500 هزار سفر روزانه با اتوبوس‌های پایتخت

۱۴۰۰/۰۴/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۸۵۴

با حضور مجازی رییس‌جمهور، شهردار تهران و جمعی از مدیران شهری از یک دستگاه اتوبوس تمام برقی تولید داخل رونمایی شد.

دیروز صبح با حضور مجازی حسن روحانی، رییس‌جمهور؛ پیروز حناچی، شهردار تهران؛ مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛ محمود ترفع، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی و جمعی از مدیران شهری در بوستان گفت‌وگو، مراسم رونمایی از یک دستگاه اتوبوس تمام برقی تولید داخل برگزار شد.

بر اساس این گزارش، منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته در این مراسم با تاکید بر اینکه اتوبوس برقی ساخته شده از سوی یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ۱۰ تا ۴۰ درصد ارزان‌تر از نمونه‌های خارجی است، گفت: این اتوبوس در ۳ نوع طراحی شده است.

به گزارش ایلنا، منطقی با تاکید بر اینکه اکنون حوزه خودرو در دنیا در حال دگرگونی است، افزود: در راستای جبران این شکاف فناوری، با شرکت‌های خودروسازی درصدد برآمدیم تا تولید خودرو و اتوبوس‌های برقی را به واسطه شرکت‌های دانش‌بنیان تولید کنیم.

وی عدم وجود آلایندگی و کاهش تلفات جاده‌ای را از مزایای اتوبوس‌های برقی عنوان کرد و یادآور شد: بر اساس پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۵۰ کلیه خودروها از نوع برقی خواهد بود و در این راستا پروژه تولید اتوبوس برقی را با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و خودروسازی در دستور کار قرار دادیم.

منطقی با بیان اینکه این خودروی برقی و قوای محرکه آن توسط فناوران کشور طراحی شده است، اظهار کرد: فناوری این اتوبوس برقی متناسب با جغرافیای ایران و معادل فناوری روز دنیا است و ساخت این اتوبوس برقی که در این مراسم رونمایی می‌شود، از یک سال و نیم گذشته آغاز شده است. دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته با بیان اینکه این نوع اتوبوس به سه شکل طراحی شده است، ادامه داد: یک نوع این اتوبوس‌های برقی «شب‌شارژ» مناسب شهرهای بزرگ است که می‌تواند ۲۰۰ کیلومتر را با یک بار شارژ طی کند.

منطقی ادامه داد: نوع دوم طراحی این اتوبوس‌ها می‌تواند ۸۰ تا ۹۰ کیلومتر را با یک بار شارژ طی کند و در ایستگاه‌ها مجدداً شارژ شود و نوع سوم آن برای شهرهایی است که زیرساخت اتوبوس شهری ندارند و ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر را با یک بار شارژ طی می‌کنند.

به گفته این مقام مسوول این اتوبوس‌ها هیبریدی هستند که در صورت تمام شدن شارژ می‌توانند گازسوز شوند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته تاکید کرد: اتوبوس‌های برقی ساخته شده از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان و محققان کشور، ۱۰ تا ۴۰ درصد نسبت به نمونه‌های اروپایی ارزان‌تر است.

    ۵۰ درصد اتوبوس‌های تهران گازوئیلی 

هستند

پیروز حناچی، شهردار تهران نیز در این مراسم گفت: در حال حاضر ۵۰ درصد از اتوبوس‌های تهران گازوئیلی هستند که سهم بسیاری در آلاینده‌های تهران دارند.

حناچی گفت: قبل از شرایط کرونا در نظرسنجی که از مردم تهران انجام شد، آلودگی و ترافیک دو مشکل عمده کلانشهر تهران تشخیص داده شد. این مشکل همه کلان‌شهرها در دنیا و همچنین ایران است‌. حناچی افزود: این فناوری می‌تواند به زنجیره فناوری در خودروهای برقی و شخصی نیز کمک کند و برای اتوبوس‌های موجود در داخل کشور توسعه یابد.

شهردار تهران با بیان اینکه انتظار حمایت دولت را در این زمینه داریم، گفت: با تفاهمنامه امروز به سمت تولید انبوه اتوبوس برقی می‌رویم. در بودجه ۱۴۰۰، ۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه اتوبوس برقی پیش بینی شده که اگر موافق باشید بخشی از آن را برای پیمایش این مسیر در نظر می‌‌گیریم.

     تفاهم‌نامه خرید 200 اتوبوس برقی

برای پایتخت

در این حال، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به تفاهم نامه خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برقی گفت: روزانه ۵۰۰ هزار نفر در شرایط کرونا از اتوبوس‌های پایتخت استفاده می‌کنند.

سیدمناف هاشمی در گفت‌وگو با فارس، درباره موضوع خرید اتوبوس برقی و حمایت شهرداری تهران از این موضوع اظهار داشت: مساله اصلی در حمل و نقل پاک توجه به مترو است که ما منابع اصلی را به این سمت پیش می‌بریم ولی پس از آن موضوع اتوبوس‌های برقی حائز اهمیت است. وی افزود: روزانه 400 تا 500 هزار مسافر در تهران در حال حاضر از اتوبوس برای جابه‌جایی استفاده می‌کنند در حالی که این رقم در شرایط غیرکرونایی حدود 2 میلیون مسافر در روز بود و باید بتوانیم آمار جابه‌جایی مسافران با اتوبوس را در پایتخت به بیش از 3 تا 4 میلیون در روز برسانیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به اینکه بسیاری از کلانشهرهای دنیا 50 درصد از ناوگان اتوبوسرانی آنها برقی است گفت: این موضوع جهت کاهش آلودگی هوا در کشورهای اروپای غربی 100درصد بوده و ما هم تا سال 2020 و 2030 باید بتوانیم در اکثر کلان‌شهرهایمان در کشور 100درصد از اتوبوس‌های برقی استفاده کنیم.

هاشمی تصریح کرد: دانشگاه تهران به همراه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از یکسال پیش اقداماتی جهت تولید اتوبوس برقی آغاز کرد و ما هم اعلام کردیم اگر بتوانند این اتوبوس‌ها را 70 تا 80 درصد با توان داخلی تولید کنند سفارش خرید به آنها می‌دهیم.

وی گفت: اکنون تا 72 درصد بر اساس استانداردهای ما این اتوبوس‌های برقی تولید داخل شده که امروز یک نمونه آن با حضور رییس‌جمهور رونمایی شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران اعلام کرد: تفاهم‌نامه‌ای را برای خرید 200 دستگاه از این اتوبوس‌ها امضا کرده‌ایم ولی توجه داشته باشید که این مساله به معنای انعقاد قرارداد نیست و اگر دولت 500 میلیارد تومان اختصاص دهد شهرداری هم 500 میلیارد تومان در نظر می‌گیرد و در مجموع با هزار میلیارد تومان می‌توانیم این تفاهم‌نامه را به قرارداد تبدیل‌سازیم و تا 1400 یا 1401، 200 اتوبوس برقی داشته باشیم.

هاشمی اعلام کرد: همچنین برای موضوع موتورسیکلت‌های برقی نیز برنامه‌هایی داریم تا از طریق شبکه شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از آنها حمایت‌هایی را انجام دهیم تا با حذف و خارج کردن موتورسیکلت‌های کاربراتوری و بنزینی شاهد استفاده هر چه بیشتر از موتورسیکلت‌های برقی باشیم.

 

ارسال نظر