در شهر

۱۴۰۰/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۷۹۴

سکونت ۳۶ درصد جمعیت استان تهران در بافت فرسوده

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران از سکونت ۳۶ درصد جمعیت استان تهران در بافت فرسوده خبر داد. به گزارش ایسنا، محسنی بندپی در سی و یکمین جلسه ستاد بازآفرینی شهری با اشاره به اینکه موضوع ستاد بازآفرینی و بافت‌های فرسوده موضوع مهم و راهبردی است، اظهار کرد: استان تهران یک درصد از مساحت کشور را دارد که از این میزان ۱۰ درصد مساحت استان در حوزه شهری در بافت فرسوده یا سکونتگاه‌های غیررسمی قرار دارد. در این استان حدود ۱۵ هزار هکتار بافت‌های ناکارآمد و فرسوده وجود دارد که جمعیتی بالغ بر ۴.۵ میلیون نفر یعنی حدود ۳۶ درصد از جمعیت استان در این حوزه سکونت دارند. استاندار تهران افزود: با توجه به این شرایط باید نگاه ما به مسائل اجتماعی اولا باشد، چرا که اگر به مسائل اجتماعی شهروندان و سکونتگاه‌ها درحوزه شهری و روستایی و کشور بپردازیم دیگر به مسائل امنیتی سوق پیدا نمی‌کنیم. کاهش آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری‌های اجتماعی در این مناطق با اتخاذ راهکارها و استقرار دفاتر تسهیل‌گری حائز اهمیت است. وی با اشاره به اینکه سیستم سلامت این بافت‌ها و سکونتگاه با مشکل مواجه است، عنوان کرد: نبود شبکه جمع‌آوری فاضلاب و عدم شرایط مناسب برای عبور و مرور جهت حمل زباله‌ها، مشکلات زیست محیطی و بهداشتی این مناطق را به دنبال دارد. وی ادامه داد: بر اساس شاخص‌های رشد جمعیت میانگین باروری در کشور ۲ درصد و شاخص جهانی آن ۱.۷ درصد و در تهران ۱.۶ درصد است و این در حالی است که هرساله ۲۰۰ هزار به سبب مهاجرت به جمعیت استان اضافه می‌شود. بندپی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های خدمات رسان بر اساس قانون در حوزه ستاد بازآفرینی شهری باید در کنار شهرداری‌ها باشند، افزود: می‌طلبد دستگاه‌های متولی در حوزه صدور سند فعال باشند تا این مشکل برطرف شود؛ چرا که ساکنین این مناطق تا سند مالکیت نگیرند امکان بهره مندی از این تسهیلات را ندارند. استاندار تهران تصریح کرد: بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۰ ارزش افزوده در استان تهران ۸۰۰۰ میلیارد تومان است و با پیشنهاد استان تهران و در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شهرداران می‌توانند از این ظرفیت برای ارتقای زیرساخت‌ها از قبیل فضای‌های آموزشی، بهداشتی و اماکنی که اثر بخشی در مناطق هدف بازآفرینی دارند، اقدامات لازم را انجام دهند. استاندار تهران ادامه داد: این موضوع باید در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مصوب شود تا از منابعی که می‌تواند قوه محرکه‌ای برای ستاد بازآفرینی شهری باشد در این حوزه استفاده کرد.

اشیای گمشده در تاکسی‌های تهران را چگونه بیابیم؟

مریم قلی زاده، مدیر روابط عمومی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران از شکل‌گیری اتاق اشیای گمشده در این سازمان خبر داد و اعلام کرد: شهروندان تهرانی می‌توانند اشیای گمشده در ناوگان تاکسیرانی را از طریق سامانه ۴۸۰۴۸ پیدا کنند. قلی‌زاده در این باره به ایرنا گفت: یکی از مواردی مطرح در این حوزه مبحث تاکسیرانان امانتدار است و از آنجایی که تعداد زیادی از شهروندان با تاکسی تردد می‌کنند معمولا اشیای گمشده‌ای در تاکسی‌ها باقی می‌ماند. به گفته وی، در سازمان تاکسیرانی، واحد امور اشیای گمشده شکل گرفته است که همه تاکسیران‌ها در صورت پیداکردن اشیایی در داخل خودروی خود یا آن را به صاحبش بازمی گردانند یا آن را تحویل سازمان تاکسیرانی می‌دهند. قلی‌زاده ادامه داد: بیشترین این اشیا مدارک شخصی و هویتی است که پس از گذشت حدود ۴۰ روز، اگر فرد به سازمان تاکسیرانی مراجعه نکرد تحویل اداره پست می‌شود و از طریق ارسال پستی به دست صاحبان مدارک می‌رسد. به گفته وی، شهروندانی که اشیای خود را گم کردند می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان تاکسیرانی یا تماس با شماره ۴۸۰۴۸ بعد از دادن نشانی، شیء گم شده خود را تحویل بگیرند. مدیر روابط عمومی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری از اشیای گم شده سال‌ها است که در سازمان تاکسیرانی باقی مانده و صاحبان اصلی آن برای گرفتن شیء گم شده خود مراجعه نکردند. وی ادامه داد: شهروندانی که اشیای خود را در ناوگان تاکسیرانی گم کردند بصورت تلفنی و مجازی با دادن نشانی و مشخصات اشیای گمشده خود را پیدا کنند. بر اساس این گزارش، روزانه حدود ۸۰ هزار تاکسی در پایتخت فعالیت دارد که بر اساس آمارها روزانه چندین میلیون نفر در تهران از این وسیله نقلیه عمومی برای جابه‌جایی درون‌شهری خود استفاده می‌کنند.

تهران ۷۰۰ راننده تاکسی زن دارد

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران با اشاره به اینکه حدود ۱۰ هزار راننده تاکسی در انتظار تصمیم دولت برای بیمه شدن‌شان هستند، گفت: بیمه تاکسیرانان هزینه برای دولت ندارد و دلیل تعلل‌شان مشخص نیست. محمد روشنی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران در گفت‌وگو با مهر در واکنش به صحبت‌های اخیر مرتضی تضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور که گفته است، نیمی از بیمه‌شدگان تاکسیرانی، راننده تاکسی نیستند، اظهار کرد: این مساله در مورد تاکسیرانی تهران صدق نمی‌کند. روشنی درخصوص وضعیت تاکسی بانوان نیز توضیح داد، تاکسیرانی ۷۰۰ راننده تاکسی زن دارد و به دنبال افزایش ناوگان با حضور زنان تاکسیران هستیم.

 

ارسال نظر