برخورد با سد معبر فقط با حضور نیروی انتظامی

۱۴۰۰/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۶۳۹
برخورد با سد معبر فقط با حضور نیروی انتظامی

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران گفت: ما می‌دانیم که کاشی به کاشی قیمت‌ها فرق می‌کند و به همین دلیل پیشنهاد دادیم که در طی روز جمع‌آوری نداشته باشیم و در شبانه روز برای حضور آنها ساعت تعیین کنیم اما با شیوع کرونا به محدودیت تردد در شهر برخوردیم. زهرا نژادبهرام عضو هیات رییسه شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره دستگیری سه مامور متجاوز به حقوق شهروند دستفروش در شهرری گفت: در سه سال و نیم گذشته موارد اینچنینی نداشتیم چرا که رویکرد مدیریت شهری به ویژه پس از شیوع کرونا با دستفروشان بسیار متفاوت بوده است. 

     رویکرد مدیریت شهری

حمایت از دستفروشان بوده است

او ادامه داد: همدلی با دستفروشان یک دستور کار در این دوره مدیریت شهری است و سعی کردیم برای این منظور فضایی را ایجاد کنیم تا در این فضاها هم پروتکل‌ها رعایت شود و هم دستفروش‌ها فعالیت داشته باشند. 

 نژاد بهرام افزود: در سال گذشته در حدود ۹ میلیارد تومان برای دستفروشان کمک هزینه تامین و توزیع کردیم و رویکرد مدیریت شهری برخورد اینچنینی با دستفروشان نیست و به‌شدت با آن مقابله می‌کند.  او با اشاره به اقدامات منطقه در این ماجرا گفت: شهردار منطقه ضمن اینکه از دستفروشان دلجویی کرده بود، مامورانی که درگیر شده بودند را در اختیار کارگزینی قرار داد و از منطقه خلع‌شان کرده بود. تحقیقات بیشتری نیز انجام شده است تا اگر کسان دیگری نیز درگیر مساله هستند از نظر اداری در اختیار کارگزینی قرار گیرند و مراحل اداری مربوط به تخلفی که مرتکب شدند برای آنها طی شود. 

     ورود مستقیم به سدمعبر ممنوع

و با حضور نیروی انتظامی امکان پذیر است

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران افزود: شهردار منطقه دستورالعملی دادند که به هیچ‌وجه کسی حق ندارد در ارتباط با سدمعبر مستقیم ورود کند و اگر قرار است اقدامی صورت گیرد حتما با حضور نیروی انتظامی باشد.  نژاد بهرام ضمن عذرخواهی از شهروندان و تمام کسانی که به نوعی در این مساله درگیر شدند ادامه داد: شهروندان یقین بدانند که مدیریت شهری پیگیر این مساله خواهد بود و اصلا رویکرد اینچنینی نخواهد داشت و با لایحه ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون به‌شدت به‌دنبال ساماندهی این مساله هستیم. 

     پیشنهاد ایجاد صنف دستفروشان

به اتاق اصناف

او در ادامه درباره تعداد دستفروشان شهر تهران گفت: در حدود ۵ هزار نفر در سامانه «سامان بازار» ثبت نام کردند که هم بتوانیم فضایی را در اختیارشان قرار دهیم تا از کسب درآمد دور نمانند و هم نظم خیابان حفظ شود. به اتاق اصناف نیز پیشنهاد ایجاد صنف دستفروشان را داده‌ایم.  نژادبهرام با بیان اینکه رویکرد مدیریت شهری در زمینه دستفروشان حمایتی بوده است، در پاسخ به این سوال که رویکردی بودن یک حمایت با عملی بودن آن متفاوت است، گفت: در گذشته اینگونه بوده اما الان اصلا اینگونه نیست. مدیریت شهری صراحتا این کار را کرده است و می‌دانند که شورا به‌شدت به این مساله حساس است. مصوبه‌های متعددی در شورا داشتیم و با کمک مدیریت شهری آن را به اجرا رساندیم. ما دغد غه دستفروشان را داریم و با مدیریتی روبرو هستید که اکنون دغدغه آنها را دارد در حالی که در گذشته در تقابل با آنها بوده است.  عضو هیات رییسه شورای شهر تهران گفت که شهرداری فضاهایی را برای دستفروشان ایجاد کرده است.  او در واکنش به اینکه در یک سال و نیم گذشته تعداد دستفروشان بیشتر شده است، اما رویکرد حمایتی شهرداری به تناسب شرایطی که برای مردم به وجود آمده پیش نرفته است و از طرفی تقاضای پول از دستفروشان برای اسکان در محل دستفروشی می‌کنند، گفت: من هم شنیده‌ام که درخواست پول از نیروهای سد معبر می‌شود اما هیچ دستفروشی چنین حرفی به من نزده است.  او در واکنش به اینکه حتی در مکان‌هایی که شهرداری تعیین کرده است نیز مافیایی در دریافت پول از شهروندان به وجود آمده و دستفروشان از این مساله ناراضی هستند، گفت: حرف شما درست است و امکان به وجود آمدن آن وجود دارد. هرجایی که نظارت نباشد و شفافیت وجود نداشته باشد حتما ممکن است چنین مساله‌ای پیش‌آید و برای همین است که سایتی را طراحی کردیم چرا که مکان را مشخص می‌کند و مشخصات را ارایه می‌دهد.  نژادبهرام ادامه داد: متاسفانه برعکس این مساله نیز وجود دارد و به رغم تبلیغات و درخواست‌ها اما دستفروشان نسبت به ثبت نام در سامانه اقدام نمی‌کنند. وقتی دستفروش ثبت نام کند دارای مشخصات می‌شود و امکان بروز تخلف از بین می‌رود. برخی می‌گویند تحت پوشش شبکه دستفروشی برای مثال هستیم و نمی‌خواهند اسم بدهند و وقتی به هر دلیلی ثبت نام نمی‌کنند این روزنه را ایجاد می‌کند که چنین اتفاقات احتمالی به وقوع بپیوندد. 

     درخواست از دستفروشان

برای ثبت نام در سامانه «سامان بازار»/کاشی

به کاشی قیمت‌ها در خیابان فرق می‌کند

او از دستفروشان درخواست کرد که در سامانه «سامان بازار» ثبت نام کنند تا جلوی این قبیل مسائل گرفته شود و گفت: تاکنون ۵ هزار نفر در سامانه سامان بازار ثبت نام کرده‌اند و حداقل دو برابر این رقم دستفروش داریم. هرچند آمار صحیحی از این ارقام وجود ندارد. برخی دستفروشان تمایلی برای ثبت نام ندارند و برخی نمی‌خواهند اسم خود را بدهند و طبیعی است که‌عدم شفافیت در چنین شرایطی وجود دارد. این یک رابطه تعاملی است و از همه دستفروشان می‌خواهم به سایت بروند و ثبت نام کنند تا شاهد ساماندهی و به نظم رسیدن فعالیت دستفروشان باشیم.  نژادبهرام با بیان اینکه خیابان جای دستفروشی نیست، افزود: به شرکت ساماندهی مشاغل پیشنهاد داده‌ایم که تعیین ساعت برای حضور دستفروشان را بررسی کند. ما می‌دانیم که کاشی به کاشی قیمت‌ها فرق می‌کند و به همین دلیل پیشنهاد دادیم که در طی روز جمع‌آوری نداشته باشیم و در شبانه روز برای حضور آنها ساعت تعیین کنیم اما با شیوع کرونا به محدودیت تردد در شهر برخوردیم. عضو هیات رییسه شورای شهر تهران افزود: در مصوبه شهر بیدار این مساله را دیده بودیم و در ۵ محله‌ای که قرار بود این طرح انجام شود برای دستفروشان نیز مکان‌هایی را منظور کرده بودیم. اما موانع را در نظر بگیرید که با وجود آنها نمی‌توان تمام طرح‌ها را اجرایی کرد.

 

ارسال نظر