در شهر

۱۴۰۰/۰۳/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۷۴۸

واگذاری 30 ساله بوستان جنگلی چیتگر به شهرداری

شهردار منطقه 22 تهران اعلام کرد: مدیریت بهره‌وری و نگهداری از بوستان جنگلی چیتگر به مدت ۳۰ سال به شهرداری واگذار شد. به گزارش فارس، مجتبی رحمان‌زاده افزود: در راستای رویکرد پیروز حناچی شهردار تهران، در حفظ و توسعه فضای سبز، تفاهم نامه اجرای مدیریت بهره وری و نگهداری از بوستان‌های جنگلی در شهر تهران بین شهردار تهران و وزیر جهاد کشاورزی در سال ۹۸ امضا شد که پیرو این رویکرد، شهرداری منطقه۲۲ با اداره کل منابع طبیعی استان تهران تفاهم نامه مدیریت بهره وری و نگهداری بوستان «جنگلی چیتگر» را به امضاء رساند و از 3 خرداد 1400 تا ۳۰ سال آینده مدیریت بهره وری و نگهداری از این بوستان به مساحت ۸۷۰ هکتار، بر عهده مدیریت شهری منطقه۲۲ است.  رحمان‌زاده افزود: فضاهای سبز منطقه۲۲ به عنوان ریه‌های تنفسی شهر تهران محسوب می‌شوندکه نقش کلیدی را در بهبود کیفیت محیط زیست شهری و همچنین افزایش تعاملات شهروندان دارند که در این راستا، نهضت درختکاری در سال ۱۴۰۰ از مهم‌ترین برنامه‌های ما در این بوستان است.

50 متر؛ حداکثر ارتفاع بناهای غیربلند پایتخت

ضوابط مربوط به طراحی مجتمع‌های مسکونی دوستدار کودک در شهر تهران به تصویب اعضای کمیسیون ماده پنج رسید. به گزارش مهر، اشراقی رییس دبیرخانه کمیسیون ماده پنج در تشریح این مصوبه گفت: منظور از مجتمع مسکونی دوستدار کودک، مجموعه‌ای است، متشکل از مسکن مطلوب و امکانات مناسب برای تحرک مستقل و ایمن کودکان در فضاهای مشترک و مشاع تا این فضاها بستری برای شکل‌گیری اجتماع محلی دوستدار کودک باشد. هدف کلی این طرح نیز پاسخگویی به نیازهای فیزیکی و روانی کودکان، ایجاد مجتمع‌های مسکونی سر زنده، ظرفیت‌سازی و ارتقای آگاهی و دانش متخصصین، متولیان و بهره‌وران این حوزه است. وی ادامه داد: بدین منظور در سومین جلسه کمیسیون ماده پنج در سال جاری، ضوابط مربوط به طراحی مجتمع‌های مسکونی دوستدار کودک در دستور کار قرار گرفت که پس از توضیحات مشاور طرح و بحث و بررسی اعضاء، ضمن تصویب موضوع، قرار شد معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران نسبت به ابلاغ ضوابط مجتمع‌های مسکونی دوستدار کودک با توجه به رویکرد طرح و بررسی امکان تحقق‌پذیری آن در محلات شهر تهران، به لحاظ مشاعات مجاز ساختمانی و با توجه به رعایت موارد ایمنی و رعایت کنترل‌های طبیعی اقدام لازم را به عمل آورد. تعیین حداکثر ارتفاع مجاز بناهای غیر بلند مرتبه شهر تهران تا ۵۰ متر از دیگر تصمیمات سومین جلسه کمیسیون ماده پنج در سال ۱۴۰۰ بود، بر این اساس شهرداری‌های مناطق در زمان صدور پروانه‌های ساختمانی ملزم به رعایت ارتفاع شدند و قرار شد معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران ضمن تبیین و تعیین حداکثر ارتفاع مجاز طبقات، جهت فعالیت‌ها و کاربری‌های مختلف، مراتب را برای اجراء به مناطق ابلاغ کند.

هشدار درباره اتمام منابع درآمدی شهر تهران

یک کارشناس مدیریت شهری با بیان اینکه قانون جامع مدیریت شهری و افزایش سهم شهرداری تهران از درآمدهای پایدار دولت باید اولویت‌های مدیریت شهری آینده باشد، گفت: منابع درآمدی شهر تهران رو به اتمام است. سیدهومان حسینی، کارشناس مدیریت شهری در گفت‌وگو با فارس، درباره راهکارهای افزایش اعتماد عمومی نسبت به مدیریت شهری اظهار کرد: زمینه‌سازی افزایش اعتماد عمومی نسبت به مدیریت شهری، قانون جامع مدیریت شهری و افزایش سهم شهرداری تهران از درآمدهای پایدار دولت اولویت‌های مدیریت شهری آینده باشد. وی با اشاره به انتخابات شورای شهر و روستا افزود: شرایط خاص شهر تهران هم به عنوان پایتخت و مرکزیت سیاسی کشور و هم به عنوان پرجمعیت‌ترین شهر کشور که حتی یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای دنیا نیز هست، ایجاب می‌کند که نظام برنامه‌ریزی کشور هم در سطح ملی و هم در سطح محلی نگاه ویژه‌ای به تهران داشته باشد به صورتی که علاوه بر ارتقای ویژگی‌های خاص ملی و محلی از نقطه‌نظر بین‌المللی نیز وافی به مقصود باشد. حسینی گفت: در شرایط کنونی که اعتماد عمومی نسبت به سبب ناکارآمدی مدیریت شهری به نازل‌ترین حد ممکن رسیده است ابتدا باید کوشید که رابطه دوسویه‌ای و واقعی میان شهروندان و مدیران شهری ایجاد شده و زمینه ساز ارتقای اعتماد شهروندان شد که این مهم به دست نمی‌آید مگر اینکه افراد وسیع النظر و مدبری که هم دارای شناخت کافی نسبت به چالش‌ها و پتانسیل‌های حال و آینده شهر باشند و هم دل در گروی تهرانی آباد و پویا داشته باشند در مجموعه مدیریت شهری، مشتمل بر نهاد شورا و سازمان اجرایی شهرداری، به‌کار گرفته شوند به‌نحوی که به تحقق شاخص‌های مدیریت شایسته و حکمروایی مطلوب شهری نزدیک‌تر شد.

 

ارسال نظر