مسابقه بی‌پایان شفافیت در شهرداری

۱۴۰۰/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۲۶۰
مسابقه  بی‌پایان  شفافیت  در  شهرداری

گروه راه و شهرسازی|

دوره پنجم شورای شهر تهران آخرین هفته‌های کاری خود را سپری می‌کند. در این حال، مرور فعالیت 4 ساله این شورا، چالش‌ها و چشم‌اندازهای فراروی مدیریت شهری در دوره بعدی را ترسیم می‌کند. برخی از اعضای شورای شهر سال‌های رفته را مرور کرده‌اند و به روزهای آینده اندیشیده‌اند. روزهایی که ساخت و ساز در باغ‌های باقیمانده تهران متوقف شد و حدود 3000 ملک شهرداری واگذار شده به غیر، شناسایی و تعیین تکلیف شد؛ و روزهای سخت کرونایی و تحریمی که توان مالی شهر را به اضمحلال برده بود، اما با اعمال یک رژیم ریاضتی و با صرفه‌جویی 42 درصدی، عبور از این تنگنا نیز ممکن شد. در این میان، دغدغه حفظ و تداوم سیاست‌گذاری‌های مثبت 4 ساله گذشته حالا به خواسته اعضای شورای شهر تبدیل شده است. سیاست‌هایی همچون شفافیت، احتراز از شهرفروشی و ... در همین چهارچوب، مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران بر لزوم تشکیل دیوان محاسبات شهری به عنوان یکی از اولویت‌های شورای شهر تهران در دوره ششم تاکید کرد و گفت: قطعا شفافیت مسابقه‌ای بدون پایان است و این موضوع باید در شورای بعدی نیز پیگیری شود. فراهانی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح اولویت‌های شهر تهران که باید شورای دوره ششم نسبت به حل و فصل آن اقدام کند، گفت: مساله آلودگی هوا و ترافیک مساله حاد شهر تهران محسوب می‌شود که ۸۰ درصد نظرسنجی‌ها از گذشته این دو موضوع را به عنوان مهم‌ترین چالش‌های شهر تهران ارزیابی کردند. او در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه چه اقدامی از شورای پنجم باقی مانده که در ورود به شورای ششم به عنوان اولویت توسط وی پیگیری خواهد شد، گفت: چندین کار در شورا هست که نیازمند پیگیری است که از جمله آن می‌توان به تشکیل دیوان محاسبات شهری به عنوان یکی از مهم‌ترین کارها اشاره کرد که باید حتما در شورای بعدی دنبال شود. وی ادامه داد: مساله مکانیزه کردن همه فرایندهای شهرداری و آنلاین کردن آنها از جمله دیگر کارهایی است که باقی مانده؛ البته بخشی از آن انجام شده و بخش دیگر باید انجام شود تا تماس شهروندان با شهرداری یا به صفر یا به حداقل خود برسد. وی تاکید کرد: بحث مکانیزه کردن کارهای مربوط به نظارت مالی و نظارت مالی بعد خرج و حسابرسی‌ها از جمله دیگر کارهایی است که باید در شورای ششم تداوم پیدا کند.

     خبری از املاک نجومی و باغ‌کشی نبود

در این حال، الهام فخاری، نایب‌رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: در شورای شهر پنجم سخنی از املاک نجومی، باغ کشی و ماجراهایی از این دست شنیده نشد. فخاری در همایش انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای انتخابات شورای شهر ششم که پنجشنبه شب با حضور علیرضا محجوب، محسن هاشمی و تعدادی از اعضای فعلی و نامزدهای انتخابات شورای شهر تهران در باشگاه ورزشی دارایی در تهرانپارس برگزار شد، گفت: در چهار سال گذشته، شهر تهران کم‌هزینه اداره شد. این اتفاق نمی‌افتاد مگر با سختگیری‌های شورای شهر، سختگیری‌ها و نظارت جنای آقای مهندس هاشمی، آقای رسولی و همکارانی چون آقای سالاری، آقای حبیب‌زاده، آقای علیخانی، آقای فراهانی و همه عزیزان شورا؛ زنان و مردانی که به عهدشان با شما وفا کردند و پایبند ماندند. فخاری با تاکید بر اینکه مردم تهران در این چهار سال سخنی از املاک نجومی و ماجراهایی از این دست نشنیدید. ادامه داد: شورای شهر پنجم جمع متعهد به امانت‌داری بودند. حال در شرایط فعلی که مردم خسته و دچار مشکلات زیادی هستند، آیا ما دوباره می‌خواهیم به شهر فروشی برگردیم؟ آیا دوباره باغ‌کشی؟ آیا دوباره بذل و بخشش املاک و اموال مردم به دوستان خاص؟ آیا دوباره جلسات غیرعلنی؟ 

افشین حبیب‌زاده، رییس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران نیز جلوگیری از نابودی باغات و بازگشت املاک واگذار شده به مردم را دو دستاورد مهم شورای شهر پنجم اعلام کرد. حبیب‌زاده نیز در این همایش گفت: حدود چهار پنجم باغات تهران در سال‌های اخیر و به خصوص ۱۴ سال گذشته از بین رفته بود و تنها یک‌پنجم باغات باقی مانده بود. اولین کاری که کردیم این بود که توقف صدور پروانه ساخت و ساز در باغات متوقف شود. البته مقاومت‌هایی در این زمینه صورت گرفت و اصرارهای زیادی شد که صدور مجوز به همان ترتیب گذشته ادامه پیدا کند، اما ما اجازه تخریب باغات را ندادیم و مقاومت کردیم. حبیب‌زاده ادامه داد: در گذشته ۳۰ درصد سطح اشغال مجوز مربوط به ساخت و ساز در باغات را به ۴۵ درصد افزایش می‌دادند و در طبقه منفی یک که ریشه درخت در آن بود، ۸۰ درصد سطح اشغال داده بودند. معلوم نبود درخت درکجا باید ریشه کند و همین موضوع باعث نابودی باغات تهران شده بود. ما با این روند مخالفت کردیم و از شهرداری خواستیم لایحه جدیدی ارایه دهد که محقق شد.

     600 ملک را پس گرفتیم

او با اشاره به موضوع املاک واگذار شده در دوره قبلی شهرداری تهران گفت: در مورد املاک وعده دادیم و به محض ورود به آن پرداختیم. در بررسی‌ها فهمیدیم که بخش قابل توجهی از املاک شهرداری به غیر واگذار شده است. آماری را جمع‌آوری کردیم و متوجه شدیم بیش از ۳۰۰۰ ملک واگذار شده بود که حدود ۲۰۰۰ ملک به بخش‌های مختلف شهرداری و بیش از ۱۰۰۰ ملک به اقشار غیر واگذار شده بود. از تعداد بیش از ۱۰۰۰ ملک واگذار شده به غیر، حدود ۹۰۰ ملک در غیر از موردی که به آنها واگذار شده بود، مورد استفاده قرار گرفته بود که این یک تخلف آشکار است.  وی با بیان اینکه املاک واگذار شده، عمدتا هم املاک بزرگی بودند، گفت: از این ۹۰۰ ملک، حدود ۶۰۰ ملک را پس گرفتیم و به شهرداری برگرداندیم و برای ۳۰۰ ملک هم حکم قانونی گرفتیم و تا قبل از پایان دوره پنجم آن ۳۰۰ ملک را هم بر می‌گردانیم.

    آبروی کشور را حفظ کردیم

حسن رسولی، خزانه‌دار شورای شهر تهران نیز در این همایش با تشریح وضعیت آغاز دوره مدیریت شهری پنجم گفت: شهر را طوری اداره کردیم که آبروی کشور حفظ شود.رسولی با اشاره به دو عامل اثر گذار تحریم و کرونا بر مناسبات مالی شهرداری تهران، گفت: ما در شورای شهر با اتخاذ سیاست‌های ریاضتی و صرفه جویی به گونه‌ای عمل کردیم که آبروی تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران به خطر نیفتد. ما با ۴۲ درصد صرفه‌جویی سعی کردیم و به بدهی‌های شهر اضافه را نکنیم بلکه دو هزار میلیارد را هم پرداخت کردیم ودر این میان هیچ یک از مسوولان و دستگاه‌های کشور به ما کمک نکرد.

    ماجرای انتخاب شهردار برای تهران

وی به ماجرای انتخاب نجفی برای شهرداری تهران پرداخت و گفت: افراد مختلفی برای شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفتند. آقایان نجفی، بیطرف، آخوندی، جهانگیری و ... و درنهایت ما فردی را انتخاب کردیم که سابقه وزارت، معاونت رییس‌جمهوری و شش سال حضور در شورای شهر را در کارنامه داشت، به نظرم ما انتخاب صحیحی کردیم. اما آقای نجفی وارد دامی شد و دیگران هم ایشان را هل دادند و آن اتفاقات رخ داد.عضو شورای شهر تهران ادامه داد: شهردار دوم ما با عدم وفای به عهد مجلس دهم که با سرمایه اصلاحات روی کار آمده بود، وارد مسیر دیگری شد و از ما گرفته شد. در عین حال ما ۲۱ عضو شورای شهر طبق قولی که به مردم داده بودیم با هم ماندیم و حتی آقای هاشمی هم برحسب این قول و قرار همچنان با ما ماندند و شهردار نشدند.

    پول‌پاشی در دوره قبل شهرداری

وی در بخش دیگری ازسخنان خود گفت: ما پس از ۱۴ سال وضعیتی را تحویل گرفتیم که سه انتخابات ریاست‌جمهوری با پول مردم هزینه شده بود. آقای احمدی‌نژاد با پول پاشی در هیات‌های مذهبی از جیب مردم از بهشت به پاستور رفت. آقای قالیباف دو دوره تمرین کردند و انتخاب نشدند. ما قول دادیم که در شهرداری نظم و انضباط را برقرار خواهیم کرد و اجازه ندادیم از حق الناس بهره‌برداری تبلیغاتی شود. به‌طوری که در انتخابات اسفند ۹۸ و در انتخابات ریاست‌جمهوری دیگر اسمی ازشهرداری تهران و اموال مردم در انتخابات مطرح نشد. 

 

ارسال نظر