ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۳/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۱۰۷

معلولیت دایم ۲۷۰۰۰ انسان در تصادفات ۹۹ 

ناصر رزاق منش، مدیر‌عامل جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های کشور گفت: جای خالی برنامه‌های کاهش آسیب‌های انسانی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از سوانح رانندگی در تقویم برنامه‌ای نامزدهای ریاست‌جمهوری وجود دارد که امیدواریم به این موضوع توجه ویژه داشته باشند. رزاق منش در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: در سال گذشته با وجود کاهش نسبی سفرهای هم‌وطنان به جهت یکه تازی بیماری کرونا در کشور، متاسفانه آمارهای سوانح رانندگی و از دست رفتن سرمایه‌های ارزشمند انسانی و اجتماعی و پیامدهای ناشی از آن نگران‌کننده بوده و همچنان این دغدغه حاکم است.

مدیرعامل جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های کشور از جمله مسائل بسیار مهم اجتماعی نگران‌کننده در کشورمان که هر ساعت و هر روز موجب از دست رفتن یا صدمات جبران‌ناپذیر به حیات، این امانت الهی و منابع ارزشمند انسانی بوده و آسیب‌های پنهان و آشکار اجتماعی، اقتصادی بر پیکره جامعه وارد می‌کند را سوانح رانندگی برشمرد. وی بیان کرد: فقط در سال گذشته با وجود کاهش مسافرت‌ها بین شهری و درون شهری به جهت شرایط حاکم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی با عرض تاسف، قریب به 15 هزار و 400 نفر از هموطنان از گروه‌ها و طبقات مختلف اجتماعی جان خود را از دست دادند. مدیر‌عامل جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های کشور اضافه کرد: در سال 99 بالغ بر 270 هزار نفر نیز در سوانح رانندگی مجروح و مصدوم شدند که حدود 10 درصد از آنان تا پایان عمر معلول و از کار افتاده شده‌اند. رزاق منش ادامه داد: باید اذعان داشت در طی سال‌های متمادی تعداد بی‌شماری از آحاد جامعه به لحاظ از دست دادن سرپرستان و نان آوران خانواده یا از دست دادن توان کار خود ناشی از اینگونه سوانح دچار تنگناهای مالی شده و به سمت فقر و آسیب­‌های اجتماعی سوق داده شده و می‌شوند که مجموعاً هزینه‌های سرسام آوری را به جامعه تحمیل می‌کند. مدیرعامل جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های کشور مساله قربانیان سوانح رانندگی و از بین رفتن حداقل 4 درصد از درآمد ناخالص ملی که سال‌های طولانی است که در کشورمان به بحرانی جدی تبدیل شده را یک موضوع حائز اهمیت دانست و بر مخاطره‌انگیز بودن وضعیت این بخش باوجود روند کاهشی تصادفات به واسطه تلاش‌های سازمان‌ها و نهادهای راهبر و نقش مردم در سال‌های اخیر، همچنین ثبت جایگاه نامناسب کشور در رتبه بندی‌های مربوط به تصادفات درسطح بین‌المللی، تاکید کرد.

جریمه‌های سنگین‌تر درانتظار تکرار تخلف ایرلاین‌ها

در شرایطی که برخی از ایرلاین‌ها با وجود برخورد و جریمه بازهم تخلفات کرونایی خود را تکرار می‌کنند، مسوولان سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کردند که تکلیف این ایرلاین‌ها به زودی مشخص شده و جرایم سنگین‌تری برای آنها در نظر گرفته شده است. به گزارش ایسنا، از نیمه سال گذشته پروتکل‌های بهداشتی سختگیرانه‌تری برای بخش‌های مختلف اقتصادی و صنایع تصویب و به آنها اعلام شد. در حوزه پروازهای مسافری نیز ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب کرد که ایرلاین‌های داخلی ضمن رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی گذشته از ابتدای مهر ماه سال گذشته موظف هستند که محدودیت پذیرش ۶۰ درصدی مسافر را در همه پروازهای داخلی در راستای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت کنند اما در این مدت برخی از ایرلاین‌ها نسبت به اجرای این پروتکل بی‌توجهی کرده و بارها مردم کلیپ‌هایی را در فضای مجازی منتشر کردند که نشان می‌داد خبری از رعایت این محدودیت کرونایی نیست و کابین پرواز پر از مسافر شده است. حالا و با وجود اینکه اعتراض ایرلاین‌ها برای لغو این پروتکل به جایی نرسیده است، مسوولان سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کردند که همه پروتکل‌های بهداشتی تا زمانی که متولیان آن یعنی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی مقابله با کرونا تشخیص دهد برای همه ایرلاین‌های داخلی  لازم الاجراست و در این راستا نظارت را برای اجرای صحیح آنها تشدید خواهند کرد و با متخلفان برخورد جدی خواهد شد. البته در این میان برخی ایرلاین‌ها بارها و بارها این تخلفات را تکرار کرده‌اند و گویا از برخورد و جریمه اعمال شده درسی نگرفتند. تورج دهقان زنگنه رییس سازمان هواپیمایی کشوری اخیرا در این باره گفت: تا زمانی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضروری بداند، همه پروتکل‌های بهداشتی از جمله اعمال محدودیت ۶۰ درصدی پذیرش مسافر در پروازهای داخلی رعایت خواهد شد. وی افزود: شرایط و وضعیت کشور را از نظر بهداشتی و درمانی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشخص می‌کند و بنابراین شرکت‌های هواپیمایی و صنعت هوانوردی ملزم هستند تا زمانی که کشور از نظر شیوع ویروس کرونا به وضعیت تعادلی نرسیده و متولیان بهداشت کشور تشخیص بدهند، همه پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده رعایت خواهد شد. رییس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: مسلما سلامت مردم در اولویت همه است و بنابراین شرکت‌های هواپیمایی باید پروتکل‌های بهداشتی از جمله محدودیت ۶۰ درصدی پذیرش مسافر را رعایت کنند. زنگنه در پاسخ به اینکه با ایرلاین‌هایی که تخلفات کرونایی‌شان را تکرار کرده و محدودیت ۶۰ درصدی پذیرش مسافر را رعایت نمی‌کنند چه برخوردی خواهد شد؟ تاکید کرد: در گذشته جرایم بسیاری برای شرکت‌های هواپیمایی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کردند در نظر می‌گرفتیم و به عنوان مثال مسیرهای پروازی‌شان را لغو می‌کردیم اما با توجه به اینکه برخی شرکت‌های هواپیمایی، تخلفاتشان در این زمینه مانند پذیرش مسافر بالاتر از سقف تعیین شده را تکرار کردند، جرایم‌شان را سنگین‌تر خواهیم کرد. در جلسه‌های پیش رو در کمیته هوانوردی در سازمان هواپیمایی کشوری درصددیم تا جرایم دیگری برای این شرکت‌ها در نظر بگیریم و به زودی آن را اعلام خواهیم کرد.

 

ارسال نظر