ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۳۴۱

هشدار درباره احتمال حذف ایران از ترانزیت منطقه قفقاز

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی نسبت به تلاش مثلث جمهوری آذربایجان، ترکیه و رژیم صهیونیستی برای حذف ایران از ترانزیت منطقه قفقاز هشدار داد.به گزارش مهر، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی درباره آثار جنگ ارمنستان و آذربایجان (جنگ قره‌باغ) بر ایران اعلام کرد: «افزایش بازیگری ترکیه، رقیب منطقه‌ای ایران و رژیم صهیونیستی، مهم‌ترین دشمن جمهوری اسلامی ایران در منطقه قفقاز جنوبی، آثار سوء آشکاری بر منافع و امنیت ملی کشور دارد.اما در کنار این دو عامل، باید به توافق ۹‌بندی توجه کرد که روسیه طراح آن بوده و دو طرف را وادار به قبول آن کرد.گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌افزاید: در این توافق برخی نکات گنجانده شده است که می‌تواند آثاری فراتر از روابط دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای منطقه داشته باشد. یکی از این موارد، آخرین بند توافق و اشاره‌ای مبهم به بازگشایی خطوط مواصلاتی بین جمهوری آذربایجان، ارمنستان و منطقه نخجوان است.این گزارش درباره یکی از بندهای توافق آذربایجان و ارمنستان می‌گوید: «طرف آذربایجانی برداشتی حداکثری از بند ۹ توافقنامه انتهای جنگ با ارمنستان داشته و قصد دارد تا کریدوری از سرزمین اصلی آذربایجان با گذر از خاک ارمنستان به سمت نخجوان ایجاد کند.به احتمال بسیار زیاد ترکیه در پشت این خواسته قرار دارد و شاید در حقیقت، خواسته ترکیه باشد که از زبان مقام‌های جمهوری آذربایجان بیان شده است؛ چون عملیاتی شدن این مسیر کمک شایانی به هدف منطقه‌ای ترک‌ها در ایجاد ترکستان بزرگ خواهد بود.»در گزارش مذکور آمده: «در صورتی که کریدور مورد نظر ترکیه از سرزمین جمهوری آذربایجان به نخجوان ایجاد شود، بی‌تردید ترکیه این مسیر را به شاهراه اصلی انتقال و ترانزیت کالا و انرژی تبدیل خواهد کرد و موفق خواهد شد تا مرز ایران با ارمنستان را در عمل به منطقه‌ای بی‌خاصیت تبدیل کند.این مسیر گام مهمی در ایجاد رویای ترکستان بزرگ و اتصال زمینی ترکیه به کشورهای ترک زبان آسیای مرکزی خواهد شد که یکی از پیامدهای آن کنار گذاشته شدن ایران از معادلات انتقال و ترانزیت کالا، انرژی و داده منطقه آسیای مرکزی و قفقاز است.»بازوی پژوهشی مجلس به نمایندگان خانه ملت پیشنهاد داده تا اقدام‌های زیر در دستور کار قرار گیرد و از بخش‌های اجرایی نیز عملیاتی شدن آنها را پیگیری کند: 

۱. تکمیل هرچه سریع‌تر مسیر ترانزیتی (کریدور) شمال-جنوب که مدت‌هاست باقی مانده و همچنین مسیر (کریدور) شرق به غرب

۲. افزایش مسیرهای مواصلاتی و ترانزیتی با جمهوری آذربایجان، به ویژه در مناطق تازه آزاد شده مانند خداآفرین تا بخش‌هایی از نیازهای آذربایجان پوشش داده شود

۳. تسهیل در مبادلات بین دو بخش از سرزمین جمهوری آذربایجان با نخجوان از مسیر جمهوری اسلامی ایران با تسهیل در مقررات مربوط

۴. تکمیل و تعمیر جاده مرزی بین جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان که بخش اندکی از این مسیر در داخل ایران باقی مانده و می‌توان با کمک به راه‌اندازی آن در ارمنستان، هم به اقتصاد خارجی کشور یاری رساند و هم به‌طور طبیعی، انتظار افزایش مداخله ایران در درگیری‌های آذربایجان و ارمنستان را در این منطقه داشت.

هوای شرق کشور خنک و مناطق غربی گرم می‌شود

کبری رفیعی، کارشناس سازمان هواشناسی گفت: از روز سه‌شنبه مناطق شرقی و جنوب شرقی کشور با کاهش دما مواجه می‌شوند، اما در شمال غرب، غرب و جنوب غرب دما ۶ درجه گرم خواهد شد.رفیعی درباره وضعیت جوی اکنون کشور به ایرنا اظهار کرد: تا پایان هفته آسمانی صاف، آفتابی و آرام در اغلب نقاط کشور حاکم است و در این مدت وزش باد شدید و باران پراکنده را در مناطقی از سیستان و بلوچستان و ارتفاعات جنوب کرمان و شرق هرمزگان پیش بینی می‌کنیم. وی افزود: در مناطقی از شرق کشور از جمله زابل، خوزستان، ایلام و بوشهر، وزش باد شدید پیش بینی می‌شود که باعث گرد و خاک و غبار آلود شدن هوا می‌شود. فردا در شرق خزر انتظار بارش پراکنده خواهیم داشت. همچنین آب‌های خلیج فارس و دریای عمان تا پایان هفته مواج است.

 

ارسال نظر