اجازه ساخت پارکینگ عمومی زیرسطحی به شهرداری

۱۴۰۰/۰۳/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۴۲۹
اجازه ساخت پارکینگ عمومی زیرسطحی به شهرداری

گروه راه و شهرسازی|

پارلمان شهری پایتخت به احداث پارکینگ عمومی زیرسطحی با استفاده از منابع مالی شهرداری رای داد. مساله‌ای که پیش از این شورای شهر دربرابر انجام آن مقاومت می‌کرد و آن را مغایر با حذف خودرو از مناطق مرکزی تهران قلمداد می‌کرد. دیروز اما افزون براین مصوبه، شورای شهر تهران با یک فوریت طرح اجرای توافقنامه شهرداری با آستان قدس در خصوص املاک موقوفه مخالفت کرد و در عوض به یک فوریت لایحه اصلاح مصوبه الزام شهرداری تهران به تغییر الگو و کاهش مصرف کیسه‌ها و محصولات یک‌بار مصرف پلاستیکی و جایگزین کردن مواد قابل بازیافت غیر پلاستیکی در کلیه مراکز وابسته به شهرداری تهران رای داد.

بر اساس این گزارش، اعضای شورای شهر تهران طرح الزام شهرداری به ارایه برنامه عملیاتی احداث پارکینگ عمومی در شهر تهران و پارکینگ‎های زیر سطحی با رویکرد مشارکتی را به تصویب رساندند.

دیروز در نشست علنی شورای شهر تهران، پیشنهاد خداکرمی مبنی بر اینکه توسعه و ساخت پارکینگ از منابع مالی شهرداری در مناطق مرکزی شهر شامل مناطق ۱۱، ۱۲، ۶ ممنوع شود، دوباره بررسی شد.

عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در این خصوص گفت: موضوع پارکینگ محلی به الگوی شهری استفاده از پارکینگ‌های محله‌ای اشاره دارد.

پارکینگ‎ها سه نوع هستند: مبدا مانند منزل افراد، مقصد مانند محل کار، محل تبادل وسیع سفر مانند پارک‎سوارها. اما مبحث ما پارکینگ مبدا و مقصد است و بررسی این موضوع به انجام مطالعات دقیق شهرسازی محول شده است. او ادامه داد: الگوی پارکینگ محله برای محلاتی است که دارای قطعات ریزدانه هستند چون در آنجا نمی‎توان پارکینگ ساخت. همچنین تامین پارکینگ هزینه‌های سرسام آوری به مالک تحمیل می‌کند. برای ساخت پارکینگ محله‌ای مهم‌ترین مساله زمین است و لذا فضاهای زیر سطحی را پیشنهاد کردیم.

سپس ناهید خداکرمی متذکر شد: استفاده از فضای زیرسطحی بدون توجه به عوارض آن برای محله تبعات زیادی دارد و اتومبیل‌ها را به سمت مرکز شهر می‌کشاند. اصلا توجه نمی‌شود که چه بر سر محیط زیست و منظر شهری می‌آید. از این رو، توصیه می‌کنم به این پیشنهاد رای دهید. علیخانی از جانب کمیسیون مخالف کرد و ادامه داد: نبود پارکینگ‎ها هم منجر به آلودگی هوا می‌شود چون در جست‌وجوی جای پارک سوخت بیشتری مصرف شده و آلودگی بیشتری تولید می‌شود.

 در نهایت پیشنهاد خداکرمی به رای گذاشته شد و با ۴ موافق به تصویب نرسید. سپس پیشنهاد علیخانی مبنی بر الحاق عبارت (و ضوابط مربوط به احداث پارکینگ محله‎ای) در تبصره پنج ماده دو ارایه شد. او گفت: در ماده 13 بسته محرک اقتصادی در رابطه پارکینگ ضابطه‌گذاری کردیم و این کار در چارچوب شیوه‎نامه اعلام شده انجام می‌شود. لذا این ضوابط احداث پارکینگ محله‌ای باید اضافه شود. سپس این پیشنهاد عبارتی نیز بدون مخالف تصویب شد. در نهایت کلیات طرح به رای گذاشته شد و با ۱۱ رای موافق به تصویب رسید.

     مخالفت با اجرای توافقنامه با آستان قدس 

اعضای شورای شهر تهران دیروز همچنین با یک فوریت لایحه اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت اجرای توافقنامه منعقده با آستان قدس رضوی در خصوص املاک موقوفه واقع در طرح‌های مصوب شهری موافقت نکردند. در جریان بررسی یک فوریت لایحه اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت اجرای توافقنامه منعقده با آستان قدس رضوی در خصوص املاک موقوفه واقع در طرح‌های مصوب شهری محمدزاده رییس سازمان املاک در توضیح یک فوریت این لایحه گفت: ما در دو تا سه سال اخیر چندین حکم محکومیت از سوی آستان قدس داشتیم که با این نهاد وارد مذاکره شدیم و قرار بر این شد که آستان به مدت یکسال نسبت به شهرداری اقدام حقوقی نکند. آستان هم دیگر اقدام حقوقی جدیدی انجام نداد. اما حال باید این موضوع را تعیین تکلیف کنیم. به موازات این امر آستان پروژه‌های زیادی در سطح شهر دارد و در صورت به نتیجه رسیدن این توافق پروژه‌ها نیز به مرحله اجرا می‌رسد. 

آستان قدس اعلام کرده در صورت انجام این توافق دیگر مسیر قضایی را پیگیری نمی‌کند و یک فوریت این لایحه به این دلیل است.  محمدزاده درباره محتوای لایحه نیز گفت: اوایل دهه ۷۰ پلاک ثبتی حدود ۷۰۰ هکتار پس از روال حقوقی در سال ۷۷ به آستان قدس بازگردانده شد و در زمان آقای کرباسچی توافقی با آستان انجام شد و در دوره‌های بعدی پروژه‌های جدیدی به آستان اضافه شد. به‌طور کلی ما توافق کردیم که آستان در املاکی که قبل از تاریخ وقف بوده دخالتی نداشته باشد اما درباره ۳۰ مورد پس از سند‌دار شدن آستان، ارزیابی مجموعه شهرداری حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بود و براساس توافق با آستان این رقم به ۲,۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسید و همچنین ما تا ۵۰ سال آینده اجاره پرداخت نخواهیم کرد. این رقم زمانی از مسیر قضایی به مراتب بیشتر است. البته این موضوع بار مالی آنی هم برای ما ندارد.  در ادامه سید محمود میرلوحی در مخالفت با یک فوریت این لایحه گفت: باید از شهرداری تهران تشکر کرد که تلاش می‌کنند گره‌های ما با سازمان‌ها مختلف حل شود ولی لازم می‌دانم به این نکته توجه کنیم اگر شهرداری تهران رویکرد خود را اصلاح نکند و با طرف‌ها جدی گفت‌وگو نکند، منافع شهر تامین نمی‌شود. شهرداری می‌گوید 160 هکتار در اختیار ماست همه اینها خیابان است. اگر ارزش دارد به دلیل همین هزینه‌هایی است که شهرداری انجام داده است. ذهنیت باید عوض شود. کمیسیون باید بایستد و رقم 2500 میلیارد را به 250 میلیارد کاهش دهد. این سازمان‌ها باید عرضه عمومی را ایجاد کنند حس طلبکاری را بدهکاری به شهر تبدیل کنند. این املاک باید به پارک، بیمارستان و غیره تبدیل شود. در ادامه احمد مسجد جامعی نیز در مخالفت با یک فوریت گفت: این موضوع در این شرایط چه ضرورتی دارد .اگر یک فوریت نباشد بعدها می‌توانند درباره آن تصمیم بگیرند.ما محدودیت در مورد وقف‌ها رداریم. این موضوع پیچیده است و به دقت باید بررسی شود. در ادامه یک فوریت این لایحه به رای گذاشته شد و با 6 رای موافق یک فوریت تصویب نشد و قرار بر این شد تا به صورت عادی بررسی شود.

     الزام شهرداری به کاهش مصرف کیسه

بر اساس این گزارش، لایحه شهردار تهران در خصوص اصلاح مصوبه الزام شهرداری تهران به تغییر الگو و کاهش مصرف کیسه‌ها و محصولات یک‌بار مصرف پلاستیکی و جایگزین کردن مواد قابل بازیافت غیر پلاستیکی در کلیه مراکز وابسته به شهرداری تهران در سیصد و دومین جلسه شورا مورد بررسی اعضا قرار گرفت.

ناهید خداکرمی در این خصوص اظهار کرد: در دنیا بیش از 3.5 میلیون تن زباله تولید می‎شود که سهم ایران 40 هزار تن است و این زباله‎ها تجزیه‎پذیر نیستند و 200 نوع ماده شیمیایی نیز در کیسه‎های پلاستیکی وجود دارد که سرطان‎زا است و بر باروری و سقط جنین و آسیب‌های روانی و کلیوی موثر هستند. خداکرمی در تشریح این لایحه اظهار کرد: ماده واحده آن در راستای بندهای دوم، پنجم، هجدهم و هشتادم قانون شوراها درمورد الزام شهرداری تهران به ایجاد نظام مدیریت محیط زیستی مصوب سال 86 است و هدف آن ایجاد حوزه‎های تولیدی و توزیعی در سطح شهر تهران، پیشگیری از اثرات کوتاه‌مدت و بلندمدت پلاستیک و تغییر الگوی مصرف و جایگزینی تدریجی با انواع قابل بازیافت غیر پلاستیکی و فرهنگ‎سازی عمومی است. شهرداری تهران موظف به حمایت از سرمایه‌گذاری و تولید و توزیع و مصرف پاکت‌ها وکیسه‌ها و ظروف قابل بازیافت و غیر پلاستیکی است. همچنین تاکید شده است: کلیه مراکز وابسته به شهرداری تهران، از جمله بازارها و فروشگاه‎ها و... سایر بخش‎های وابسته مانند ادارات از کیسه‎ها و بسته‎بندی قابل بازیافت استفاده کنند. در نهایت، کلیات لایحه به رای گذاشته شد و با ۱۲ رای موافق به تصویب رسید.

     سرنوشت توافقات فاقد پروانه ساختمانی 

در منطقه 22

اعضای شورا با یک فوریت لایحه شهردار تهران همچنین در خصوص الحاق پرونده‎های توافقات فاقد پرونده ساختمانی به لیست پیوست (د) مصوبه طرح تفصیلی ویژه منطقه 22 موافقت کردند. عبدالرضا گلپایگانی در این خصوص گفت: متقاضیانی بودند که 70 درصد زمین خود را به شهرسازی داده بودند و توافق کرده بودند که در 30 درصد باقی مانده ساختمان بسازند، اما برای ایشان پروانه صادر نشده است.  او افزود: دو فوریت آن به خاطر فشار تعاونی‎های مسکن بر شهرداری منطقه و تجمع ایشان است. یک فوریت این لایحه به رای گذاشته شد و با ۱۴ رای موافق به تصویب رسید.


 

ارسال نظر