پذیرش مشروط گزارش تفریغ بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران

۱۴۰۰/۰۳/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۵۸۱

گروه راه وشهرسازی|

اعضای شورای شهر تهران دیروز گزارش تفریغ بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران را به صورت مشروط به تصویب رساندند. در جریان سیصد و سومین جلسه شورای شهر تهران بررسی لایحه «تفریغ بودجه سال ۱۳۹۸ شهرداری تهران» در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت. 

سید حسن رسولی ضمن قرائت گزارش تفریغ بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران گفت: براساس نظام مالی تعیین شده وظیفه نظارت مالی پس از انجام هزینه به حسابرسان داخلی شهرداری واگذار می‌شود که انتخاب آنها از اختیارات شورای شهر است.  او ادامه داد: ماده ۶۷ قانون شهرداری‌ها نیز موظف می‌کند بودجه شهرداری‌ها باید حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه سال بعد تسلیم شورای شهر شود و تا پایان خرداد مورد رسیدگی قرار گیرد. تفریغ بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران توسط موسسه حسابرسی «آیین تراز آریا» تهیه شده است.  خزانه‌دار شورای شهر تهران با اشاره به نکات کلیدی تفریغ بودجه سال ۹۸ شهرداری گفت: براساس مصوبه ۱۸ تیرماه سال ۹۸، درباره بودجه سال ۹۷، شهرداری موظف بوده به منظور اجرای تفریغ بودجه جامع مبتنی بر عملکرد مقداری و ریالی ضمن ارایه این عملکرد، هر ردیف را در اختیار حسابرس منتخب شورا قرار دهد تا نسبت به ارایه گزارش تفریغ بودجه توسط حسابرس اقدام شود که متاسفانه نشانی از این وظیفه محوله برعهده شهرداری دیده نمی‌شود.  رسولی افزود: بنابر توضیحات ارایه شده در دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور، تصویب تفریغ بودجه توسط شورای شهر به منزله مفاصاحساب شورای شهر و تقدیم آن به شهرداری است اما با توجه به اینکه در گزارش اشاره شده اطمینانی به موارد مورد رسیدگی وجود ندارد و اعلام شده گزارش تنها به منظور اعلام مدیریت تهیه شده است، باید متذکر شد که این نحوه از گزارش‌دهی نمی‌تواند به خوبی اهداف مورد نظر شورای شهر را برآورده سازد. 

او ادامه داد: این گزارش حسابرسی صورت‌های مالی ۹۸ در مورد سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز مورد رعایت قرار نگرفته است. به استثنای این دو مورد کلیدی سایر صورت‌های مالی با تطبیق با مصوبات شورا توسط حسابرس مورد تایید قرار گرفته است.  در ادامه حجت نظری در مخالفت با این گزارش گفت: در طول ۴ سال اخیر شأن شورا برای خود شورا مهم نبود و حرف‌هایی زدیم و تصمیمات گرفتیم که حرمت شورا را خودمان حفظ نکردیم. یکی از جاهایی که شورا می‌تواند برای خود حرمت قائل باشد همین تفریغ بودجه است. تفریغ بودجه یعنی رسمیت بخشیدن به تخلفات شهرداری و تایید انحرافات بودجه‌ای که شهرداری برای اجرا نکردن مصوبه شورا اقدام می‌کند و شوار نیز آن را تایید می‌کند. 

سپس سید محمود میرلوحی در موافقت با این گزارش گفت: در بخش‌های مختلف شهرداری ملزم به ارایه گزارش‌های یک ماهه بوده است که از سال ۹۸ تاکنون گزارش نداده، الان یک ماهه می‌خواهد گزارش دهد؟ این گزارش نسبت به گزارش تفریغ‌های دوره قبل کافی و مناسب است و امیدواریم ابهامات طی یک ماه توسط شهرداری اصلاح شود.  در ادامه مجید فراهانی ضمن ارایه گزارش تکمیلی گفت که گزارش تفریغ بودجه سال ۹۸ به صورت مشروط پذیرفته می‌شود و شهرداری باید بندهای که در گزارش حسابرس نیست را تکمیل و ارایه دهد و افزود: پیشنهاد ماده واحده و تکالیفی در بندهای مختلف ارایه می‌دهیم اما گزارش حسابرس را درمورد تفریغ بودجه ۹۸ و با توجه به توضحیات آقای رسولی به صورت مشروط می‌پذیریم.  او ادامه داد: این به معنی مطلوب بودن گزارش نیست و آن را به صورت کامل قبول نداریم چرا که اولا گزارش پرداخت تعهدات قطعی شده سنوات قبل شهرداری تهران در این گزارش نبوده و همچنین قرار بود علاوه بر ارایه عملکرد ریالی، عملکرد مقداری واحد کار انجام شده نیز درخصوص هر ردیف از سوی شهرداری در اختیار حسابرس شورا قرار گیرد که این اقدام انجام نشده است. 

بر اساس این گزارش، گزارش تفریغ بودجه شهرداری تهران در سال ۹۸ با ۱۷ رای موافق و به صورت مشروط توسط اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.

     اصلاح فرمول اخذ بهای خدمات

مدیریت پسماند 

اعضای شورای شهر تهران دیروز همچنین فرمول چگونگی محاسبه و اخذ بهای خدمات مدیریت پسماند (عادی) را اصلاح کردند. در جریان جلسه دیروز شورای شهر تهران بررسی لایحه اصلاحیه مصوبه چگونگی محاسبه و اخذ بهای خدمات مدیریت پسماند (عادی) » در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.  سید آرش حسینی میلانی با قرائت گزارش مشترک کمیسیون سلامت و محیط زیست و برنامه و بودجه گفت: فرمول محاسبه اخذ بهای خدمات پسماند توسط وزارت کشور در آذرماه سال ۹۹ اصلاح و ابلاغ شده است و با توجه به اینکه در سالیان گذشته در قسمت پسماند غیرمسکونی طرح دعوایی داشتیم و دیوان عدالت فرمول قبلی را ابطال کرده بود، همکاران ما در شهرداری پیگیری منسجمی را با وزارت کشور داشتند و آن را اصلاح کردند.  او ادامه داد: فرمول جدید ارایه شده در این لایحه صرفا ارایه فرمول مصوب وزارت کشور است و در قسمت پسماند مسکونی مبنا ۶۹۰ گرم در روز مبنا در نظر گرفته شده است و بعد خانوار نیز ۳.۱ درنظر گرفته شده است. میلانی تاکید کرد: تغییر این فرمول تغییر خاصی در هزینه‌ها نخواهد داشت.  اعضای شورای شهر تهران اصلاحیه چگونگی محاسبه و اخذ بهای خدمات مدیریت پسماند را به تصویب رساندند.

     الزام به کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی 

اعضای شورای شهر تهران همچنین به کلیات لایحه الزام شهرداری تهران به تغییر الگو و کاهش مصرف کیسه‌ها و محصولات یک‌بار مصرف پلاستیکی و جایگزین کردن مواد قابل بازیافت غیر پلاستیکی در کلیه مراکز وابسته به شهرداری تهران رای مثبت دادند. ادامه بررسی «اصلاح مصوبه الزام شهرداری تهران به تغییر الگو و کاهش مصرف کیسه‌ها و محصولات یک‌بار مصرف پلاستیکی و جایگزین کردن مواد قابل بازیافت غیر پلاستیکی در کلیه مراکز وابسته به شهرداری تهران» در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.  سید آرش حسینی میلانی و ناهید خداکرمی پیشنهاد دادند با توجه به اینکه کلیه واحدهای شهرداری ملزم به کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی شدند، کمیته مربوطه گزارشی از عملکرد واحدهای مختلف شهرداری دریافت و در غالب شاخص‌های محیط زیستی تنظیم و در ارزشیابی سالانه عملکرد واحدها مدنظر قرار گیرد. این پیشنهاد به تصویب اعضای شورای شهر رسید.  در ادامه کلیات لایحه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در شهرداری با تغییرات اعمال شده به تصویب رسید.


هاشمی: شورا را مرداد تحویل می‌دهیم

محسن هاشمی، رییس شورای شهر در حاشیه سیصد و سومین جلسه این شورا در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه جلسات شورای پنجم تا چه زمانی انجام می‌شود، گفت: در قانون دوره شورای شهر ۴ساله است و براساس قانون تا آخر مرداد ماه باید حضور داشته باشیم، اما صحبت‌هایی شده است که چون دولت در اواسط مردادماه جابه‌جا می‌شود خوب است که شورا‌ها نیز در همین زمان جابه‌جا شوند. نمی‌دانم درباره تناقص این زمان در وزارت کشور چه تمهیداتی در نظر گرفتند و آیا می‌توانند دوره را دو هفته کم کنند یا پایان اول شهریور خواهد بود یا خیر، هنوز پاسخ جدی از وزارت کشور برای ما نیامده است که پایان دوره اواسط مرداد است یا پایان مرداد ماه.  هاشمی گفت: در هر صورت ما در مرداد ماه شورای شهر را به گروهی که توانستند رای مردم را به دست بیاورند ،تحویل می‌دهیم.

 

ارسال نظر