ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۳/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۴۳۳

سبقت عراقی‌ها از ایرانی‌ها در خرید مسکن ترکیه

اتباع عراقی به بزرگ‌ترین گروه خارجی خریدار خانه در ترکیه تبدیل شدند. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، کاهش محدودیت‌های کرونایی در ترکیه باعث شده تا تمایل اتباع خارجی برای خرید خانه در ترکیه افزایش داشته باشد؛ به گونه‌ای که طبق اعلام مرکز آمار این کشور، در ماه می، میزان خرید خانه توسط اتباع خارجی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶.۲ درصد افزایش داشته و به ۱۷۷۶ واحد رسیده است. پس از کاهش ارزش پول ملی ترکیه، جذابیت خرید خانه توسط خارجی‌ها بیشتر شده است.  از کل ۵۹ هزار و ۱۶۶ خانه فروخته شده، استانبول محبوب‌ترین شهر برای خرید خانه بوده و طی یک سال اخیر ۱۱ هزار و ۳۵۶ مورد از کل معاملات مسکن صورت گرفته مربوط به این شهر بوده است. پس از استانبول نیز شهرهای آنکارا با ۵۶۵۳ مورد و ازمیر با ۳۲۹۸ مورد، محبوب‌ترین شهرها برای خرید خانه در ترکیه بوده‌اند.  به گفته مرکز آمار ترکیه، در ماه می‌اتباع عراقی با خرید ۲۳۹ واحد خانه، بزرگ‌ترین گروه بزرگ خریدار خارجی مسکن ترکیه بوده‌اند و ایرانی‌ها با خرید ۲۳۱ خانه در صدر این ماه قرارگرفته‌اند. شهروندان روسی با خرید ۱۱۹ خانه در ترکیه سومین گروه بزرگ خارجی خریدار مسکن بوده‌اند. محبوب‌ترین شهرها برای خرید خانه توسط اتباع خارجی در این بازه زمانی استانبول با ۸۱۸ خانه، آنتالیا با ۳۴۱ خانه و آنکارا با ۱۰۶ خانه بوده است.  سال قبل در مجموع ۴۰ هزار و ۸۱۲ خانه در ترکیه به خارجی‌ها فروخته شد که این رقم نسبت به سال قبل از آن، ۱۰.۳ درصد کاهش یافته است.  طبق قوانین جدید، اتباع خارجی با خرید خانه‌ای به ارزش ۲۵۰ هزار دلار و بالاتر می‌توانند شهروندی و تابعیت ترکیه را به دست آورند. از زمان تصویب این قانون، خرید خانه توسط خارجی‌ها رونق زیادی گرفته است. تامر اوزرت، مدیر گروه اوزیورتلار گفت: نوسانات بازار ارز روی بخش مسکن ترکیه هم دارای پیامدهای مثبت و هم منفی بوده اما کاهش ارزش پول ملی باعث ارزان‌تر شدن خانه پیش چشم خریداران خارجی شده است.

از سرگیری پروازهای فرانسه و پاکستان پس از ۲ ماه

محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از رفع تعلیق پروازهای فرانسه و پاکستان به ایران خبر داد و گفت: اکنون محدودیت پروازی به ۳۹ کشور همچنان وجود دارد. به گزارش ایرنا، ذیبخش اظهار کرد: براساس تصمیمات وزارت بهداشت در خصوص پروتکل‌های مراقبت بهداشتی مرزی در مسافرت‌های هوایی، کشورهای فرانسه و پاکستان از فهرست کشورهای ویژه خارج شد. وی با بیان اینکه شرایط پذیرش مسافران ورودی از کشور فرانسه ارایه گواهی معتبر و دریافت هر دو دوز واکسن کروناست، افزود: از امروز پروازها از فرانسه و پاکستان مجددا برقرار شد. ذیبخش با بیان اینکه اکنون محدودیت پروازی به ۳۹ کشور وجود دارد، تصریح کرد: پرواز از مبدا و مقصد کشورهایی که در لیست شرایط ویژه قرار دارند ممنوع بوده و کشورهایی که در لیست کشورهای پرخطر قرار دارند ملزم به انجام تست مجدد در ایران و رعایت الزامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اظهارداشت: کشورهای هند، بوتسوانی، برزیل، جمهوری چک، عراق، استونی، ایرلند، لسوتو، مالاوی، موزامبیک، اسلواکی، آفریقای جنوبی و زامبیا در لیست کشورهای با شرایط ویژه دارای گونه انگلیسی قرار دارند. همچنین کشورهای فرانسه، پاکستان، آلبانی، آندورا، بحرین، بولیوی، بوسنی و هرزگوین، کلمبیا، مصر، اکوادور، مجارستان، اردن، کوزوو، لتونی، لبنان، مالت، مولداوی، مونته نگرو، مقدونیه شمالی، سنت لوسیا، صربستان، سیشل، اسلوانی، سوئد، سوریه، تانزانیا و امارات متحده عربی در لیست کشورهای پرخطر با بروز بالای بیماری قرار دارند. ذیبخش افزود: عدم منع تردد مستلزم ارایه تست PCR منفی با اعتبار ۹۶ ساعته در مبدا و انجام تست مجدد پس از ورود به کشور برای مسافران بالای ۸سال در کشورهای پر خطر است و تردد در سایر کشورها با الزام ارایه تست PCR منفی با اعتبار ۹۶ ساعته در مبدا و انجام مراقبت‌های سندرومیک پس از ورود به کشور و انجام تست مجدد در صورت نیاز بلامانع است.

پرواز در فرودگاه‌های کشور 2 برابر شد

سیاوش امیرمکری، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: در ماه‌های فروردین و اردیبهشت 1400 کل پروازهای فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نسبت به ماه‌های مشابه سال گذشته 100 درصد افزایش یافت.

امیرمکری در گفت‌وگو با فارس با اعلام این خبر بیان کرد: فروردین و اردیبهشت امسال در مجموع 48 هزار و 735 پرواز با جابه‌جایی حدود سه میلیون و 637 هزار مسافر در فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت انجام شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته در نشست و برخاست 100 درصد و در اعزام و پذیرش مسافر 75 درصد افزایش نشان می‌دهد. امیرمکری افزود: در پروازهای داخلی فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت در فروردین و اردیبهشت 1400 نسبت به مدت مشابه سال گذشته در نشست و برخاست 100 درصد و در اعزام و پذیرش مسافر 71 درصد افزایش وجود داشته است؛ همچنین آمار پرواز و جابه‌جایی مسافر در پروازهای خارجی و بین‌المللی نیز رشد 100 درصدی را نشان می‌دهد. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران همچنین با بیان اینکه اردیبهشت امسال 23 هزار و 464 پرواز با جابه‌جایی بیش از یک میلیون و 700 هزار مسافر در فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت انجام شده است، گفت: در اردیبهشت ماه 1400 نسبت به ماه مشابه سال گذشته در نشست و برخاست 63 درصد و در اعزام و پذیرش مسافر 30 درصد افزایش وجود داشته است.

 

ارسال نظر