گلایه از فرصت‌سوزی در دوران وفور درآمدهای نفتی

۱۴۰۰/۰۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۴۳۹

دیروز با افتتاح دو ایستگاه مترو اقدسیه و مرزداران، شهرداری تهران دو گام دیگر در مسیر توسعه مترو و حمل و نقل عمومی برداشت و تعداد ایستگاه‌های فعال متروی تهران به 139 ایستگاه رسید.‌ این دو ایستگاه جدید در خط 3 و 6 مترو قرار دارد.

پیروز حناچی، شهردار تهران در مراسم افتتاح ایستگاه‌های اقدسیه و مرزداران اظهار کرد: روزهایی که کشور سالانه صدها میلیارد دلار درآمد داشت و باید از آن برای تأمین منابع مترو استفاده می‌شد، از دست رفت اما امیدواریم در افق پیشِ رو با گشایش‌هایی که ایجاد می‌شود از شرایط سخت تحریم خارج شویم و گشایش‌های مالی شامل مگاپروژه مترو در تهران و سایر شهرها شود.

وی ادامه داد: علی‌رغم همه شرایط سخت، کرونایی، تحریم و کاهش شدید ارزش پول به قول‌هایی که به مردم دادیم پایبند بودیم؛ توسعه مترو و فضای سبز، جلوگیری از تخریب باغات و ایجاد انضباط مالی و کالبدی از کارهایی بود که در دستور کار قرار دادیم.

شهردار تهران تصریح کرد: شاید یکی از اصلی‌ترین پروژه‌های ما به ویژه از نیمه سال 97 به بعد جلوگیری از فروش شهر بود، قبلا برای اجرای همین پروژه‌ها عارضه‌های کالبدی سنگینی به جا گذاشته بودیم و خوشبختیم که به ازای حدود 40 ایستگاهی که به بهره‌برداری می‌رسانیم از طرح تفصیلی و برنامه‌های مصوب تهران تخطی نکرده‌ایم.

وی اضافه کرد: در واقع مگاپروژه ما شهرفروشی بوده و هست به این معنا که از ضوابط طرح تفصیلی عبور نکرده‌ایم؛ برای اینکه یک جا را درست کنیم عارضه سنگینی به جا نگذاشته‌ایم و مطمئنیم این روش باید ادامه پیدا کند.

حناچی همچنین گفت: بعضا گفته می‌شود که شهرفروشی در این دوره ادامه داشته و به عنوان مثال شما خانه شهردار را فروخته‌اید. این در حالی است که خیلی از املاک وجود دارد که آنها را می‌خریم یا می‌فروشیم ولی شهرفروشی به عنوان زیرپاگذاشتن ضوابط طرح تفصیلی نبوده است و متراژ پروانه‌های صادر شده گواه این موضوع است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه به اعتقاد بنده حمل و نقل عمومی یک موضوع حاکمیتی است، اظهار کرد: توسعه مترو یکی از موضوعات اصلی شهرداری تهران است و ما فقط با کنترل آلاینده‌هاست که می‌توانیم هوای پاک را برای مردم به ارمغان آوریم.

شهردار تهران عنوان کرد: بیش از 10 درصد آلایندگی هوای تهران ناشی از موتورهای بنزینی است و هوای پاک جز با گسترش حمل و نقل پاک مانند مترو، اتوبوس، تاکسی و موتورهای برقی محقق نخواهدشد. البته علاوه براین دوچرخه و اسکوتر نیز گزینه‌های خوبی هستند که مردم با آن نامانوس بوده اما ما 170 کیلومتر به مسیرهای دوچرخه اضافه کرده‌ایم و می‌توان تصور کرد که اگر دوچرخه را به عنوان یک وسیله کار مورد استفاده قرارد هیم به ازای هر یک از آنها یک خودرو از سطح شهر کم می‌شود. البته نمی‌گوییم همه شهر را با دوچرخه طی کنیم اما می‌توان از مبدا تا نزدیک‌ترین ایستگاه مترو را با دوچرخه طی کرد.

سیدمناف هاشمی، معاون شهردار تهران نیز در این مراسم با اشاره به اینکه مترو پایتخت 1500 واگن کمبود دارد و 60 درصد اتوبوس‌ها نیز فرسوده هستند، گفت: حمایت دولت برای توسعه حمل و نقل عمومی ضروری است.

هاشمی گفت: برخی مطرح می‌کنند که ایستگاه‌های جدیدی که در این دوره از مدیریت شهری افتتاح می‌شوند در دوره‌های قبل 99 درصد تمام شده بود در حالی که اینچنین نیست و ما ایستگاه اقدسیه را در شرایط 55 درصدی و ایستگاه مرزداران را در شرایط 34 درصدی تحویل گرفتیم.

وی گفت: بسیاری از مصالح و تجهیزات استفاده شده در گذشته در این ایستگاه‌ها مستهلک شده بنابراین آن را تعویض کردیم و با حمایت شورای کنونی افتتاح‌ها در دست انجام بوده و صورت گرفته است.

معاون شهردار تهران ادامه داد: پایتخت 1500 واگن مترو کسری دارد و ما نتوانسته‌ایم اقتصاد حمل و نقل شهری را به هیچ شکلی اصلاح کنیم اگر دولت کمک نکند شاید بیش از 25 سال طول خواهد کشید که مشکل توسعه متروی تهران برطرف شود.

هاشمی بیان داشت: ‌هوای پاک حق شهروندان است و از دولت انتظار داریم که خارج از نگاه سیاسی به این پروژه اقتصادی و ملی توجه کند.

وی گفت: بسیار تلاش کردیم که حمایت بخش خصوصی را در حوزه حمل و نقل عمومی جذب کنیم ولی یکی از قراردادهای 105 دستگاه واگن به نتیجه نرسید و حتی برای 15 سال هم انجام این پروژه برای بخش خصوصی توجیه اقتصادی ندارد.

معاون شهردار تهران تأکید کرد: دولت باید سهم خود را در حمل و نقل عمومی بپردازد به غیر از مترو وضعیت اتوبوسرانی هم مناسب نیست و 60 درصد اتوبوس‌ها عمر بالای 10 سال داشته و فقط هزار دستگاه اتوبوس طی یک و نیم سال گذشته دست از کار کشیده‌اند چرا که فعالیت آنها برای مالکانشان توجیه اقتصادی نداشته است.

هاشمی خاطرنشان کرد: دو قرارداد تأمین واگن یکی قرارداد 150 موردی با شرکت واگن‌سازی و دیگری از محل قرارداد با شرکت واگن‌سازی ملی با همکاری وزارت صمت در حال انجام است و امیدواریم از محل 620 دستگاه واگن 420 سهمیه مانده به شهرداری تهران تأمین شود.

وی اعلام کرد: خط 10 متروی تهران با 30 هزار میلیارد تومان نیاز بودجه‌ای فعالیت خود را آغاز کرد ولی باید توجه داشت شهرداری به تنهایی نمی‌تواند حمل و نقل عمومی را توسعه دهد.

 

ارسال نظر