ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۴۹۷

تغییری مهم در شرایط دریافت وام ودیعه مسکن

در حالی ثبت‌نام وام ودیعه مسکن از چهارشنبه گذشته آغاز شده که با مصوبه جدید ستاد ملی کرونا در افزایش سقف وام، عملا پرداخت وام ۲۵ میلیونی با سفته حذف می‌شود. به گزارش تسنیم، با مصوبه ستاد ملی کرونا شرایط دریافت وام ودیعه مسکن طی سال 1400 تغییر کرده و مبلغ وام مستأجران تهرانی از 50 میلیون به 70 میلیون تومان افزایش یافت. ستاد ملی کرونا مصوب کرد: «مهلت ثبت نام اشخاص واجد شرایط برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن تا پایان شهریور ماه 1400 تمدید شده و بانک‌ها و موسسات اعتباری موظفند حداکثر تا پایان آذر ماه سال جاری تسهیلات مذکور را پرداخت کنند.شرایط و مقررات مترتب بر این تسهیلات در سال 1399، در سال جاری نیز به قوت خود باقی است. تا سقف مبلغ 10 هزار میلیارد تومان از بسته تسهیلات کرونایی، در سال 1400 به پرداخت تسهیلات برای این موضوع اختصاص داده می‌شود.» در ادامه معاونت ساختمان و مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به زمان آغاز ثبت‌نام وام ودیعه مسکن شرایط دریافت این وام را به شرح زیر اعلام کرد: 

    متقاضیان دریافت این تسهیلات ودیعه مسکن باید متاهل یا سرپرست خانوار باشند.

     متقاضیان باید دارای اجاره‌نامه رسمی یا اجاره‌­نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری باشند. 

    تاریخ انعقاد اجاره‌­نامه واحد مسکونی باید مربوط به شش ماهه نخست سال 1400 باشد.

    چنانچه متقاضی تا حداکثر 2 هفته از تاریخ معرفی به شعب بانکی نسبت به تکمیل مدارک خود و ضامنین اقدام نکند، نسبت به رد درخواست متقاضی اقدام می‌‌‌شود. 

بر اساس این گزارش، گرچه ستاد ملی کرونا اعلام کرده شرایط و مقررات مترتب بر این تسهیلات در سال 1399 در سال 1400 هم به قوت خود باقی است، اما شرایط پرداخت وام ودیعه نسبت به سال گذشته با تغییرات جزیی اما مهمی روبرو خواهد شد. در واقع با افزایش 10 میلیون تومانی وام ودیعه مسکن سایر شهرها، عملا پرداخت این وام با سفته امکان‌پذیر نیست. وام 15 میلیون تومانی ودیعه سایر شهرها بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا با سفته پرداخت می‌شد، اما مستأجران برای دریافت این وام که به 25 میلیون تومان افزایش یافته حتما باید ضامن به بانک عامل معرفی کنند. به نظر می‌رسد این تغییر باعث می‌شود تا مستأجران کمتری موفق به دریافت وام ودیعه مسکن شوند، مساله‌ای که ستاد ملی کرونا بایستی توجه ویژه‌ای به آن داشته باشد.

درخواست لغو محدودیت 60 درصدی پروازها

‌مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: از آن منظر که فروش فقط ۶۰ درصد ظرفیت پرواز با هدف مبارزه با کرونا در سفر هوایی فقط در ایران اجرا می‌شود و موجب زیان شرکت‌ها است، از وزرای راه و بهداشت خواسته‌ایم با حذف این مصوبه موافقت کنند. ‌ اسعدی سامانی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به موضوع رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در پروازها و فروش 60 درصد ظرفیت هواپیماها، اظهار داشت: مصوبه فروش فقط 60 درصد ظرفیت پروازها به دلیل کرونا، موضوعی است که بدون هیچ محاسبات علمی تعیین و لازم‌الاجرا شده است و این موضوع فقط ضرر و زیان شرکت‌های هواپیمایی را بیشتر می‌کند. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه‌ فروش فقط 60 درصد ظرفیت یک پرواز با هدف مبارزه با کرونا در سفر هوایی فقط در کشور ما اجرا می‌شود، ادامه داد: در هیچ جای دنیا این موضوع اجرا نشده است، یک شرکت هواپیمایی وقتی که 40 درصد صندلی‌های خود را برای پرواز دراختیار ندارد، زیان عمده‌ای می‌بیند.  وی افزود: البته این مصوبه فقط در پروازهای داخلی اجرا می‌شود و شامل پروازهای خارجی شرکت‌های هواپیمایی داخلی نیست.‌ دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اضافه کرد: باز‌نگری در مصوبه فروش حداکثر 60 درصد ظرفیت پروازها را به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری پیشنهاد داده‌ایم، اما معتقد هستند، کماکان این فاصله‌گذاری اجتماعی باید در پروازها رعایت شود و ما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم‌. اسعدی سامانی اظهار کرد: حتی موعد مقرری هم برای پایان این موضوع به ما اعلام نشده است و ضرورت دارد، در این حوز‌ه بازنگری شود. بر اساس این گزارش، با شیوع کرونا در ایران، سال گذشته بود که به پیشنهاد ستاد ملی مقابله با کرونا، مصوب شد فقط در پروازهای داخلی 60 درصد ظرفیت هواپیما در راستای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی فروخته شود.

پیش‌بینی آسمانی صاف و آفتابی برای 4 روز آینده

سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد: طی 4 روز آینده آسمانی صاف، آفتابی و جوی پایدار در بیشتر مناطق کشور حاکم است اما در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در ارتفاعات البرز مرکزی، افزایش ابرگاهی رعد و برق، احتمال بارش پراکنده و وزش باد شدید موقتی  پیش بینی می‌شود. به گزارش ایرنا، در روز شنبه با شمالی شدن جریانات در استان‌های ساحلی خزر و اردبیل، دمای هوا بین چهار تا ۶ درجه کاهش می‌یابد. همچنین تا دوشنبه در شرق و جنوب شرق خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان وزش باد شدید همراه با گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا پیش بینی می‌شود، به ویژه در منطقه زابل توفان گرد و خاک طی این مدت دور از انتظار نیست. روز شنبه در ساعات بعدازظهر سرعت وزش باد در خوزستان، ایلام، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، همدان، مرکزی، اصفهان، قم، یزد، جنوب سمنان افزایش می‌یابد و موجب خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا در برخی از این مناطق می‌شود.

 

ارسال نظر