موتور ساخت و ساز روشن شد

۱۴۰۰/۰۳/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۱۹۴
موتور ساخت و ساز  روشن شد

گروه راه و شهرسازی|

آنگونه که مدیران فعال در عرصه ساختمان اعلام کرده‌اند، میزان فعالیت‌های ساختمانی اعم از تولید و ارایه خدمات در اردیبهشت سال جاری نسبت به ماه قبل از آن افزایش یافته است. به گونه‌ای که شاخص میزان فعالیت‌های انجام شده از رقم 40.5 در فروردین 1400 به 57.14 در اردیبهشت ماه سال جاری رسیده است. در این حال، عدد شامخ کل در اردیبهشت ماه سال جاری نیز با رقم 57.14 نسبت به فروردین ماه (40.5) افزایش محسوسی داشته است که نشان‌دهنده افزایش میزان فعالیت‌های کسب و کار ارزیابی می‌شود. در این حال، شاخص «انتظارات تولید در ماه آینده» با رقم 58.24 نسبت به ماه قبل (61.5) کمی کاهش یافت که انتظار کاهش سرعت بهبود فعالیت‌های ساختمانی در خرداد نسبت به اردیبهشت ماه را نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق تعاون ایران، با استناد به مجموع اظهارات فعالان ساختمانی، عدد شامخ ساختمان اردیبهشت ماه نسبت به ماه گذشته افزایش یافت. با از سرگیری بسیاری از فعالیت‌ها در اردیبهشت، شاخص‌های میزان سفارشات جدید، سرعت انجام سفارشات، میزان مواد اولیه و تجهیزات خریداری شده و میزان به‌کارگیری نیروی انسانی افزایش یافتند. با توجه به ثبات نسبی نرخ ارز، شاخص قیمت خرید مواداولیه اندکی کاهش یافت هرچند قیمت مواد اولیه داخلی کمی افزایش یافت. شاخص‌های میزان کارهای معوق و میزان صادرات  نیز اندکی افزایش یافتند. رقم شاخص قیمت فروش هم اندکی در جهت افزایش پیش رفت . شاخص میزان مصرف حامل‌های انرژی نیز افزایش یافت. شاخص میزان فروش نیز نسبت به ماه گذشته بیشتر شد.

شاخص انتظار بهبود فعالیت‌های کسب و کاردر بین فعالان بخش ساختمان کاهش یافت اما همچنان با جای‌گیری در بالای عدد ۵۰، انتظار بهبود در خرداد را نشان می‌دهد. شایان ذکر است که بسیاری از فعالان اقتصادی پیش بینی وضعیت فعالیت‌های کسب و کار خود در ماه‌های آینده را منوط به نتیجه انتخابات پیش رو می‌دانند.در طرح شامخ، از پاسخ‌دهندگان خواسته می‌شود به 12 پرسش مطرح شده در قالب سه معیار وضعیت نسبت به ماه پیش (بهتر شده، بدتر شده یا تغییری نکرده است) پاسخ دهند. در صورت انتخاب گزینه بیشتر از ماه قبل: عدد 1، گزینه بدون تغییر: عدد 0.5 و گزینه کمتر از ماه قبل: عدد صفر برای آن پرسش ثبت می‌شود. مجموع حاصل ضرب درصد پاسخگویان به هر یک از گزینه‌های در عدد همان گزینه، مبین عدد شامخ درآن پرسش است. در نهایت، معیار سنجش این شاخص عددی بین صفر و 100 است که به ترتیب به معنای آن است که 100 درصد پاسخگویان گزینه «بدتر شده است» و «بهتر شده است» را انتخاب کرده‌اند. عدد 50 نشان‌دهنده عدم تغییر وضعیت نسبت به ماه قبل، بالای 50 نشانه بهبود وضعیت نسبت به ماه قبل و زیر 50 به معنای بدتر شدن وضعیت نسبت به ماه قبل است.صنعت ساختمان براساس استاندارد بین‌المللی طبقه‌بندی کلیه فعالیت‌های اقتصادی (ISIC)، به سه گروه اصلی ساخت بنا، مهندسی عمران و فعالیت‌های ساخت و ساز تخصصی ساختمان دسته‌بندی می‌شود. در یک تقسیم‌بندی دیگر، بخش ساختمان شامل دو بخش کلی مسکونی و غیرمسکونی (تجاری و عمرانی) است.

به گزارش «تعادل»، آنگونه که بانک مرکزی تحولات بازار مسکن تهران طی اردیبهشت ماه سال جاری را روایت کرده است، در این ماه، قیمت هر متر مربع واحد مسکونی با 526 هزار تومان افت (معادل 1.8 درصد) نسبت به قیمت فروردین ماه سال جاری، به 28 میلیون و 796 هزار تومان نزول کرده است. این شاخص در نخستین ماه سال جاری نیز با 3.1 درصد (حدود یک میلیون تومان) ریزش نسبت به اسفند 99 رکورد هر متر مربع 29 میلیون و 322 هزار تومان را ثبت کرده بود. اما واقعیت حاکم بر بازار مسکن طی دو ماهه نخست بهار سال جاری فراتر از این است و در صورت، تعدیل تورم ماهانه مسکن با تورم عمومی در فروردین و اردیبهشت به ترتیب نرخ واقعی تورم مسکن با منفی 5.8 واحد درصد و منفی 2.5 واحد درصد آشکار می‌شود. به عبارت دیگر، در دو ماه مورد اشاره، فراتر از کاهش قیمت اسمی مسکن، شاهد کاهش واقعی قیمت مسکن به میزان 8.3 درصد نیز بوده‌ایم. مساله‌ای که امیدواری نسبت به تحقق برخی پیش بینی‌ها از تخلیه 30 درصدی حباب مسکن در سال جاری را فزونی می‌بخشد.آنگونه که بانک مرکزی تحولات بازار مسکن تهران طی اردیبهشت را گزارش کرده، در این ماه فقط 3938 فقره معامله انجام شده است. مساله‌ای که نه تنها طی اردیبهشت ماه‌های 8 سال گذشته بی‌سابقه است که طی 96 ماه گذشته نیز کم سابقه است. بررسی‌های «تعادل» نشان می‌دهد، تفاوت میان تعداد معاملات ملکی در اردیبهشت سال جاری نسبت به اردیبهشت سال 93 حدود 21 هزار فقره است. اگر چه، بازار مسکن طی سال‌های 92 تا زمستان 96 در فاز رکود معاملاتی قرار داشت، اما همواره ماه‌های اردیبهشت در سال‌های مورد اشاره، در زمره پر معامله‌ترین ماه‌های همان سال‌ها محسوب می‌شدند و تنها در مواردی استثنایی، تعداد معاملات در دومین ماه سال از سایر ماه‌های همان سال، مانند اردیبهشت 98 (با بیش از 12 هزار فقره معامله) نسبت به بهمن همان سال (با بیش از 13 هزار فقره معامله) عقب مانده است.  در این حال، بررسی‌های «تعادل» نشان می‌دهد، روند معاملات مسکن طی اردیبهشت ماه‌های 8 سال گذشته، در مجموع نزولی بوده است. با این حال، بیشترین افت تعداد معاملات در اردیبهشت ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل با منفی 65.2 درصد در اردیبهشت ماه سال جاری ثبت شده است. دومین افت قابل توجه تعداد معاملات اما در اردیبهشت سال 94 با منفی 41 درصد رقم خورده است. سومین مورد اما با منفی 36.5 درصد در اردیبهشت سال 98 گزارش شده است.

Taadol-05-2

ارسال نظر