انتقاد از قطعی برق و اینترنت به نمایندگی از تهرانی‌ها

۱۴۰۰/۰۳/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۶۹۶
انتقاد از قطعی برق و اینترنت به نمایندگی از تهرانی‌ها

گروه راه و شهرسازی |

شورای شهر تهران در نشست علنی دیروز خود کلیات لایحه «آیین‌نامه مصوبه شهر دوستدار سالمند» و همچنین الزام شهرداری تهران به ارایه طرح تفصیلی ویژه منطقه 12 را تصویب کردند. بر این اساس، به هریک شهروندان سالمند بالای 60 سال تهرانی سالانه 500 هزار تومان اعتبار برای استفاده از خدمات عمومی شهری تخصیص می‌یابد. این مصوبه البته موافقان و مخالفان متعددی داشت. گروهی از اعضای شورا این اقدام را دارای هزینه مالی بالا می‌دانستند و گروهی دیگر آن ار غیر پوپولیستی و تکریم کسانی که سال‌ها به شهرداری عوارض پرداخت کرده‌اند، قلمداد می‌کردند. اعتراض به قطعی برق و اینترنت در مناطق مختلف تهران بدون اعلام برنامه زمانبندی به ویژه در فصل امتحانات دانش‌آموزان و دانشجویان نیز مورد توجه برخی از اعضای شورای شهر قرار گرفت و در این زمینه به دولت و وزارت نیرو تذکر دادند.

  وزارت نیرو می‌داند الان فصل 

امتحانات است؟

حجت نظری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در جریان دویست و نودو ششمین جلسه شورا درباره پدیده‌ قطع ناگهانی و طولانی مدت برق تذکر داد و گفت: متاسفانه چند روزی است در مناطق مختلف پایتخت رخ می‌دهد و موجب اعتراض و نارضایتی مردم تهران شده است. اعتراضی که به طرق مختلف به بنده نیز منتقل شده و وظیفه خود می‌دانم که به نمایندگی از مردم تهران، آن را به گوش مسوولان مربوطه برسانم. او تاکید کرد: مردم از قطع ناگهانی و طولانی‌مدت برق که عمدتا در ساعات اوج گرما و در طول روز رخ می‌دهد گلایه دارند و از آن بدتر اینکه این قطع برق، بدون جدول زمان‌بندی و اعلام قبلی رخ می‌دهد و قطع اینچنینی برق، مشکلات مردم را دوچندان کرده است. عضو شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: حتما مسوولان محترم در وزارت نیرو مطلع هستند که کلاس‌های درس و همچنین امتحانات پایانی دانشجویان و دانش‌آموزان عمدتا به شکل آنلاین و در بستر اینترنت انجام می‌شود. همچنین در جریان هستند که برخی کارمندان و مشاغل در حال دورکاری‌اند، لذا قطع ناگهانی برق سبب بروز مشکل برای این افراد شده و با آغاز امتحانات، مشکلات را دو چندان نیز خواهد کرد. به‌خصوص اینکه در حال حاضر نیز این اقدام سبب استرس و سردرگمی دانش‌آموزان، دانشجویان و خانواده‌های آنان شده و بیم آن را دارند که در حین برگزاری آزمون، با قطع برق مواجه شده و نتیجه ماه‌ها درس خواندن و تلاش از بین برود. او ادامه داد: گزارش‌هایی وجود داشته که متاسفانه با قطع برق، سرویس‌دهی اینترنت همراه برخی از اپراتورهای تلفن همراه نیز دچار اخلال می‌شود که لازم است وزیر محترم ارتباطات پیگیری لازم را نسبت به حل آن انجام دهند. عضو شورای اسلامی شهر تهران به نمایندگی از مردم تهران، ری و تجریش از وزارت نیرو خواست که از قطع برق تا جای ممکن خودداری کرده و اگر به دلایلی نظیر افزایش مصرف و امثال آن مجبور به این کار هستند، اولا ساعات خاموشی در هر منطقه را از قبل اعلام کرده و ثانیا حتما آن را در ساعاتی اعمال کنند که آسیبی به روند فعالیت حرفه‌ای شهروندان از جمله آزمون‌های دانشجویان و دانش‌آموزان و نیز فعالیت کسب و کارها وارد نشود

  گام‌های مثبت برای تهران دوستدار سالمند برداشته می‌شود

در رویدادی دیگر، دیروز اعضای شورای اسلامی شهر تهران کلیات لایحه «آیین نامه مصوبه شهر دوستدار سالمند» را به تصویب رساندند. بر اساس این گزارش، ادامه لایحه شهردار تهران در خصوص «آیین نامه مصوبه شهر دوستدار سالمند» مورد بررسی اعضا قرار گرفت و محمد سالاری گزارش مشترک کمیسیون‎های شهرسازی-معماری و فرهنگی-اجتماعی و برنامه-بودجه را ارایه کرد. سالاری اظهار کرد: این لایحه حدود دو ماه پیش بررسی شده و تا ماده سوم آن مورد بررسی قرار گرفت اما از ماده چهارم به کمیسیون ارجاع شد و حال دوباره به صحن شورا ارسال شده است. او در ماده چهارم خدمات قابل ارایه به سالمندان از طریق صدور کارت جامع سالمندی را به شرح ذیل معرفی کرد: 

1- ارایه خدمات مراکز رفاهی و تفریحی وابسته به شهرداری تهران، مانند باغ پرندگان و برج میلاد و...

2- ارایه خدمات فرهنگی و هنری در مراکز وابسته به شهرداری مانند سینماها و موزه‎ها و...

3- ارایه خدمات آموزشی مراکز وابسته به شهرداری از قبیل سراهای محلات و فرهنگ‎سراها

4- ارایه خدمات ورزشی مانند مجموعه‎های ورزشی وابسته به شهرداری

5- ارایه خدمات استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی

ماد5: اعتبار کارت ویژه خدمات تکریم سالمندی، سالانه به مبلغ 5 میلیون ریال شارژ و از فروردین ماه هر سال در اختیار شهروندان قرار می‎گیرد.

  حمل و نقل تضعیف می‌شود

سید حسن رسولی در مخالفت با این لایحه اظهار داشت: ایجاد هزینه از طریق ارایه تخفیفات بیشتر به سالمندان در حوزه حمل و نقل در اواسط سال علاوه بر مخدوش کردن نظام بودجه‌ریزی و تخصیص منابع شهرداری تهران، بیشترین لطمه را به بنیه نحیف حوزه حمل و نقل می‌زند.

نایب‌رییس کمیسیون برنامه و بودجه در رابطه با لایحه آیین نامه مصوبه شهر دوستدار سالمند گفت: دو ایراد اساسی به این لایحه وارد است که یکی از آن مربوط به ماده 5 آن است. خلاصه ماده 5 این است که به همه شهروندان بالای 60 سال تهرانی و همچنین کارکنان شهرداری بالای 60 سال که بازنشسته شده باشند و والدین آنها اول هر سال بن ارایه دهیم. رسولی افزود: این مصوبه به لحاظ بار مالی قابل احصا نیست. علاوه بر این ما نمی‌توانیم وسط سال این حجم از بار مالی را به شهرداری تحمیل کنیم. این در حالی است که ما کارت منزلت و تخفیفاتی در این حوزه ارایه کردیم. ماده 5 این لایحه نظام بودجه‎ریزی و تخصیص منابع را در شهردار تهران مخدوش می‌کند و چون قابلیت اجرایی ندارد، هدف تکریم بازنشستگان به دلیل نامتناهی بودن جامعه هدف را لوث می‎کند. همچنین می‎تواند بیشترین لطمه را به بنیه نحیف حوزه حمل‌ونقل عمومی وارد کند. محسن هاشمی هم گفت: این موضوع بار مالی شدیدی را ایجاد می‌کند. سابقا چنین نبود اما پس از ارجاع به کمیسیون بار مالی آن افزایش پیدا کرد. هاشمی از کمیسیون برنامه و بودجه درخواست کرد که به این موضوع ورود کند. در ادامه بهاره آروین طی تذکری با اشاره به اینکه براساس آیین‌نامه مزبور همه افراد بالای ۶۰ سال مشمول دریافت کارت جامع سالمندی می‌شوند، گفت: اولا سن سالمندی در همه اسناد کشور ۶۵ سال است و در جلسه قبل هم همین سن تصویب شد؛ ثانیا صِرف اینکه افراد بالای ۶۰ سال باشند، برای واجد شرایط شدن نسبت به دریافت چنین کارتی کافی نیست. در مورد یارانه هم همین مشکل وجود داشت؛ چراکه همه افراد فارغ از نیازمندی یا عدم نیازمندی نسبت به دریافت آن اقدام کردند و بودجه کفاف نمی‌داد. وی اضافه کرد: اشکال مهم‌تر مربوط به منابع تامین بودجه این لایحه است. ارایه‌دهندگان این لایحه بار مالی آن را در کدام‌یک از ردیف‌های بودجه دیده‌اند؟ قرار است شهرداری اعتبار این کارت‌های جامع سالمندی را از طریق کدام ردیف بودجه محقق سازد؟ آیا تنها قرار است در صحن شعار دهیم و به عملیاتی شدن طرح‌ها و لوایح فکر نکنیم؟ خواهشم این است که دوستان موافق به این سوال پاسخ دهند. در نهایت کلیات لایحه با تمام اصلاحات انجام شده به رای گذاشته شد و با 18 رای موافق به تصویب رسید.


 

ارسال نظر