در شهر

۱۴۰۰/۰۳/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۰۷۶
در شهر

وضعیت بحرانی آلودگی صوتی در شهرها

حسین شهیدزاده، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اعلام اینکه وضعیت آلودگی صوتی در محیط‌های شهری بحرانی است، گفت: آلودگی صوتی ناشی از وسایل نقلیه موتوری، فعالیت‌های ساختمانی و عملیات عمرانی از عمده‌ترین دلایل آلودگی صوتی در شهرها هستند. به گزارش ایسنا، حسین شهیدزاده با استناد به نتایج بررسی تراز صوتی ایستگاه‌های ثابت سنجش صوت در تهران گفت: میانگین تراز صوتی برای تمامی ایستگاه‌ها در دو دوره زمانی روز و شب برحسب ساعت‌های مختلف شبانه‌روز در سال ۹۹، از حد استاندارد کاربری تجاری و مسکونی به عنوان کاربری غالب ایستگاه‌های ثابت سنجش صوت بالاتر بوده است. وی با اشاره به اینکه استاندارد آلودگی صوتی در ساعات شب، ۱۰ دسی‌بل آرام‌تر و کم سر و صداتر از ساعات روز است، اظهار کرد: بر اساس نتایج اندازه‌گیری‌ آلودگی صوتی تهران در سال ۹۹، میزان تراز صدای روز و شب در این کلان‌شهر خیلی به هم نزدیک است که این موضوع نشان می‌دهد شدت آلودگی صوتی در دوره زمانی شب، نسبت به دوره زمانی روز بیشتر است. شهیدزاده با بیان اینکه آلودگی صوتی یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های محیط زیستی است که سلامتی انسان را در ابعاد مختلف به خطر می‌اندازد، تصریح کرد: از جمله اثرات آلودگی صوتی بر انسان، کاهش تمرکز، اختلال در یادگیری و اضطراب است. ضمن اینکه افزایش ضربان قلب و فشار خون و زخم معده و روده نیز از آثار بلندمدت آلودگی صوتی بر سلامت انسان است. وی درباره راهکارهای کاهش آلودگی صوتی توضیح داد: یکی از شناخته‌شده‌ترین راهکارها برای کنترل آلودگی صوتی، نصب دیوارهای صوتی در بزرگراه‌ها و در مجاورت مکان‌هایی با کاربری‌های حساس به صداست که سبب کاهش آلودگی صوتی می‌شوند. شهیدزاده با اشاره به اینکه نوع متحرک دیوارهای صوتی می‌تواند برای کاهش سر و صدای ناشی از تجهیزات ساختمانی و اقدامات عمرانی مورد استفاده قرار گیرد، اظهار کرد: این نوع دیوارها به‌راحتی قابل نصب و جابه‌جایی هستند و می‌توانند به عنوان یکی از ملزومات فعالیت‌های ساختمانی و عملیات عمرانی با یک‌بار خرید توسط پیمانکاردر پروژه‌های متعدد استفاده شوند. وی با بیان اینکه اگر ساختمان‌های با کاربری حساس به صدا در مجاورت آلودگی‌های صوتی ناشی از تردد خودروها، حرکت قطارها و پرواز هواپیماها قرار داشته باشند، رعایت مبحث ۱۸ مقررات ملی ساختمان به منظور دریافت صدای استاندارد در مورد آنها ضروری است، تصریح کرد: برای مثال در اینگونه ساختمان‌ها، جانمایی مناسب اتاق‌ها و استفاده از پنجره‌های چند جداره، پرده‌های آکوستیک و مصالح مناسب دارای اهمیت بالایی است. شهیدزاده اهمیت و ضرورت آموزش و افزایش سطح آگاهی و شناخت جامعه در مورد آلودگی صوتی و دلایل و عوامل آن را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: عدم استفاده از بوق به عنوان یکی از عوامل آلودگی صوتی تهران، عدم کارکرد درجای خودرو، مراجعه به‌موقع به مراکز معاینه فنی خودرو و عدم دستکاری اگزوز از جمله مواردی‌ هستند که با رعایت آنها می‌توانیم برای داشتن شهری آرام سهیم باشیم.

گلایه از بی‌توجهی نامزدهای ریاست‌جمهوری به آب

محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: بیشتر نامزدهای انتخابات از بهبود وضعیت معیشت صحبت می‌کنند اما به یکی از نمادهای معیشت که وضعیت منابع آبی است توجه نمی‌کنند و کمتر از آن صحبت می‌کنند. به گزارش مهر، هاشمی در جمع خبرنگاران با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری کشور گفت: بیشتر نامزدهای انتخابات از بهبود وضعیت معیشت صحبت می‌کنند اما به یکی از نمادهای معیشت که وضعیت منابع آبی است توجه نمی‌کنند و کمتر از آن صحبت می‌کنند. وی ادامه داد: طرح آبرسانی استفاده از پساب که امروز در مدیریت شهری کلنگ زنی و به بهره‌برداری رسید یکی از اقدام‌هایی است که این امکان را می‌دهد از پساب‌ها بتوانیم بهره ببریم. هاشمی افزود: استفاده بهینه از آب باعث تولید غذا می‌شود و تولید بیشتر غذا می‌تواند باعث ارزان شدن بهای آن شود.

تخریب ۸۰ درصد باغات پایتخت در دوره قبل مدیریت شهری

افشین حبیب‌زاده، رییس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران گفت: چهار پنجم باغات تهران یعنی حدود ۸۰ درصد در دوره قبل مدیریت شهری پایتخت تخریب شد و تنها یک پنجم (20 درصد) آن باقی مانده و سطح اشغال ساخت و ساز در دوره قبل مدیریت شهری در باغ‌ها به گونه‌ای بود که به آن برج باغ می‌گفتند. به گزارش ایسنا، حبیب راده ادامه داد: یکی از موضوعاتی که مورد گلایه مردم بود قلع و قمع باغات بود و شما می‌دانید که در دوره قبل مدیریت شهری جلسه‌های کمیسیون باغات غیر علنی بود اما این دوره پرونده باغات به صحن شورای شهر تهران آمد و آرای اعضا شفاف شد. عضو شورای شهر تهران افزود: چهار پنجم باغات تهران یعنی حدود ۸۰ درصد در دوره قبل مدیریت شهری پایتخت تخریب شد و تنها یک پنجم (بیست درصد) آن باقی مانده و سطح اشغال ساخت و ساز در دوره قبل مدیریت شهری در باغ‌ها به گونه‌ای بود که به آن برج باغ می‌گفتند و به زبان ساده در طبقه منفی یک حدود ۸۰ درصد سطح اشغال وجود داشت.حبیب‌زاده گفت: در دوره پنجم مدیریت شهری طرحی تهیه شد که جلوی ساخت و ساز در باغ‌ها گرفته شد و ساخت و ساز در باغ‌ها در یک یا دو طبقه با سطح اشغال پایین تغییر کرد.

 

ارسال نظر