مشکلی نداریم اما باید قرارداد مشخص منعقد شود تا ناوگان مورد نیاز در تاریخ معین در بنادر شمالی حاضر شوند و علمیات بارگیری برای مسیر مشخص انجام شود اما معمولا برنامه حمل منظمی در بنادر شمالی وجود ندارد.  این مقام مسوول با بیان اینکه اساسا در بحث کانتینر یخچالی برنامه مشخصی وجود ندارد تا ناوگان دریایی در تاریخ مشخص دراین بنادر حاضر باشند، تاکید کرد: چیزی حدود 500 فروند کشتی وارد بندر انزلی می‌شود که 90 درصد آنها خالی برمی‌گردند این در حالی است که می‌توان از این ظرفیت برای حمل بار در مسیر روسیه استفاده کرد. در واقع مشکل این است که برنامه‌ای برای کشتی‌هایی که خالی برمی‌گردند وجود ندارد.  کوهساری در پاسخ به این سوال که چرا با وجود صرفه اقتصادی در مسیر دریایی صاحبان کالا همچنان حمل جاده‌ای را ترجیح می‌دهند، گفت: اغلب کشاورزان، باغ‌داران، چای‌کاران، برنج‌کاران و ... خرده مالکی هستند بنابراین نمی‌توانند 2 هزارتن محصول را برای صادرات آماده کنند تا امکان استفاده از ناوگان دریایی برای صادرات آن را داشته باشند. به همین دلیل روش اقتصادی برای خرده مالکان این است که کامیونی را کرایه کنند که بار را از باغ حمل و به‌طور مستقیم در مسکو تخلیه کند و ذات حمل و نقل بار خرد همین است. او ادامه داد: واقعیت این است که در کالاهای خرد استفاده از مسیر دریایی برای خانوار اقتصادی نیست و روش سنتی بهتر است. 

 

ارسال نظر