ورود دستگاه‌های نظارتی به واژگونی اتوبوس خبرنگاران

۱۴۰۰/۰۴/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۷۸۵
ورود دستگاه‌های نظارتی به واژگونی اتوبوس خبرنگاران

گروه راه و شهرسازی|

در پی واژگونی دو دستگاه اتوبوس در بعد از ظهر چهارشنبه و صبح روز پنجشنبه هفته گذشته که منجر به فوت 2 خبرنگار جوان و همچنین کشته شدن 7 سرباز شد، حسن درویشیان، رییس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد: به همکارانم گفتم که این موضوع را پیگیری کنند همچنین دستور دادم که ایمنی اتوبوس‌ها بررسی شود، زیرا بعد از این اتفاق نیز حادثه تلخ تصادف سربازان را داشتیم. در این حال، مجلس نیز از احضار وزیر و مسوولان سازمان راهداری در روز دوشنبه هفته جاری برای بررسی علل تصادفات جاده‌ای اخیر خبر داد. 

به گزارش «تعادل» در این 2 حادثه موضوع مشترکی وجود دارد و آن هم نقص فنی است. مساله‌ای که علل گوناگونی همچون عدم معاینه فنی، عدم توجه راننده به خودروی خود، عدم نظرات و بررسی شرکت حمل و نقلی مربوطه و سایر نهادهای نظارتی از جمله راهداری و پلیس راه دارد. در این میان، نکته مغفول، نادیده انگاشتن اثر تحریم‌ها و جهش تورم طی سه سال گذشته است. اگر چه تحریم‌ها درآمدهای ارزی دولت را کاهش داده و به همین دلیل توان خرید اتوبوس از کشورهای خارجی به‌شدت افزایش یافته است، اما اعمال تحریم‌های داخلی را نیز نباید از نظر دور داشت. تحریم‌هایی که مانع از ورود اتوبوس‌های دسته دوم خارجی به کشور شد. تورم اما از سوی دیگر، قیمت انواع خودرو و از جمله اتوبوس‌ها را طی سه سال گذشته به‌شدت افزایش داد اما قیمت ارایه خدمات و حمل و نقل به دلیل مداخلات دولتی به آن میزان رشد نکرد. از همین رو، قدرت و توان مالی رانندگان برای نگهداری و تعمیر اتوبوس‌های خود به‌شدت افت کرد.

     احضار مسوولان مرتبط به مجلس

در این حال، محمدرضا رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران درباره دو تصادف اتوبوس خبرنگاران و سربازان اظهار کرد: اینکه در کمتر از 24 ساعت بر اثر دو حادثه در جاده‌های کشور 7 نفر از جوانان کشورمان را از دست داده‌ایم و 51 مصدوم داشته‌ایم نشان‌دهنده ضعف مدیریت و نظارت در سیستم حمل و نقل جاده‌ای است.به گزارش «تعادل» آن‌گونه که ایسنا دیروز بعد از ظهر اعلام کرد، تعداد فوتی‌های اتوبوس سربازان از 5 نفر به 7 نفر افزایش یافت. بنابراین مجموع فوت‌شدگان دو حادثه تصادف اتوبوس‌های خبرنگاران و سربازان به 9 نفر افزایش یافته است. رییس کمیسیون عمران ادامه داد: برخلاف اینکه مدعی هستند سن ناوگان اتوبوسی بالا نیست اما واقعیت چیز دیگری است و امروز با ناوگان پیر و فرسوده جاده‌ای مواجه هستیم و از سوی دیگر هزینه نوسازی ناوگان برای رانندگان بسیار بالا است.

رضایی کوچی در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه از برنامه نوسازی ناوگان جاده‌ای بسیار عقب هستیم، گفت: وزارت راه و شهرسازی در حوزه نوسازی ناوگان جاده‌ای وقت بسیار کمی گذاشته است و در حالی که در حوزه ناوگان جاده‌ای با فرسودگی، مصرف بالای سوخت و تصادف پی در پی مواجه هستیم و رانندگان هم در کنار درآمد کم از آرامش‌خاطر برخوردار نیستند، متاسفانه وزارت راه نظارت خوبی در این حوزه ندارد.

وی افزود: موضوع حائز اهمیت این است که در حال حاضر 90 درصد جابه‌جایی‌های بار و مسافر از طریق جاده انجام می‌شود و جاده‌ها دیگر توان و کشش این حجم از جابه‌جایی‌ها را ندارند. متاسفانه شبکه ریلی هم عملکرد ضعیفی داشته و به همین دلیل تمام بار جابه‌جایی‌ها بر دوش جاده‌ افتاده است.

رییس کمیسیون‌عمران با اشاره به ابهامات موجود در دلایل وقوع دو تصادف اتوبوس خبرنگاران و سربازان اظهار کرد: برای روشن شدن همین ابهامات در علل وقوع این دو تصادف روز دوشنبه هفته جاری وزیر راه و شهرسازی، رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و مسوولان پلیس راهور در کمیسیون عمران باید حضور یابند و پاسخ دهند. مسوولان باید درباره نحوه نظارت بر مجوزهای تردد، مباحث فنی و ...در جلسه روز دوشنبه پاسخگو باشند و این موضوعات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

     سن ناوگان اتوبوسی بالا است

وی درباره سن ناوگان اتوبوسی کشور گفت: در حال حاضر سن ناوگان اتوبوسی بالای 12 سال است اما طبق استانداردها این عدد بالا است و باید حداقل به 4 سال کاهش یابد. رضایی کوچی تاکید کرد: مسوولان در حوزه ناوگان جاده‌ای دیگر مشکل و بهانه تحریم‌ها را ندارند و واقعیت این است که نوسازی ناوگان جاده‌ای کار سخت و دشواری نیست و عده‌ای نمی‌توانند مدعی شوند که به دلیل تحریم‌ها قطعه نداشتیم و امکان خرید اتوبوس وجود نداشته و... معتقدم فراتر از این موضوعات دلیل وقوع این حواث ناگوار ضعف در مدیریت است.در این حال، به گفته داریوش امانی، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۳۲ درصد از ناوگان باری کشور معادل ۱۱۴ هزار دستگاه کامیون و ۴ هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده است.

     تعیین سهم قصور ۵۰ درصدی راننده 

دیروز فرهاد صالحیان، مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری نیز گفت: علت اصلی تصادف اتوبوس سربازان بروز نقص فنی در سیستم ترمز و عدم توانایی کنترل وسیله نقلیه بوده است. راننده 60 ساله و دارای کارت هوشمند است و 11 سال سابقه کار دارد و تاکنون هیچ نمره منفی هم نداشته است.صالحیان با اشاره به اختلاف نظرها درباره علت وقوع تصادف و واژگونی گفت: در جلسه کارگروه بحث اصلی این است که پلیس اعلام کرده که علت تصادف نقص فنی مستمر در سیستم ترمز بوده و شرکت حمل و نقل مربوطه را 50 درصد و راننده را هم 50 درصد مقصر اعلام کرده است اما باید توجه داشته باشیم که راننده بدون مشکل 950 کیلومتر رانندگی کرده و در تمام این مدت سیستم ترمز فعال بوده است.

 

ارسال نظر