3 درخواست مدیریت شهری از رییس‌جمهور

۱۴۰۰/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۴۹۵

گروه راه و شهرسازی|

با حضور ویدئوکنفرانسی رییس‌جمهوری از ۲ ایستگاه شهرک آزمایش در خط ۶ و مدافعان سلامت در خط ۷ بهره‌برداری شد. با افتتاح این ۲ ایستگاه تعداد ایستگاه‌های فعال ناوگان مترو تهران و حومه به ۱۴۱ ایستگاه رسید. این مراسم البته به فرصتی تبدیل شد تا مسوولان شهری پایتخت درخواست‌های سه گانه خود از حسن روحانی را مطرح کنند.

پیروز حناچی، شهردار تهران روز پنجشنبه در آیین بهره‌برداری از ایستگاه‌های مترو آزمایش و مدافعان سلامت که به صورت برخط با حضور رییس‌جمهوری برگزار شد، خطاب به حسن روحانی گفت: در دولت حضرت‌عالی پر کردن گپ کلانشهرها و پایتخت و رعایت ضوابط حاکمیتی که مغفول واقع شده بود، مورد توجه قرار گرفت. برای مثال رعایت سقف جمعیتی در برنامه‌های توسعه شهرها و حفاظت از باغات و فضای سبز و کاستی که رهبر معظم انقلاب بارها و بارها تذکر دادند و خواسته بودند، مورد رعایت قرار گرفت و به شکل ضوابط تصویب و در برنامه‌های توسعه هم نهادینه شد.

شهردار پایتخت اضافه کرد: ارسال لایحه منابع مالی پایدار توسط دولت شما عنوان نقطه عطفی برای حمایت از شرایط سالم و مناسب اداره امور شهرها ثبت خواهد شد و همچنین افزایش یک درصدی از سهم مالیات بر اساس ارزش افزوده به عنوان مالیات محلی برای شهرداری‌ها از جمله یادگارهای این دولت خواهد بود.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: اوراق مشارکت و حداکثر مساعی برای توسعه حمل و نقل عمومی در این دولت به‌طور عملی برای شهرداری‌ها فعال شد و بخش عمده‌ای از تامین منابع مالی حمل و نقل عمومی در این دوره در این دولت بود و با عنایت ویژه این دولت اگر نبود این کار که به صورت بودجه هم نهادینه شد، به نتیجه نمی‌رسید. حناچی ادامه داد: سهم حمل و نقل عمومی در دوره حاضر به نسبت قبل از 0.71 درصد به ۳.۷ درصد در کل بودجه شهرداری تهران افزایش یافت.پشتیبانی وزارت کشور و خرید تجهیزات ایمنی و آتش نشانی به‌طور عمده در شرایط آتش‌سوزی گسترده در پلاسکو، از اهداف این دوره مدیریت شهری بود.

وی اضافه کرد: هفته گذشته در یک مانور عظیم این تجربه را داشتیم و آتش‌سوزی پالایشگاه تهران در صورت نبود آمادگی همکارانمان در آتش نشانی می‌توانست به فاجعه‌ای در جنوب تهران ختم شود که به دلیل تجربه و تجهیزات همکاران کنترل شد.

وی ادامه داد: از این به بعد هم به این شکل خواهد بود، ایجاد انضباط مالی در تنظیم و تدقین بودجه و حذف تبصره‌های غیرشفاف از بودجه که به اندازه خود بودجه نقش داشتند با دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور در تهران به عنوان اولین شهری بودیم که این را به اجرا درآوردیم و به‌طور قطع در شفاف‌سازی هزینه‌ها و نظام مدیریت شهری در پایتخت کشور ثبت خواهد شد.

حناچی خاطرنشان کرد: همه این اقدامات برای کاهش و کنترل نیروی انسانی کشور در شهرداری و شهرهای میانی توسط وزارت کشور در دوره نخست این دولت، بزرگ‌ترین پرونده‌های فساد و زمین خواری کشف و خنثی شد و کاهش ۶ رتبه‌ای به عنوان دستگاه نخست در کاهش نارضایتی و فساد از محصولات این دوره بود.

وی بیان داشت: ارتقای شرایط ایمنی و تاب آوری در برابر حوادث به خصوص در برابر زلزله و سیل با سرمایه‌گذاری عظیم در این دوره انجام شد و ما هم باید در تهران تجربه سیل را می‌داشتیم.

شهردار تهران یادآورد شد: به قیمت سابق، منابع مالی که در اختیار مدیریت شهری است نسبت به دوره‌های قبل در هزینه‌های اداره شهر ۴۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد که به این میزان شهر را ارزان‌تر اداره کردیم.

حناچی ابراز کرد: مناسب‌سازی فضاهای عمومی در این دوره در خصوص ایستگاه‌های مترو شامل نصب ۳۰ درصد از کل پله‌های برقی و ۲۶ درصد از آسانسورها در دوره اخیر انجام شده که به عنوان یک رکورد ثبتی با عنوان مناسب‌سازی فضاهای عمومی برای همه عزیزان نیازمند به این خدمات بوده است.

شهردار تهران اظهار داشت: همچنین ۱۷۰ میدان میوه و تره‌بار، ۵۷۸ بوستان و ۲۶۱ کیلومتر پیاده‌رو و ۲۷۹ ایستگاه بی‌آر تی هم مناسب‌سازی شد که بخشی از فعالیت‌های این دوره از مدیریت شهری است که با همکاری دولت به نتیجه رسید.

    3 درخواست از روحانی

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران سه خواسته مهم مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل پایتخت و توسعه آن را با رییس‌جمهوری مطرح کرد.

به گزارش ایرنا، سید مناف هاشمی در آیین افتتاح و بهره‌برداری از ۲ ایستگاه مترو تهران گفت: از طرف معاونان و مدیران سه خواسته به من اعلام شده است که به سمع و نظر شما برسانم که یکی از آنها صدور دستور واکسیناسیون برای رانندگان حمل و نقل عمومی است.

وی اضافه کرد: خواسته دیگر تسهیل در تامین 5 هزار دستگاه اتوبوس است و جمله آخر من درباره قرار داد تامین یکهزار و ۵۰ واگن تهران است که از این قرارداد ۴۰۵ دستگاه باقی مانده که می‌تواند از محل واگن ملی با ظرفیت ۸۵ درصد نهایی شود.

هاشمی با اشاره به مشخصات طرح‌های افتتاح شده مترو تهران گفت: بعد از افتتاح ایستگاه مرزداران در اردیبهشت سال جاری، امروز نوبت به بهره‌برداری از ایستگاه شهرک آزمایش رسید تا به این ترتیب محدوده میانی خط ۶ مترو تکمیل شده و عملکردی یکپارچه و پیوسته پیدا کند.

وی ادامه داد: ایستگاه مترو شهرک آزمایش در منطقه پر ترافیک ۲ و همجوار با بزرگراه‌های شیخ فضل‌الله نوری و جلال آل احمد واقع شده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه ایستگاه شهرک آزمایش با زیربنای هشت هزار و ۷۵۰ مترمربع در عمق ۳۶ متری از سطح زمین قرار دارد، اضافه کرد: عملیات اجرایی ساخت این ایستگاه از سال ۱۳۹۴ آغاز شده و امروز با بهره مندی از مسیر ویژه نابینایان و تجهیزات مخصوص افراد کم توان جسمی و حرکتی، به بهره‌برداری رسید.

هاشمی در تشریح مشخصات ایستگاه مترو شهرک آزمایش گفت: طول ایستگاه ۱۴۰ متر، تعداد هواسازها سه دستگاه، تعداد پله‌های برقی نصب شده ۱۰ عدد و تعداد آسانسورهای نصب شده ۶ دستگاه است.

وی افزود: ۲۴۰ میلیارد تومان هزینه احداث ایستگاه شهرک آزمایش است و باید تاکید کنم ایستگاه مترو شهرک آزمایش یکی از شکیل‌ترین ایستگاه‌های پایتخت است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خاطرنشان کرد: ورودی نخست ایستگاه که ورودی شرقی آن محسوب می‌شود، از ضلع جنوب غربی محله کوی نصر دسترسی دارد.

وی اظهار داشت: ۳۰ ایستگاه مترو در این دوره مدیریت شهری افتتاح شده است و در حال حاضر ۱۴۰ ایستگاه در مترو فعال و در حال خدمت‌رسانی است.

در پایان گزارش عملکرد مدیریت شهری از سوی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، رییس‌جمهوری کشورمان دستور رسیدگی ویژه به خواسته سه‌گانه مدیریت شهری را به مدیران خود داد.


 

ارسال نظر