جمعیت ۲۱ شهر جدید از ۱،۱ میلیون نفر عبور کرد

۱۴۰۰/۰۴/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۷۴۲

با وجود کاهش حدود ۹۰ درصدی درآمدهای نفتی نسبت به سال ۱۳۹۰ و خشکی منابع عمرانی، شهرهای جدید با اتکا به منابع داخلی که خرج زیرساخت‌ها و حتی تکمیل واحدهای مسکونی شد، به تدریج به مناطق بهتری برای زندگی تبدیل شدند و این در حالی است که اوایل کار دولت، کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند سایت‌های مسکن مهر به سرنوشت مسکن اجتماعی اروپا و امریکا و محلی نامناسب تبدیل شوند. طی 8 سال گذشته ۱۴ پروژه کلان ملی توسط شرکت عمران شهرهای جدید به بهره‌برداری رسید که از جمله آن می‌توان به تکمیل ۳۰۳ هزار مسکن مهر و ۲۰۰ باب مدرسه به ارزش ۶۴۰ میلیارد تومان اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، بیش از ۸۰ هزار پروژه نیمه تمام روی دست دولت دوازدهم قرار گرفت که به دلایلی همچون عدم تصویب لایحه مشارکت عمومی ـ خصوصی، توفیق چندانی در واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی حاصل نشد و پول کافی برای تکمیل آنها وجود نداشت. درآمدهای نفتی از ۱۱۸ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۰ به حدود ۸ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۸ رسید. صادرات نفت نیز که در زمان‌های معمول حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز بود به روزانه حدود ۵۰۰ هزار بشکه کاهش پیدا کرده است. عملا منابع چندانی وجود نداشت که بتوان پروژه‌های عمرانی را تکمیل کرد و بخش قابل توجهی از درآمدها صرف امور جاری می‌شد. به گفته حبیب‌الله طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، طبق تحلیل‌های علمی و تخصصی صورت گرفته در سال ۱۳۹۲ پیش‌بینی می‌شد سرانجام این سکونتگاه‌ها به سرانجام مسکن‌های عمومی دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ کشورهای اروپایی و امریکای شمالی دچار شود و به محیطی نامناسب برای زندگی تبدیل شوند که خوشبختانه ما در این راستا با بازتعریف سیاست مسکن مهر مانع تکرار تجربه تلخ در این زمینه شدیم.

طاهرخانی در این خصوص گفت: با سرمایه‌گذاری از ابتدای کار، موفق به رفع این تهدید برای سکونتگاه‌های احداثی شدیم؛ ما حتی در این سایت‌ها شاهد کمبود شدید خدمات اولیه زندگی مانند آب، برق، و … بودیم اما در ادامه به سمت ایجاد زیرساخت‌های اجتماعی و خدمات عمومی رفتیم. علاوه بر حل مسائل زیربنایی وزیرساختی شهرهای جدید طی چهار سال گذشته فضاهای روباز محله‌ای، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کلانتری، مراکز آتش‌نشانی و مدرسه را در دستور کار قرار دادیم.

بنابراین گزارش، سال گذشته جمعیت ۲۱ شهر جدید از ۱.۱ میلیون نفر عبور کرد. طبق آمار روند رشد جمعیت در شهرهای جدید به شش برابر کلان‌شهرهای کشور رسیده که علت اصلی آن توسعه زیرساخت‌ها و خدمات در این شهرها بوده است. با توجه به اینکه ساکنان شهرهای جدید اغلب از قشر جوان هستند این شهرها دارای ظرفیت مناسبی برای رشد اقتصادی هستند.

بر اساس این گزارش، یکی از مهم‌ترین تعهداتی که دولت قبل ایجاد کرده بود کلنگ زنی مسکن مهر بود که شرکت عمران در دولت روحانی موظف به تکمیل آنها شد. این شرکت عمدتا از طریق تهاتر زمین، پروژه‌های خود را جلو برد و در مواردی از دولت وام دریافت کرد. این تسهیلات به تکمیل واحدهای مسکونی، زیرساخت‌ها و خدمات اختصاص یافت. تحویل ۳۰۳ هزار واحد از مجموع ۳۵۲ هزار واحد دارای متقاضی مسکن مهر، احداث ۲۰۰ مدرسه، تکمیل مترو هشتگرد، بازار اندیشه، آزادراه تبریز ـ سهند، بوستان مشاهیر پرند، مجموعه چندمنظوره شهر جدید صدرا و ده‌ها پروژه دیگر که یا افتتاح شده یا در دست اجرا قرار دارد، بخشی از عملکرد شرکت عمران شهرهای جدید است. تاکنون ۶۰ هزار واحد از مجموع ۸۳ هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید پردیس افتتاح شده است. بهره‌برداری از ۸۰ هزار مسکن مهر در شهر جدید پرند از مجموع ۹۰ هزار واحد، بخشی از اقدامات شرکت عمران در هشت سال گذشته را شامل می‌شود. در شهر جدید هشتگرد نیز از ۳۵ هزار واحد دارای متقاضی ۲۱ هزار تحویل شده و ۱۲ هزار و ۲۹۱ مورد در قالب خودمالکی و طرح اقدام ملی مسکن قرار گرفته است. عملیات نازک‌کاری ۱۸۰۰ واحد باقی مانده نیز در حال انجام است.

طبق آمار منتشر شده از عملکرد شرکت عمران شهرهای جدید در کتاب وزارت راه و شهرسازی، پروژه‌های کلان افتتاح شده در شهرهای جدید طی هشت سال گذشته به غیر از احداث و تکمیل مسکن مهر و مسکن ملی شامل اولین خط متروی بین‌شهری در شهرهای جدید و اتصال آن به متروی کلان‌شهر تهران و همچنین اتصال آن به بزرگ‌ترین ایستگاه ریلی روسطحی کشور در شهر جدید هشتگرد، بازار ایرانی- اسلامی نقش اندیشه به عنوان بزرگ‌ترین پروژه تجاری شهرهای جدید با طراحی منحصر به فرد و به یادماندنی، آزادراه تبریز-سهند به عنوان الگویی مناسب برای شراکت با بخش خصوصی در توسعه حمل و نقل آزادراهی حومه‌ای و اتصال یک شهر جدید به شهر مادر است. همچنین از دیگر پروژه‌های کلان شرکت عمران شهرهای جدید در هشت سال دولت تدبیر و امید می‌توان به این موارد اشاره کرد: احداث بوستان مشاهیر پرند به عنوان بزرگ‌ترین پارک شهرهای جدید و یکی از بزرگ‌ترین پارک‌ها شهری کشور به مساحت ۳۲ هکتاربا معرفی و پاسداشت مشاهیر، مجموعه ورزشی چندمنظوره بین‌المللی شهر جدید صدرا به عنوان تنها سالن فوتسال کشور با استانداردهای بین‌الملل و دارای قابلیت برگزاری تورنمنت‌های جهانی و تنها نمونه رستوران در آب خراسان‌رضوی در شهر جدید گلبهار با نام رستوران سنجاقک با طراحی خاص سنجاقک شکل و جزیره‌ای بودن آن.

 

ارسال نظر