فروش بلیت پروازهای «هما» با رمزارز مخصوص

۱۴۰۰/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۷۹۲

هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به‌منظور حرکت در مسیر اقتصاد دیجیتال و در راستای استفاده از فناوری بلاک‌چین در صنعت هوانوردی و گردشکری در قراردادی با یک شرکت داخلی، قصد دارد با انتشار توکن بلیت «هما» تحت عنوان «هماتیک»، تحولی در سیستم فروش صنعت هوایی کشور ایجاد کند. 

به گزارش «تعادل»، توکن هماتیک، نوعی توکن کاربردی به شمار می‌رود. بیشتر توکن‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال، «توکن‌های کاربردی» هستند. این توکن‌ها امکان دریافت کاربرد خاصی از یک پروژه را فراهم می‌کنند که تنها در اکوسیستم مربوط به آن قابل‌استفاده است.

به گزارش ایسنا، برای توسعه خدمات نوین در مسیر تحول دیجیتال و حرکت به سوی اقتصاد دیجیتالی، فناوری بلاک‌چین را با کمک یک شرکت داخلی را به خدمت گرفت تا برای نخستین‌بار در جهان، نسل فناورانه بلیت‌های پرواز را بر بستر توکن صادر کند.

شهروندان در آینده نزدیک با استفاده از توکن هماتیک می‌توانند با استفاده از این توکن برای کلاس‌ پروازهای اکونومی، قابلیت خرید بلیت بدون زمان براساس مسافت هوایی وجود دارد که با این خدمت، مسافران می‌توانند مستقل از شهر مبدا و مقصد، این توکن را از قبل و به مرور زمان خریداری و متناسب با مسافت پروازهای خود استفاده کنند؛ همچنین قابلیت مبادله این توکن با سایر مسافران نیز وجود دارد. 

در فرآیند محاسبه هزینه پرواز با توکن هماتیک، میزان مسافت هوایی دو شهر یا به اصطلاح ناتیکال مایل بین دو شهر استفاده می‌شود. هر واحد از این توکن، برابر منافع استفاده از یک صندلی در پرواز اکونومی به مسافت ۱۰۰ ناتیکال مایل است. به‌طور مثال، مسافران برای خرید بلیت در مسیر تهران-مشهد که مسافت آن ۴۱۰ ناتیکال مایل است، باید ۴.۱ توکن برای دریافت بلیت پرداخت کنند؛ همچنین در مسیرهای کمتر از ۲۵۰ ناتیکال مایل، حداقل ۲.۵ توکن به‌منظور صدور بلیت پرواز دریافت می‌شود.

    تفاوت توکن با کوین؟

به گزارش «تعادل» به نقل از سایت ارز دیجیتال، در بازار ارزهای دیجیتال، یک «توکن» (Token) ارز دیجیتالی است که بلاک چین مستقل خود را ندارد و روی شبکه‌های دیگر مانند اتریوم جابه‌جا می‌شود.

بنابراین در بازار ارزهای دیجیتال مهم‌ترین چیزی که یک توکن را با «کوین» (Coin) متمایز می‌کند، داشتن یا نداشتن بلاک چین مستقل است. طبق این تعریف، یک کوین ارز دیجیتالی است که بلاک چین مستقل خود را دارد.

بیت کوین، اتریوم، ریپل، لایت کوین، بیت کوین کش، کاردانو و صدها ارز دیجیتال دیگر که بلاک چین‌های اختصاصی خود را دارند در دسته‌بندی کوین‌ها جای می‌گیرند.

از بزرگ‌ترین توکن‌های بازار هم می‌توان به تتر، چین لینک، دای (Dai)، آوی (Aave)، یرن فایننس (Yearn.Finance) و بت (BAT) اشاره کرد. بیشتر توکن‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال، «توکن‌های کاربردی» هستند. این توکن‌ها امکان دریافت کاربرد خاصی از یک پروژه را فراهم می‌کنند که تنها در اکوسیستم مربوط به آن قابل‌استفاده است.

برای مثال، اگر پروژه‌ای با این هدف کار خود را آغاز کند که بلیت اتوبوس‌های بین‌شهری را تنها با توکن‌های مخصوصی بتوان خریداری کرد، در این صورت کاربرد آن توکن تنها برای خرید بلیت‌ها خواهد بود و نمی‌توان به عنوان مثال از آن برای خرید غذا از رستوران استفاده کرد.

 

ارسال نظر