استان تهران طرح جامع حمل و نقل ندارد

۱۴۰۰/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۹۹۴
استان تهران طرح جامع حمل و نقل ندارد

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی دیروز برای پاسخ به سئوال دو نفر از نمایندگان مجلس راهی بهارستان شد و در نهایت توانست بهارستان نشینان را درباره برخی از پروژه‌های جاده‌ای متقاعد کند. فرهاد بشیری، نماینده مردم پاکدشت در مجلس یکی از سئوال‌کنندگان بود که گفت: طرح جامع حمل و نقل استان برای پایتخت وجود ندارد. در حال حاضر ۸ درصد شبکه معابر این استان در شرایط بحرانی هستند و در آینده با ۵۹ درصد مشکل مواجه می‌شوند.

بشیری در جلسه علنی دیروز مجلس و در جریان طرح سوال خود از وزیر راه و شهرسازی درباره‌ علت عدم تداوم اجرای پروژه ملی کمربندی جنوبی پاکدشت در جاده امام رضا (ع) اظهار کرد: در حوزه راه‌ ۵۰ تن از نمایندگان از وزیر سوال دارند که در دستور کار قرار دارد.

بشیری ادامه داد: ۲۰ درصد تردد کشور در استان تهران انجام می‌شود و دو کریدور بزرگ حمل و نقل شرق و غرب و شمال و جنوب از استان عبور می‌کند. پروژه‌ای که تحت عنوان کمربندی پاکدشت از آن صحبت می‌شود ۱۲ سال است که آغاز شده ولی راه به جایی نبرده و گرفتاری‌های زیادی دارد.

به گزارش ایسنا، این نماینده مجلس با بیان اینکه هرگونه اختلال در سیستم حمل و نقل و ترافیک استان تهران موجب بحران می‌شود، ادامه داد: تهران مادر تمام استان‌های کشور است اما هنوز طرح جامع حمل و نقل استان ندارد در حالی که راه یکی از مسائل توسعه و پیشرفت هر جامعه‌ای است و باید طرح، برنامه و نقشه راه وجود داشته باشد ولی ما در استان تهران از طرح جامع حمل و نقل بی‌بهره هستیم.

وی یادآور شد: ۸ درصد شبکه معابر موجود در شرایط بحرانی هستند و عزیزان راه و شهرسازی اذعان به این موضوع دارند اگر الان فکری به حال آن نکنیم در آینده با ۵۹ درصد مشکل مواجه می‌شود. همچنین کمربندی ملی شرق کشور در پاکدشت اجرا شده که ۱۱ درصد پیشرفت داشته آن هم به صورت 

لاک پشتی بوده و هم‌اکنون متوقف شده است.

بشیری اضافه کرد: کاهش بار ترافیکی با انتقال ترافیک باید از این منطقه صورت گیرد وگرنه مردم گرفتار می‌شوند، چرا که حجم تردد روزانه در محورهای مواصلاتی تهران در محور پاکدشت به تهران، گرمسار، مشهد و ورامین ۱۸۹ هزار خودروی روزانه است و هرچه جلوتر برویم به حجم ترافیک اضافه می‌شود یعنی روزانه ۱۴ درصد به آن افزوده خواهد شد.

نماینده مردم پاکدشت در مجلس با بیان اینکه براساس پیش بینی‌های صورت گرفته ۷۰ هزار خودرو از مسیر کمربندی پاکدشت خارج خواهند شد و این موضوع ۴۰ درصد ترافیک را جابه‌جا می‌کند، گفت: مشخص نیست وزیر کجا را مدیریت می‌کند، چرا که قصور در راه‌سازی مشکلاتی را ایجاد می‌کند. مشخص نیست وزیر به چه مساله‌ای توجه می‌کند.

بشیری اضافه کرد: میزان تلفات جاده‌ای در کشور ما بسیار بالاست. در دوره‌ای این عدد ۲۰۰۰ نفر بود البته در یک دوره این تعداد کاهش یافت ولی در حال برگشت است کسی باید به صورت جدی این معضل را دنبال کند.

 مجلس از پاسخ وزیر راه قانع شد

نماینده پاکدشت در مجلس اما در نهایت از توضیحات وزیر راه و شهرسازی درباره کمربند پاکدشت قانع شد.

نمایندگان مجلس نیز از پاسخ وزیر راه و شهرسازی به سوال نماینده ورزقان قانع شدند. در جلسه علنی دیروز مجلس،‌الله‌وردی دهقانی نماینده ورزقان از وزیر راه و شهرسازی درباره‌ روند اجرای دو بزرگراه در ورزقان و تغییر مسیر بزرگراهی در این منطقه سوالی را پرسید.

او بعد از صحبت‌های وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که از پاسخ‌های وزیر قانع نشده است، از این رو، رییس مجلس شورای اسلامی سوال را به رای نمایندگان گذاشت.

در نهایت نمایندگان با ۱۲۹ رای موافق، ۵۴ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی از پاسخ‌های وزیر راه و شهرسازی قانع شدند.

  موافقت با لایحه موافقتنامه ارتباط 

ریلی ایران و افغانستان

در تحولی دیگر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه موافقتنامه بین ایران و افغانستان در خصوص ارتباط بین‌المللی راه آهن را به تصویب رساندند.

نمایندگان مجلس در جریان جلسه علنی دیروز مجلس، گزارش کمیسیون عمران در مورد لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی افغانستان در خصوص ارتباط بین‌المللی راه‌آهن را بررسی کرده و در نهایت با آن موافقت کردند.

بر اساس ماده واحده این لایحه، موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی افغانستان در خصوص ارتباط بین‌المللی راه‌آهن مشتمل بر یک مقدمه و ۱۲ ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

در تبصره آن آمده است، در اجرای این موافقتنامه و اصلاحات بعدی آن رعایت اصول هفتاد و هفتم، یکصد و بیست و پنجم و یکصد و سی و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران الزامی است.

 

ارسال نظر